STP tillsatser till bilen (injection trim mm)?
Moderator: Forumpolisen
STP tillsatser till bilen (injection trim mm)?
Är det bra att använda STP´s olika tillsatser till sin bil?
Någon som har erfarenhet av detta och lust att dela med sig?
Har läst lite om medlen på http://stp50.com/swe/guide.html
Man vill ju inte hälla i henne grejor som inte är bra [;)]
Någon som har erfarenhet av detta och lust att dela med sig?
Har läst lite om medlen på http://stp50.com/swe/guide.html
Man vill ju inte hälla i henne grejor som inte är bra [;)]
Citat från STP´s produktbeskrivning
"Complete System Cleaner är STP:s mest avancerade produkt för rengöring av hela bränslesystemet.
En behandling rengör hela bränslesystemet mer grundligt än någon annan STP-produkt. Hjälper till att upprätthålla topprestanda. Rengör insprutningsmunstycken, förgasare, insugsventiler, cylindrar och kolvtoppar. Avlägsnar alla beläggningar som stör motorgången och stjäl effekt. Avlägsnar också kondensvatten från bränslesystemet. Använd ej oftare än var 6500:e km. Med Complete System Cleaner håller du alltid hela bränslesystemet i topptrim."
Det verkar ju vara bra, men vart tar alla beläggningar vägen? Det samlas väl inte på hög nånstans och ställer till med mera elände än nytta så småningom?
"Complete System Cleaner är STP:s mest avancerade produkt för rengöring av hela bränslesystemet.
En behandling rengör hela bränslesystemet mer grundligt än någon annan STP-produkt. Hjälper till att upprätthålla topprestanda. Rengör insprutningsmunstycken, förgasare, insugsventiler, cylindrar och kolvtoppar. Avlägsnar alla beläggningar som stör motorgången och stjäl effekt. Avlägsnar också kondensvatten från bränslesystemet. Använd ej oftare än var 6500:e km. Med Complete System Cleaner håller du alltid hela bränslesystemet i topptrim."
Det verkar ju vara bra, men vart tar alla beläggningar vägen? Det samlas väl inte på hög nånstans och ställer till med mera elände än nytta så småningom?
Smutsen samlas i en liten behållare som man ska lämna in till återvinning
Nä ärligt talat följer dom nog med in i motorn, om det kan ställa till med något har jag ingen aning om. Jag tror det är i första hand insprutningsmunstycken som blir igensatta och det som tvättas ut där är nog ofarligt. Värre antagligen om nu preparatet verkligen lyckas få loss t.ex. sotflagor från ventilerna som sen ramlar in i motorn...
Undrar varför man inte får använda preparatet oftare än 6500 km, har det någon obehaglig bieffekt? Prova maila till STP och fråga..
Nä ärligt talat följer dom nog med in i motorn, om det kan ställa till med något har jag ingen aning om. Jag tror det är i första hand insprutningsmunstycken som blir igensatta och det som tvättas ut där är nog ofarligt. Värre antagligen om nu preparatet verkligen lyckas få loss t.ex. sotflagor från ventilerna som sen ramlar in i motorn...
Undrar varför man inte får använda preparatet oftare än 6500 km, har det någon obehaglig bieffekt? Prova maila till STP och fråga..
...sen är det nyttigt att ibland varva ur bilen (efter att den blivit varm förstås).
Hade en polare som köpte en Opel Ascona 2.0 av en gammal farbror. Gasade lite vid provkörningen och tyckte att den gick lite krassligt. Han köpte den iaf och efter ett par ordentliga fullgaskörningar fick den nytt liv, blev en helt annan karaktär. Varva ur Meganen ibland så håller du henne pigg o kry
Hade en polare som köpte en Opel Ascona 2.0 av en gammal farbror. Gasade lite vid provkörningen och tyckte att den gick lite krassligt. Han köpte den iaf och efter ett par ordentliga fullgaskörningar fick den nytt liv, blev en helt annan karaktär. Varva ur Meganen ibland så håller du henne pigg o kry
Kanske ingen dum idé, att maila och ställa frågor...och vara en jobbig konsument. Allt som säljs till/för bilen behöver ju inte vara bra...men är det så att STP är godis för bilen, som nubben till sillen/kräftorna kanske man borde unna den en slurk då och då [:)]!
