STP tillsatser till bilen (injection trim mm)?

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
kmfdm

STP tillsatser till bilen (injection trim mm)?

Post by kmfdm »

Är det bra att använda STP´s olika tillsatser till sin bil?
Någon som har erfarenhet av detta och lust att dela med sig?
Har läst lite om medlen på http://stp50.com/swe/guide.html
Man vill ju inte hälla i henne grejor som inte är bra [;)]
Erik R19

Post by Erik R19 »

Jag brukar hälla i Injection Cleaner när man märker tendenser till ryckig gång eller ökande bränsletörst. Blir som nytt sen... :) Det ska finnas rengörande tillsatser i bensinen men de verkar inte riktigt räcka till. Det finns ett fabrikat till, Kemetyl K-i, verkar funka lika bra
kmfdm

Post by kmfdm »

Citat från STP´s produktbeskrivning
"Complete System Cleaner är STP:s mest avancerade produkt för rengöring av hela bränslesystemet.
En behandling rengör hela bränslesystemet mer grundligt än någon annan STP-produkt. Hjälper till att upprätthålla topprestanda. Rengör insprutningsmunstycken, förgasare, insugsventiler, cylindrar och kolvtoppar. Avlägsnar alla beläggningar som stör motorgången och stjäl effekt. Avlägsnar också kondensvatten från bränslesystemet. Använd ej oftare än var 6500:e km. Med Complete System Cleaner håller du alltid hela bränslesystemet i topptrim."

Det verkar ju vara bra, men vart tar alla beläggningar vägen? Det samlas väl inte på hög nånstans och ställer till med mera elände än nytta så småningom?
Erik R19

Post by Erik R19 »

Smutsen samlas i en liten behållare som man ska lämna in till återvinning :)
Nä ärligt talat följer dom nog med in i motorn, om det kan ställa till med något har jag ingen aning om. Jag tror det är i första hand insprutningsmunstycken som blir igensatta och det som tvättas ut där är nog ofarligt. Värre antagligen om nu preparatet verkligen lyckas få loss t.ex. sotflagor från ventilerna som sen ramlar in i motorn...

Undrar varför man inte får använda preparatet oftare än 6500 km, har det någon obehaglig bieffekt? Prova maila till STP och fråga..
SiteAdmin

Post by SiteAdmin »

...sen är det nyttigt att ibland varva ur bilen (efter att den blivit varm förstås).

Hade en polare som köpte en Opel Ascona 2.0 av en gammal farbror. Gasade lite vid provkörningen och tyckte att den gick lite krassligt. Han köpte den iaf och efter ett par ordentliga fullgaskörningar fick den nytt liv, blev en helt annan karaktär. Varva ur Meganen ibland så håller du henne pigg o kry :)
kmfdm

Post by kmfdm »

Kanske ingen dum idé, att maila och ställa frågor...och vara en jobbig konsument. Allt som säljs till/för bilen behöver ju inte vara bra...men är det så att STP är godis för bilen, som nubben till sillen/kräftorna kanske man borde unna den en slurk då och då [:)]!
Kanske gränsen på 6500 km bör hållas, annars blir bilen beroende?
kmfdm

Post by kmfdm »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by joel</i>
<br />...sen är det nyttigt att ibland varva ur bilen (efter att den blivit varm förstås).

Hade en polare som köpte en Opel Ascona 2.0 av en gammal farbror. Gasade lite vid provkörningen och tyckte att den gick lite krassligt. Han köpte den iaf och efter ett par ordentliga fullgaskörningar fick den nytt liv, blev en helt annan karaktär. Varva ur Meganen ibland så håller du henne pigg o kry :)
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">

[:I]
Det finns tillfällen då hon verkligen får andas ut rejält. Det är svårt att inte låta bli att lära "gubbar" (eller för all del - män) i gamla 740´s att det inte är någon idé att glida upp i vänstra filen vid rödljuset. Att försöka köra om på det sättet är dömt att misslyckas [;)]. Det måste kännas mycket förnedrande att glida in i högra filen efter att ha förlorat mot en liten Renault...[8D]
Så lite STP kanske bara gör det hela ännu bättre???
Erik R19

Post by Erik R19 »

