R19 16V- höga avgasvärden!!

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

ren16v
Posts: 66
Joined: 20 Nov 2004, 20:13
Location: Sweden

R19 16V- höga avgasvärden!!

Post by ren16v »

Besikta bilen i Tisdags fick följande värden på avgas!!
Renault 19 16v 93:a 15000mil
CO 2,3 (0,5) Gräns värden
CO 2500 2,0 (0,3)
HC 177 (100)
LAMBDA 0,93 (0,97-1,03)

GRRRR[:(!]

Några tips?
Mvh
Mogge
Posts: 242
Joined: 21 May 2004, 16:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Mogge »

Börja med lambdasonden,om co halten e för hög tyder det på hög bränsleförbrukning och ofta är det trasig lambda som är boven i dramat.
Sen kan en service va på sin plats,olja,oljefilter,luftfilter,tändstift etc.
Just servicen kan va viktig i samband med hög HC halt.
Om du vet nån i din närhet som har en XR 25a,kan du snabbt få svar på om lambdan hänger med.
Om inte så vet jag att man ska kunna mäta sig fram med en multimeter också,men tyvärr vet jag inte vad värdena ska vara,,,någon annan här på forumet vet kanske.

Mvh
Mogge
Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Post by Robin »

Det där verkar vara ett Lambda problem. Om alla värden sticker iväg sådär mycket ..
Bengt
Posts: 674
Joined: 09 Dec 2002, 09:34
Location: Sweden

Post by Bengt »

För att du ska få BRA Värden #BYT OLJA OCH FILTER DET SÄNKER VÄRDENA.#
ren16v
Posts: 66
Joined: 20 Nov 2004, 20:13
Location: Sweden

Post by ren16v »

Men det här med hög bensin förbrukning har inte märkts. Det ända e att tomgången går upp och ner, knappt märkbart för den som inte har hört bilen innan.

Tack för svaren![:)]
återkommer med info
mvh charles
Mogge
Posts: 242
Joined: 21 May 2004, 16:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Mogge »

Hög Co=Mycket bränsle,,,,behöver inte betyda att bilen drar så speciellt märkbart mer bränsle.
För att märka det via bränsleförbrukning/mil behöver nog CO halten komma upp på 5-7.
Lågt lambdavärde (0,93)=lite syre,=mer bränsle
Dessa båda hänger ihop med varandra,så mest troligt är det så att lambdasonden är trasig.Det kan även va så att motorn drar tjuvluft,vandrande tomgång e ett tecken på det.Testa spruta lite startgas runt insug,slangar etc,,men gör detta innan motorn blivit alltför varm (varmt grenrör+startgas=ingen bra kombination).Om motorn går upp i varv eller nästan tvärdör när du sprutar startgasen så drar den tjuvluft.
Hög HC halt brukar man kunna få om man inte bytt olja o filter på länge,kan även vara så att Katten är trasig.Kan även tyda på brända ventiler etc,,men vad jag vet brukar detta inte va så vanligt på Renaults motorer,,(däremot är det jätte vanligt på Mazda DOHC motorer,,hög HC halt i en Mazda motor=75% chans att ventilerna är brända).

Gör gärna ett komptest för att utesluta brända ventiler etc.

Hoppas det löser sig.

Mvh
Mogge
Erik R19
Posts: 608
Joined: 23 Mar 2004, 10:31
Location: Sweden

Post by Erik R19 »

Har haft tomgång som gick upp och ner samtidigt som man hörde vid avgasröret att den missade ibland. Efter långt letande hittade jag felet, det sitter en oanvänd pluggad nippel på insugningsröret mitt framför cylinder 2 från kamremsänden. Den var pluggad med en plastpropp som det hade blivit ett pyttelitet hål i. Men det här var på en F3N 8V, antagligen inte lika på 16V
Vid närmare eftertanke, är det rejält fel även på 2500rpm så är det nog inte luftläcka, den borde ställa till det mest på tomgång..
Bengt
Posts: 674
Joined: 09 Dec 2002, 09:34
Location: Sweden

Post by Bengt »

Svar till"Mogge"Då skulle inte han ha fått ett värde som han skrev "CO 2,3 " utan det skulle var över ca5.00 % . Det höga HC tyder mer på läckage #Ventil eller kolvringar#.
Ta ett kompprov på motorn alla cylindrar så kan vi se vad det säger.Sedan att tomgång går upp och ner det ska den göra för du har ett varv tal som datorn säger att motorn ska hålla.
Mogge
Posts: 242
Joined: 21 May 2004, 16:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Mogge »

Hängde nog inte me riktigt där Bengt,"då skulle han inte ha fått ett värde på 2,3 utan 5,0%"????
Du menar om lambdan e kass?? eller?
Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Post by Robin »

Kolla Lambdan. Och även så du inte har läkage i avgassystemet. Min packning på R19 TXE mellan grenrär och downpipe var trasig då skenade mätvärdena iväg också. Jag hörde aldrig läkaget men som sagt det fanns där och ställde till med problem .. =)
ren16v
Posts: 66
Joined: 20 Nov 2004, 20:13
Location: Sweden

Post by ren16v »

Tack[:D]
User avatar
timolo
Posts: 455
Joined: 08 Dec 2002, 12:47
Location: Olofström
Contact:

Post by timolo »

håller med bengt i detta fall på min R19 va de dåliga kolvringar som gjorde att värdena var höga o de va efter att ja bytt lambda olja filter o bränslefilter
ren16v
Posts: 66
Joined: 20 Nov 2004, 20:13
Location: Sweden

Post by ren16v »

[:(!] det e inte så tufft!! men men..
Bengt
Posts: 674
Joined: 09 Dec 2002, 09:34
Location: Sweden

Post by Bengt »

Det låter mer som att kolvringar inte tätar mot cylinder ,så delar av den blanding som skulle förbrännas går ner till oljan #Kolla kompprov på cylindrarna för vidare svar ,är det ca 8,0:1 så är det nog bara byta ringar under föutsättning att inte diametern i cylindern är för stor .Då blir det borrning till Öv av kolv samt köpa nya kolvar.
ren16v
Posts: 66
Joined: 20 Nov 2004, 20:13
Location: Sweden

Post by ren16v »

Men om det är kolvringarna så skall väl bilen dra olja och blåryka?? Men den drar ingen olja eller ryker!! [xx(] Men det visar sig snart.
mvh c
Post Reply