Klonkande oljud

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Sasj
Posts: 20
Joined: 25 Nov 2004, 10:36

Klonkande oljud

Post by Sasj »

Jag har ett ganska udda problem skulle jag tro, men lägger ut några rader för att se om det mot förmodan är någon annan som har samma bekymmer

Det klonkande ljudet märks vid små "vassa" gupp eller potthål i vägen, "långa" gupp i vägen påkallar inte detta. Jag TROR att det kommer snett bakifrån, men jag är inte helt säker. Vad som än sitter löst sitter tämligen löst, för att ibland räcker det att bilen står på tomgång för att vibrationerna ska utlösa detta oljud. Så snart motorvarvet stiger det minsta så upphör oljudet. När motorn skakar igång vid start så klonkar det ofta till lite av detta oljud. Det saknar betydelse om man kör rakt fram eller svänger. Det är knappast något med hjulupphängning o.s.v. eftersom Bilprovningen för 3 veckor sedan inte hittade nåt att anmärka på. har kollat avgassystemets upphängning noga och jag kan inte med manuell muskelkraft få fram något oljud från detta.

Något väldigt skumt är att när oljudet kommer fram vid tomgångskörning så låter det en del inne i bilen men inget oljud kan höras alls alls utanför bilen. Jag har kollat det mest uppenbara sakerna, typ löst reservhjul etc. och har endast en enda teori: Inför besiktningen gjordes en rejäl genomsmörjning av den lastavkännande "bromskraftsfördelaren" under bilen som hade kärvat ihop, och då försvann missljudet några dagar, men efter en vecka var det åter. Kan det vara denna pryl som ger missljudet trots att den nyligen är uppsmord, eller var det en slump?

Som ni märker har jag ingen större aning om vad som kan vara problemet, fiskar därför ödmjukast om förslag och erfarenheter från er.[:I]
Sasj
Posts: 20
Joined: 25 Nov 2004, 10:36

Post by Sasj »

Ska tillägga att det är en Laguna 96:a
User avatar
Mr. Pink
Posts: 216
Joined: 07 Mar 2003, 21:01
Location: Täby
Contact:

Post by Mr. Pink »

Kan tänka mig att det är någon infästning för stötdämparna bak som har gett sig så att metall slår mot metall där det skulle varit gummi istället..
Jag vet inte exakt hur lagunan ser ut bak men vad jag vet är det inget som är trafikfarligt så att besikningen ger anmärkning.
Erik R19
Posts: 608
Joined: 23 Mar 2004, 10:31
Location: Sweden

Post by Erik R19 »

Laguna har väl krängningshämmarstag i framvagnen? Det är stötstänger med kulleder i båda ändarna som sitter mellan krängningshämmarens ändar och fästen en bit upp på stötdämparna. Kända för att börja glappa och slamra på många bilar (jag har en V70 som lider av detta problem)... Om man gungar framänden försiktigt brukar man kunna höra hur det klickar.
Lyssna noga när hjulen passerar t.ex. en asfaltskarv i låg fart. Låter det klonk-duns så är glappet i framvagnen och följdaktligen i bakvagnen om det låter duns-klonk
Sasj
Posts: 20
Joined: 25 Nov 2004, 10:36

Post by Sasj »

Tack för förslagen, ska kolla upp dessa, MEN ska dessa problem kunna uppstå när bilen står HELT STILLA på tomgång??? Jag menar; då står ju hjulupphängning o.s.v. helt stilla...ändå slamrar det ibland. Samma sak när motorn skakar igång står ju bilen helt stilla och hjulupphängning rörs ej...ändå kan slammret höras då ibland.
Acire
Posts: 149
Joined: 02 May 2003, 18:17
Location: Sweden
Contact:

Post by Acire »

Det kan inte vara avgassystemet som ligger emot något?
Robmic
Posts: 17
Joined: 01 Nov 2004, 11:36

Post by Robmic »

Det klonkande ljudet märks vid små "vassa" gupp eller potthål i vägen, "långa" gupp i vägen påkallar inte detta. Jag TROR att det kommer snett bakifrån, men jag är inte helt säker.

Detta fenomen har vi på vår Megane Kombi-00 7100mil också. Tyvärr har jag inte lyckats lokalisera oljudet. Är inte avgassystemet (har varit och skakat på det). Däremot inget problem på tomgång.
Erik R19
Posts: 608
Joined: 23 Mar 2004, 10:31
Location: Sweden

Post by Erik R19 »

Glappa krängningshämmarstag skulle nog kunna skallra på tomgång, krängningshämmaren sitter ju fast i subramen som motorn står på... Men visst kan det vara något annat t.ex. motorfästen
Sasj
Posts: 20
Joined: 25 Nov 2004, 10:36

Post by Sasj »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Acire</i>
<br />Det kan inte vara avgassystemet som ligger emot något?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Nej, jag är nästan helt säker på att avgassystemet inte är problemet. Detta var det första jag kollade upp.

Någon föreslog krängningshämmarstag...Jag har läst att detta brukar vara ett problem, men skulle inte Bilprovningen ha slagit ned på det? De ÄLSKAR ju att slå ned på fel i hjulupphängning o.s.v.
belzebub
Posts: 50
Joined: 27 Jan 2004, 13:04
Location: Sweden
Contact:

Post by belzebub »

Jag har precis samma problem, men jag har bytt spindelleder, k-hämmarstagen och styrlederna.
Kan det vara så att avgassystemet kan släppa vid grenröret ?
eller kan det kanske vara motorkuddarna som är slitna ?

Konstigt nog så minskar skramlet efter ett tag när blien blivit varm.

Någon som har en bra idé ?
Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Post by Robin »

Därför att skramlet minskar när bilen blir varm kan just bero på att bilen blir varm ! Motorn har en tendens att gå lite tyngre och "skagigare" när den är kall och stel. Kolla som sagt motorfästen och downpipefästningar.
belzebub
Posts: 50
Joined: 27 Jan 2004, 13:04
Location: Sweden
Contact:

Post by belzebub »

Jag får ta mig en titt på motorfästena då.
vad betyder "downpipefästningar"? är det den delen av mtotorn som grenröret sitter i ?
peking
Posts: 8
Joined: 11 Mar 2005, 17:38

Post by peking »

Ta & titta så inte handbromsvajern ligger imot avgassystemet!!
Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Post by Robin »

alltså röret som går från grenröret och ner under bilen. Det brukar sitta i två eller tre bultar ..och kan kanske sitta snett eller lite löst ..
Henkesotare
Posts: 3
Joined: 16 Mar 2005, 20:06
Location: Sweden

Post by Henkesotare »

Har en Scenic 98:a Som jag har haft samma problem med, lämnade in bilen på verkstad som konstaterade att ett motorfäste satt lite snett efter kamremmsbyte. kostade 340 spänn klart på ett par timmar.!
Post Reply