Bromsproblem

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

h.kjellin
Posts: 503
Joined: 09 Dec 2002, 19:40
Location: Sweden
Contact:

Post by h.kjellin »

Du verkar ha att göra i jul!
Om en nippel gått av så som du beskriver är det omöjligt att få ut den. Enda möjligheten över huvud taget är att från början få i en skruvurdragare (vänstergängad spetsig sak) men det brukar inte fungera det heller, i alla fall för mig!
Du får nog byta till en ny del. "Nödlufta" lite går kanske att göra om du kan lätta lite på nippeln på slagen/röret närmast hjulet.
Bromsarna på Renault är f.ö. indelade i två kretsar axelvis fram/bak.
Du har ett så tokigtroligt (?) problem med dina bromsar att vore det inte så pass långt hem till dig komme nog jag på hembesök! Men nu återstår väl snart bara inget annat råd än att du får lov att hasa iväg med bilen till "akuten" typ Volvo!
God Jul!
h.kjellin
Posts: 503
Joined: 09 Dec 2002, 19:40
Location: Sweden
Contact:

Post by h.kjellin »

Det är jag igen!
En tanke slog mig.
Bilen står väl på hjulen bak när du försöker lufta? Annars öppnar inte lastkännande ventilen!
zod
Posts: 88
Joined: 19 Oct 2004, 19:10
Contact:

Post by zod »

Nej den står upphissad runtom, får testa att hissa ner den baktill, men blir det inte svårt att komma åt då? Ska se om jag kommer iväg till garaget idag. Kan man inte öppna ventilen manuellt, om man spänner fjädern eller ber nån trycka på den medan man luftar?

Känns lite jobbigt att det ska fela på ett så lustigt problem när jag haft ur motorn och renoverat och lyft i den utan problem. Trodde mitt största problem skulla vara att få igång motorn, men icke :)
h.kjellin
Posts: 503
Joined: 09 Dec 2002, 19:40
Location: Sweden
Contact:

Post by h.kjellin »

Jo det är knepigt att komma åt, verkstäder har lyftar!
Vilken ventil och fjäder menar du?
Det är sällan det man oroar sig för som går snett utan något litet struntproblem som dyker upp på slutet!
Lycka till!
zod
Posts: 88
Joined: 19 Oct 2004, 19:10
Contact:

Post by zod »

Menar den lastkännande ventilen och i den sitter det en fjäder som är fäst i bakaxeln. Om man drar i den eller släpper på den så borde den väll öppna/stänga?
Lyft är kanon, har tillgång till det på farsans jobb men är lite långt att bogsera den och för omständigt att köra med kärra, men i värsta fall så.

Nu drar jag till garaget och fortsätter kämpa :)

God jul på er alla!
zod
Posts: 88
Joined: 19 Oct 2004, 19:10
Contact:

Post by zod »

Kanske kan man svetsa dit en en blocknyckel, mejsel eller liknande på nippeln, kan bli svårt då det är en så pass väldigt liten yta som man ska svetsa på, vill ju inte att nyckeln ska sitta i själva oket. Men det är nog värt ett försök, bara loppa dit nått så det sitter sen är det ju "bara" dra runt.

Själv har jag varken svets eller besitter någon svetskunskap. Men det går ju alltid få tag på nån med svets.
Erik R19
Posts: 608
Joined: 23 Mar 2004, 10:31
Location: Sweden

Post by Erik R19 »

Ta det försiktigt, bromsvätska påstås brinna bra!
Vad tror du annars om att ladda en Dremel med en 1mm borr, borra/fräsa runt bitsen tills den lossar. Sen fräsa ur nippeln inifrån med en liten fräs tills det bara är ett tunt lager kvar mot gängan som man drar bort som när man öppnar en konservburk... i verkligheten är det kanske enklare leta ett nytt ok på skroten ;)
Jag håller alla nipplar och bromsrörskopplingar väl inoljade på båda bilarna, behöver jag berätta varför ;-)
God jul och lycka till!
zod
Posts: 88
Joined: 19 Oct 2004, 19:10
Contact:

Post by zod »

Det lutar åt att skaffa ett begagnat ok, blir smidigast så. Men jag har 2 reserv fram-ok liggandes som även dom har avbrutna nipplar, ska prova med dremmeln på dom. Farsan var förbi med en gassvets idag också så jag kanske kan värma på nippeln rejält och sedan borra dne lätt.

Jo från och med nu kommer allt hållas väl inoljat här med.
zod
Posts: 88
Joined: 19 Oct 2004, 19:10
Contact:

Post by zod »

Tänkte bara uppdatera och få ett avslut på denna tråd, så att ingen ska gå å fundera "vad hände med den där stackarn med bromsproblem" :)

Farsgubben ordnade så att jag fick oket bak borrat och gängat så att en ny luftnippel passade. Åkte hem fort och upptäckte att luftnippeln inte slöt tätt, så ett nytt försök gjordes men annan dimension och det funkade kanon. Var bara att lufta av systemet och sedan funkade det kanon och har gjort sen dess.

Så nu är man erfarenhet rikare... kanske känns som det var lite onödigt med en ny huvudbromscylinder i jakten på den felande orsaken, men nu är den ju bytt i förebyggande syfte :)
Stefan Emanuelsson
Posts: 10
Joined: 22 May 2005, 12:27
Location: Sweden

Post by Stefan Emanuelsson »

Vad skönt att man inte är först :) Har exakt samma problem på min gamla R4 (tvåkretssystem). Tjofsande ljud i huvudbromscylinder och noll tryck. Hittade en läckande cylinder vänster bak, och väntar på ny från mekonomen. Jag har hållt på rätt mycket med detta, luftat med pedal, och med tryckluft, rivit huvudbromscylinder, osv. Men nu lever jag i hoppet igen!
User avatar
uglynicke
Posts: 180
Joined: 04 Nov 2004, 13:42
Location: Umeå
Contact:

Post by uglynicke »

Lånar den här tråden lite..

Kan börja med att det är just nu -29 här i Umeå :shock: och jag brukar försöka låta bilen vara såna dagar men nu ikväll var jag tvungen att använda den.

Men till prob´lemet.. Efter det att jag startat bilen och trycker ner bromsen till max så pyser den. vad kan det bero på? Kylan givetvis, men är det mycket luft i systemet? Inverade inte något på bromsförmågan men lite fundersam blev jag. Någon som har något förslag?
User avatar
Erik R19X
Posts: 260
Joined: 07 Nov 2005, 21:52

Post by Erik R19X »

-29 hmm ett av skälen till att jag blev klimatflykting och lämnade norra sverige hehe Myggfritt i alla fall :D
Luft i bromssystemet gör att pedalen känns svampig/fjädrande. Känns det stumt som att stampa på en västerbottnisk berghäll vid Stornorrfors så är det fritt från luft. Det som pyser är nog bromsservot, om det är bra eller inte har jag noll koll på...
Post Reply