Kanske gränsen på 6500 km bör hållas, annars blir bilen beroende?
Kanske gränsen på 6500 km bör hållas, annars blir bilen beroende?
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by joel</i>
<br />...sen är det nyttigt att ibland varva ur bilen (efter att den blivit varm förstås).
Hade en polare som köpte en Opel Ascona 2.0 av en gammal farbror. Gasade lite vid provkörningen och tyckte att den gick lite krassligt. Han köpte den iaf och efter ett par ordentliga fullgaskörningar fick den nytt liv, blev en helt annan karaktär. Varva ur Meganen ibland så håller du henne pigg o kry
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">
[:I]
Det finns tillfällen då hon verkligen får andas ut rejält. Det är svårt att inte låta bli att lära "gubbar" (eller för all del - män) i gamla 740´s att det inte är någon idé att glida upp i vänstra filen vid rödljuset. Att försöka köra om på det sättet är dömt att misslyckas [;)]. Det måste kännas mycket förnedrande att glida in i högra filen efter att ha förlorat mot en liten Renault...[8D]
Så lite STP kanske bara gör det hela ännu bättre???
<br />...sen är det nyttigt att ibland varva ur bilen (efter att den blivit varm förstås).
Hade en polare som köpte en Opel Ascona 2.0 av en gammal farbror. Gasade lite vid provkörningen och tyckte att den gick lite krassligt. Han köpte den iaf och efter ett par ordentliga fullgaskörningar fick den nytt liv, blev en helt annan karaktär. Varva ur Meganen ibland så håller du henne pigg o kry
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">
[:I]
Det finns tillfällen då hon verkligen får andas ut rejält. Det är svårt att inte låta bli att lära "gubbar" (eller för all del - män) i gamla 740´s att det inte är någon idé att glida upp i vänstra filen vid rödljuset. Att försöka köra om på det sättet är dömt att misslyckas [;)]. Det måste kännas mycket förnedrande att glida in i högra filen efter att ha förlorat mot en liten Renault...[8D]
Så lite STP kanske bara gör det hela ännu bättre???
Mja, ska man bränna ur sot tror jag det behövs några mil på motorväg, jag är skeptisk till att det skulle hinna hända något positivt under några sekunders varvning... Men jag kan ha fel.
Apropå mystiska preparat, jag lade dyra pengar på Slick50 under många år innan jag hittade artiklar på nätet där det hela lyser hästskojeri... Blåst alltså! Kanske t.o.m. slet ut motorn i förtid, enligt kritiska tester kan slitaget öka! Sens moral, var skeptisk till alla mirakelmedel, det finns inga enkla sanningar
Apropå mystiska preparat, jag lade dyra pengar på Slick50 under många år innan jag hittade artiklar på nätet där det hela lyser hästskojeri... Blåst alltså! Kanske t.o.m. slet ut motorn i förtid, enligt kritiska tester kan slitaget öka! Sens moral, var skeptisk till alla mirakelmedel, det finns inga enkla sanningar
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Erik R19</i>
<br /> jag lade dyra pengar på Slick50 under många år innan jag hittade artiklar på nätet där det hela lyser hästskojeri... Blåst alltså! Kanske t.o.m. slet ut motorn i förtid, enligt kritiska tester kan slitaget öka! Sens moral, var skeptisk till alla mirakelmedel, det finns inga enkla sanningar
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">
Och jag har läst om R/C bilåkare (erkänd snubbe innom branchen)som avslutar trimmet med Slick 50 , och bevisligen kan klämma ut lite extra effekt ur motorn. Så vad ska man tro på? // Ola
<br /> jag lade dyra pengar på Slick50 under många år innan jag hittade artiklar på nätet där det hela lyser hästskojeri... Blåst alltså! Kanske t.o.m. slet ut motorn i förtid, enligt kritiska tester kan slitaget öka! Sens moral, var skeptisk till alla mirakelmedel, det finns inga enkla sanningar
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">
Och jag har läst om R/C bilåkare (erkänd snubbe innom branchen)som avslutar trimmet med Slick 50 , och bevisligen kan klämma ut lite extra effekt ur motorn. Så vad ska man tro på? // Ola
Alla sådana tillsatser är onödiga. Det finns medel i bensinen som håller bränslesystemet rent och begränsar avlagringar.