Mja, ska man bränna ur sot tror jag det behövs några mil på motorväg, jag är skeptisk till att det skulle hinna hända något positivt under några sekunders varvning... Men jag kan ha fel.
Apropå mystiska preparat, jag lade dyra pengar på Slick50 under många år innan jag hittade artiklar på nätet där det hela lyser hästskojeri... Blåst alltså! Kanske t.o.m. slet ut motorn i förtid, enligt kritiska tester kan slitaget öka! Sens moral, var skeptisk till alla mirakelmedel, det finns inga enkla sanningar :)
flygrc
Firstname: Ola
Surname: Olofsson

Post by flygrc »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Erik R19</i>
<br /> jag lade dyra pengar på Slick50 under många år innan jag hittade artiklar på nätet där det hela lyser hästskojeri... Blåst alltså! Kanske t.o.m. slet ut motorn i förtid, enligt kritiska tester kan slitaget öka! Sens moral, var skeptisk till alla mirakelmedel, det finns inga enkla sanningar :)

<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">
Och jag har läst om R/C bilåkare (erkänd snubbe innom branchen)som avslutar trimmet med Slick 50 , och bevisligen kan klämma ut lite extra effekt ur motorn. Så vad ska man tro på? // Ola
Silldro

Post by Silldro »

Alla sådana tillsatser är onödiga. Det finns medel i bensinen som håller bränslesystemet rent och begränsar avlagringar.
Avlagringarna minskar när man kör fett under en längre tid.

Slutsatsen är att om man inte kör extremt försiktigt med sin bil är sådana tillsatser bortkastade pengar.
Bättre att köra en längre stund på hög belastning. Men det brukar man ju göra automatiskt :)
Erik R19

Post by Erik R19 »

Lite läsning för alla som fortfarande tror på Slick50
http://skepdic.com/slick50.html
http://www.repairfaq.org/filipg/AUTO/F_ ... #SLICK_005
http://www.ftc.gov/opa/1996/07/slick.htm
Äh det finns hur mycket som helst, sök på "slick50" med google eller nåt. Det är möjligt att PTFE kan sänka friktionen något men det finns andra kritiska nackdelar t.ex. ökat tryckfall över filtret och enligt verkstadskillar igensättning av oljesil följt av motorhaveri!

Det är möjligt att STP-produkterna är besläktade: fungerar men är helt onödiga alltså bara ett bra sätt att slösa pengar...
Själv tycker jag dock att K-i löser problem: bilen rycker, häll i K-i, bilen rycker inte. Däremot har jag svårt att tro att ett sånt preparat skulle kunna ta bort sotpåbyggnad på ventilerna som uppstår vid långvarig försiktig körning (tydligen händer det att ventilerna kärvar fast i öppet läge vid extrem g-körning). Och inte heller lär dom hjälpa mot Volvo m.fl. TEM-problem (luftspjället kärvar fast pga beläggningar) helt enkelt för att bränslet sprutas in först längre in i systemet
Tony
Forumpolis

Post by Tony »

vatten är jäkligt bra på att ta bort sot,om någon har haft en läcka på topppackningen så förstår ni vad jag menar,brukar vara kliniskt rent i den cylindern,så låt motorn dricka lite vatten ibland så får ni bort sot om det är de ni är ute efter, dessutom är det billigt....
Erik R19

Post by Erik R19 »

Har hört talas om metoden men den verkar inte helt riskfri...
http://www.brickboard.com/AWD/index.htm?id=903214
Tony
Forumpolis

Post by Tony »

ovanligt klantigt gjort,bara hälla i själv utan massa vakum slangar och sånt,på din R19 är det väl bara att ta bort luftfiltret och hälla i så mycket vatten så att den inte storknar,detta görs vid ganska högt varv..
kmfdm

Post by kmfdm »

Sådär ja...Nu har vi spillt i lite STP Complete System Cleaner i blodomloppet på lilla pärlan. Får se om hon gillar det eller inte. Kör man mestadels nästan bara till jobbet ToR varje dag (26 km fram å tebaka) så hinner man inte busköra så mycket på motorväg.
I hope I don´t kill her! Restprodukterna (eller för all del, slaggprodukterna!) skall tydligen förbrännas, så jag får väl lita på det.
Post Reply