R19 16V- höga avgasvärden!!
Moderator: Forumpolisen
R19 16V- höga avgasvärden!!
Besikta bilen i Tisdags fick följande värden på avgas!!
Renault 19 16v 93:a 15000mil
CO 2,3 (0,5) Gräns värden
CO 2500 2,0 (0,3)
HC 177 (100)
LAMBDA 0,93 (0,97-1,03)
GRRRR[:(!]
Några tips?
Mvh
Renault 19 16v 93:a 15000mil
CO 2,3 (0,5) Gräns värden
CO 2500 2,0 (0,3)
HC 177 (100)
LAMBDA 0,93 (0,97-1,03)
GRRRR[:(!]
Några tips?
Mvh
Börja med lambdasonden,om co halten e för hög tyder det på hög bränsleförbrukning och ofta är det trasig lambda som är boven i dramat.
Sen kan en service va på sin plats,olja,oljefilter,luftfilter,tändstift etc.
Just servicen kan va viktig i samband med hög HC halt.
Om du vet nån i din närhet som har en XR 25a,kan du snabbt få svar på om lambdan hänger med.
Om inte så vet jag att man ska kunna mäta sig fram med en multimeter också,men tyvärr vet jag inte vad värdena ska vara,,,någon annan här på forumet vet kanske.
Mvh
Mogge
Sen kan en service va på sin plats,olja,oljefilter,luftfilter,tändstift etc.
Just servicen kan va viktig i samband med hög HC halt.
Om du vet nån i din närhet som har en XR 25a,kan du snabbt få svar på om lambdan hänger med.
Om inte så vet jag att man ska kunna mäta sig fram med en multimeter också,men tyvärr vet jag inte vad värdena ska vara,,,någon annan här på forumet vet kanske.
Mvh
Mogge
Hög Co=Mycket bränsle,,,,behöver inte betyda att bilen drar så speciellt märkbart mer bränsle.
För att märka det via bränsleförbrukning/mil behöver nog CO halten komma upp på 5-7.
Lågt lambdavärde (0,93)=lite syre,=mer bränsle
Dessa båda hänger ihop med varandra,så mest troligt är det så att lambdasonden är trasig.Det kan även va så att motorn drar tjuvluft,vandrande tomgång e ett tecken på det.Testa spruta lite startgas runt insug,slangar etc,,men gör detta innan motorn blivit alltför varm (varmt grenrör+startgas=ingen bra kombination).Om motorn går upp i varv eller nästan tvärdör när du sprutar startgasen så drar den tjuvluft.
Hög HC halt brukar man kunna få om man inte bytt olja o filter på länge,kan även vara så att Katten är trasig.Kan även tyda på brända ventiler etc,,men vad jag vet brukar detta inte va så vanligt på Renaults motorer,,(däremot är det jätte vanligt på Mazda DOHC motorer,,hög HC halt i en Mazda motor=75% chans att ventilerna är brända).
Gör gärna ett komptest för att utesluta brända ventiler etc.
Hoppas det löser sig.
Mvh
Mogge
För att märka det via bränsleförbrukning/mil behöver nog CO halten komma upp på 5-7.
Lågt lambdavärde (0,93)=lite syre,=mer bränsle
Dessa båda hänger ihop med varandra,så mest troligt är det så att lambdasonden är trasig.Det kan även va så att motorn drar tjuvluft,vandrande tomgång e ett tecken på det.Testa spruta lite startgas runt insug,slangar etc,,men gör detta innan motorn blivit alltför varm (varmt grenrör+startgas=ingen bra kombination).Om motorn går upp i varv eller nästan tvärdör när du sprutar startgasen så drar den tjuvluft.
Hög HC halt brukar man kunna få om man inte bytt olja o filter på länge,kan även vara så att Katten är trasig.Kan även tyda på brända ventiler etc,,men vad jag vet brukar detta inte va så vanligt på Renaults motorer,,(däremot är det jätte vanligt på Mazda DOHC motorer,,hög HC halt i en Mazda motor=75% chans att ventilerna är brända).
Gör gärna ett komptest för att utesluta brända ventiler etc.
Hoppas det löser sig.
Mvh
Mogge
Har haft tomgång som gick upp och ner samtidigt som man hörde vid avgasröret att den missade ibland. Efter långt letande hittade jag felet, det sitter en oanvänd pluggad nippel på insugningsröret mitt framför cylinder 2 från kamremsänden. Den var pluggad med en plastpropp som det hade blivit ett pyttelitet hål i. Men det här var på en F3N 8V, antagligen inte lika på 16V
Vid närmare eftertanke, är det rejält fel även på 2500rpm så är det nog inte luftläcka, den borde ställa till det mest på tomgång..
Vid närmare eftertanke, är det rejält fel även på 2500rpm så är det nog inte luftläcka, den borde ställa till det mest på tomgång..
Svar till"Mogge"Då skulle inte han ha fått ett värde som han skrev "CO 2,3 " utan det skulle var över ca5.00 % . Det höga HC tyder mer på läckage #Ventil eller kolvringar#.
Ta ett kompprov på motorn alla cylindrar så kan vi se vad det säger.Sedan att tomgång går upp och ner det ska den göra för du har ett varv tal som datorn säger att motorn ska hålla.
Ta ett kompprov på motorn alla cylindrar så kan vi se vad det säger.Sedan att tomgång går upp och ner det ska den göra för du har ett varv tal som datorn säger att motorn ska hålla.
Det låter mer som att kolvringar inte tätar mot cylinder ,så delar av den blanding som skulle förbrännas går ner till oljan #Kolla kompprov på cylindrarna för vidare svar ,är det ca 8,0:1 så är det nog bara byta ringar under föutsättning att inte diametern i cylindern är för stor .Då blir det borrning till Öv av kolv samt köpa nya kolvar.