Avlagringarna minskar när man kör fett under en längre tid.
Slutsatsen är att om man inte kör extremt försiktigt med sin bil är sådana tillsatser bortkastade pengar.
Bättre att köra en längre stund på hög belastning. Men det brukar man ju göra automatiskt
Avlagringarna minskar när man kör fett under en längre tid.
Slutsatsen är att om man inte kör extremt försiktigt med sin bil är sådana tillsatser bortkastade pengar.
Bättre att köra en längre stund på hög belastning. Men det brukar man ju göra automatiskt
Lite läsning för alla som fortfarande tror på Slick50
http://skepdic.com/slick50.html
http://www.repairfaq.org/filipg/AUTO/F_ ... #SLICK_005
http://www.ftc.gov/opa/1996/07/slick.htm
Äh det finns hur mycket som helst, sök på "slick50" med google eller nåt. Det är möjligt att PTFE kan sänka friktionen något men det finns andra kritiska nackdelar t.ex. ökat tryckfall över filtret och enligt verkstadskillar igensättning av oljesil följt av motorhaveri!
Det är möjligt att STP-produkterna är besläktade: fungerar men är helt onödiga alltså bara ett bra sätt att slösa pengar...
Själv tycker jag dock att K-i löser problem: bilen rycker, häll i K-i, bilen rycker inte. Däremot har jag svårt att tro att ett sånt preparat skulle kunna ta bort sotpåbyggnad på ventilerna som uppstår vid långvarig försiktig körning (tydligen händer det att ventilerna kärvar fast i öppet läge vid extrem g-körning). Och inte heller lär dom hjälpa mot Volvo m.fl. TEM-problem (luftspjället kärvar fast pga beläggningar) helt enkelt för att bränslet sprutas in först längre in i systemet
http://skepdic.com/slick50.html
http://www.repairfaq.org/filipg/AUTO/F_ ... #SLICK_005
http://www.ftc.gov/opa/1996/07/slick.htm
Äh det finns hur mycket som helst, sök på "slick50" med google eller nåt. Det är möjligt att PTFE kan sänka friktionen något men det finns andra kritiska nackdelar t.ex. ökat tryckfall över filtret och enligt verkstadskillar igensättning av oljesil följt av motorhaveri!
Det är möjligt att STP-produkterna är besläktade: fungerar men är helt onödiga alltså bara ett bra sätt att slösa pengar...
Själv tycker jag dock att K-i löser problem: bilen rycker, häll i K-i, bilen rycker inte. Däremot har jag svårt att tro att ett sånt preparat skulle kunna ta bort sotpåbyggnad på ventilerna som uppstår vid långvarig försiktig körning (tydligen händer det att ventilerna kärvar fast i öppet läge vid extrem g-körning). Och inte heller lär dom hjälpa mot Volvo m.fl. TEM-problem (luftspjället kärvar fast pga beläggningar) helt enkelt för att bränslet sprutas in först längre in i systemet
Har hört talas om metoden men den verkar inte helt riskfri...
http://www.brickboard.com/AWD/index.htm?id=903214
http://www.brickboard.com/AWD/index.htm?id=903214
Sådär ja...Nu har vi spillt i lite STP Complete System Cleaner i blodomloppet på lilla pärlan. Får se om hon gillar det eller inte. Kör man mestadels nästan bara till jobbet ToR varje dag (26 km fram å tebaka) så hinner man inte busköra så mycket på motorväg.
I hope I don´t kill her! Restprodukterna (eller för all del, slaggprodukterna!) skall tydligen förbrännas, så jag får väl lita på det.
I hope I don´t kill her! Restprodukterna (eller för all del, slaggprodukterna!) skall tydligen förbrännas, så jag får väl lita på det.