Ojämn bromsverkan bak på r5:a
Moderator: Forumpolisen
Ojämn bromsverkan bak på r5:a
Har fått anmärkning på ojämn bromsverkan bak på min r5 txe -89. Förstår inte varför eftersom allting utom trummorna är hyfsat nytt och gick igenom besiktningen helt klockrent för ett år sedan. Har rivit ner det och hittar inga fel. Det känns inte heller konstigt i pedalen när man bromsar. Skulle vara mycket tacksam för hjälp, förstår ingenting!
Är cylindrarna nya också?
Det blir tydligen fel på reduceringsventilen som sitter inne i cylindern med tiden och då försvinner bromsverkan mer eller mindre trots att kolven är rörlig och verkar okej. Båda mina gav upp nästan samtidigt vid ca 14 års ålder...
Det kan bli fel på huvudcylindern också så att det inte kommer ut tryck till alla fyra
Du kan lätt kolla bromskraftfördelningen själv, kör lite "stadskörning" med några mjuka men distinkta inbromsningar. Känn sen försiktigt på trummor o skivor, dom ska kännas lika varma på vänster o höger sida. Bak ska bli ungefär "hälften" så varma som fram, det funkar både på trummor och skivor.
Det blir tydligen fel på reduceringsventilen som sitter inne i cylindern med tiden och då försvinner bromsverkan mer eller mindre trots att kolven är rörlig och verkar okej. Båda mina gav upp nästan samtidigt vid ca 14 års ålder...
Det kan bli fel på huvudcylindern också så att det inte kommer ut tryck till alla fyra
Du kan lätt kolla bromskraftfördelningen själv, kör lite "stadskörning" med några mjuka men distinkta inbromsningar. Känn sen försiktigt på trummor o skivor, dom ska kännas lika varma på vänster o höger sida. Bak ska bli ungefär "hälften" så varma som fram, det funkar både på trummor och skivor.
-
Tror jag hade samma problem som du fast på min R5 TL -86.. bytade alla mina bromsar och huvudbromscylindern men endå samma ojämna bromsverkan bak... Så som jag löste det var att jag skrotade den "fördelaren" som sitter bak vid bakaxeln... kopplade det så att jag hade "raka rör" från huvudcylinder till bromstrummorna/oken...
Kolla om det sitter en sådan på din bil...
Mvh Sam B
Kolla om det sitter en sådan på din bil...
Mvh Sam B