Ojämn bromsverkan bak på r5:a

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
gramnaes

Ojämn bromsverkan bak på r5:a

Post by gramnaes »

Har fått anmärkning på ojämn bromsverkan bak på min r5 txe -89. Förstår inte varför eftersom allting utom trummorna är hyfsat nytt och gick igenom besiktningen helt klockrent för ett år sedan. Har rivit ner det och hittar inga fel. Det känns inte heller konstigt i pedalen när man bromsar. Skulle vara mycket tacksam för hjälp, förstår ingenting!
Erik R19

Post by Erik R19 »

Är cylindrarna nya också?
Det blir tydligen fel på reduceringsventilen som sitter inne i cylindern med tiden och då försvinner bromsverkan mer eller mindre trots att kolven är rörlig och verkar okej. Båda mina gav upp nästan samtidigt vid ca 14 års ålder...
Det kan bli fel på huvudcylindern också så att det inte kommer ut tryck till alla fyra
Du kan lätt kolla bromskraftfördelningen själv, kör lite "stadskörning" med några mjuka men distinkta inbromsningar. Känn sen försiktigt på trummor o skivor, dom ska kännas lika varma på vänster o höger sida. Bak ska bli ungefär "hälften" så varma som fram, det funkar både på trummor och skivor.
zerotonine

Post by zerotonine »

Tror jag hade samma problem som du fast på min R5 TL -86.. bytade alla mina bromsar och huvudbromscylindern men endå samma ojämna bromsverkan bak... Så som jag löste det var att jag skrotade den "fördelaren" som sitter bak vid bakaxeln... kopplade det så att jag hade "raka rör" från huvudcylinder till bromstrummorna/oken...

Kolla om det sitter en sådan på din bil...

Mvh Sam B
Tony
Forumpolis

Post by Tony »

Lastavkänningsventilen kärvar antagligen,sitter vid bakaxeln,Den ljusterar bromsverkan olika beroende på last i bilen...
Erik R19

Post by Erik R19 »

Är det inte bara versionerna med skivor bak som har lastavkänningventil? Jag har ingen på min R19, har fått intrycket att det är reduceringsventiler i hjulcylindrarna i stället på tantversionerna.
Spiff

Post by Spiff »

Hade ett likande problem inne på jobbet bara för veckan, det var den ena bromscylinder som hade låste sig på nått sätt så den inte ville bromsa eller nått... Så testa där, ammars kan det vara så att det är en bromsslang som är täppt...
Silldro

Post by Silldro »

Om det nu sitter lastkännare på den bilen. Vilket det borde göra så kan ett tips vara att spärra lastkännarventilen i det läget den har när bakaxeln är maximalt nerfjädrad.

Gick nämligen inte att lufta ordentligt på min bil innan jag gjorde det.
Post Reply