Kupéfläkten gnisslar Laguna

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Lagunan
Posts: 68
Joined: 21 Aug 2004, 23:48
Location: Sweden

Kupéfläkten gnisslar Laguna

Post by Lagunan »

Ibland börjar kupéfläkten höger fram att gnissla och vissla. Kommer ibland när man kör över en vägbula. Stänger då av fläkten så tystnar den. Någon minut senare kör den på som vanligt utan gnissel. Tips?
h.kjellin
Posts: 503
Joined: 09 Dec 2002, 19:40
Location: Sweden
Contact:

Post by h.kjellin »

Förmodligen är det något löst skräp i fläkten!
peter
Posts: 15
Joined: 28 May 2003, 22:53
Location: Sweden

Post by peter »

Samma gnissel på min laguna -98. Om jag då BROMSAR aningen lätt så fungerar det utan minsta gnäll, kan det vara nåt jordfel KANSKE?
/peter
Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Post by Robin »

Jag tror det är lagringen som börjar bli dålig. Vi hade det problemet på våran Twingo. Tog isär och smörjde upp, sen var den tyst !
Lagunan
Posts: 68
Joined: 21 Aug 2004, 23:48
Location: Sweden

Post by Lagunan »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Robin</i>
<br />Jag tror det är lagringen som börjar bli dålig. Vi hade det problemet på våran Twingo. Tog isär och smörjde upp, sen var den tyst !
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">

Vi vår då helt enkelt titta på detta till våren/sommarn.
kai
Posts: 18
Joined: 17 Jan 2005, 16:39
Location: Sweden

Post by kai »

ja, det är med all säkerhet lagringen, jag hade samma på min r 5 men det gnisslade o tjöt när jag svängde höger, ta loss fläkten, och demontera fläktmotorn från plasthöljet så ser du att axeln är "låst" längsled av två brickor, dessa har en tendens att flytta lite på sig vilket ger axeln plats att röra sig i längsled, pressa eller knacka tilbaka brickorna en bit samt smörj med olja så skall du se att det slutar.
Post Reply