Bromsproblem

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

zod
Posts: 88
Joined: 19 Oct 2004, 19:10
Contact:

Bromsproblem

Post by zod »

Har lite problem med mina bromsar, jag får inget tryck i systemet.
Efter att ha bytt den lastkännande-ventilen och belägg fram på min GTE -88 så fanns det plötsligt inget tryck.

Det gick inte pumpa upp nått heller. Plockade bort samtliga ok och kollade så ingen kolv kärvat fast då den stått still i nästan 2 månader då jag bytt växellåda. Men dom funkade bra.

Försökte se om det var stopp eller liknande på vägen till oken, men nej, det går fram olja till alla ok.

Har försökt lufta systemet men utan resulktat. Går helt enkelt inte pumpa upp nått tryck. Öppnar jag en luftnippel och pumpar på bromsen så spottar han nästan inte ut nått.

Började gräva vid bromspedalen tog bort damasken som sitter på stången som går från pedalen in i bromscylinder. Där satt en packbox/packning men den verkade inte läcka nån luft.

Sen tänkte jag att eftersom den hade stått utan bromsvätska i huvudcylindern 2-3 dagar kanske packningarna torkat och därför fick jag inget tryck? Kompisen hade precis så på sin bil så jag kostade på mig en ny huvudbromscylinder. Men felet kvrastår än. Det finns inget tryck i bromspedalen.

Jag har slut på ide´er någon som har fler förslag eller råd?
h.kjellin
Posts: 503
Joined: 09 Dec 2002, 19:40
Location: Sweden
Contact:

Post by h.kjellin »

Du har möjligtvis inte förväxlat kretsarna till bakaxeln? Jag vill minnas att man kan åstadkomma ett fenomen som ditt om man förväxlar bakre kretsen med "reservkretsen" dvs. den som skall ge tryck bakom lastkännade ventilen om framkretsen går läck.
zod
Posts: 88
Joined: 19 Oct 2004, 19:10
Contact:

Post by zod »

Jag har haft den tanken att nått skulle blivit fel när jag bytte lastkännande ventilen. Men sedan avfärdat den med att säga till mig själv att anslutningarana kan bara passa på ett sätt. Men med all säkerhet kan detta vara felet. Ska undersöka det imorrn.
zod
Posts: 88
Joined: 19 Oct 2004, 19:10
Contact:

Post by zod »

Eller vafan jag drar nu!
zod
Posts: 88
Joined: 19 Oct 2004, 19:10
Contact:

Post by zod »

Allt var tyvärr korrekt med den lastkännande ventilen, alla anslutningar satt som dom skulle. Så det blir och fortsätta felsöka. Men vet inte riktigt vad jag skall gå på. Har ju provat det mesta känns det som?
Erik R19
Posts: 608
Joined: 23 Mar 2004, 10:31
Location: Sweden

Post by Erik R19 »

Det har väl inte blivit smuts i nipplarna på bromsvätskebehållaren så det inte rinner ner nån vätska i huvudcylindern? Men det skulle du väl ha märkt...? Eller stopp i lufthålet i locket?
Jag köpte en bromsluftningssats av sorten lock med slang som man kopplar till reservhjulet. Den är sk_tbra, spolar ur luft o smuts på ett helt annat sätt än "pumpa-öppna-stäng-släpp-öppna äh nu sket det sig igen, börja om" -metoden
zod
Posts: 88
Joined: 19 Oct 2004, 19:10
Contact:

Post by zod »

Har haft mina funderingar på att köpa en en bromsluftningssats, får nog bli en sån nu innan jul. Men felet lär nog kvarstå ändå.
h.kjellin
Posts: 503
Joined: 09 Dec 2002, 19:40
Location: Sweden
Contact:

Post by h.kjellin »

Går bromspedalen helt i botten utan motstånd och det hörs ett "tjofsande" ljud när du pumpar är det tomt på bromsvätska/fel på packningar/kolvar i huvudcylindern och den kan vara ganaka bökig att få loss.

Enklare lösningar:
- Är du 100% säker på att nya delen är identisk med den gamla?
- Har du plockat bort alla plastpluggar som brukar sitta i anslutningarna på nya delar? (avdelningen för dumma frågor)
- På vissa huvudcylindrar finns en luftnippel för reservkretsen har du en sån´ kan du ju prova att lufta där också.
zod
Posts: 88
Joined: 19 Oct 2004, 19:10
Contact:

Post by zod »

Köpte en sån där smidigt lufta själv slang. Luftade samtliga ok, men ingen skillnad.

Skulle vilja påstå att det hörs ett tjofsande ljud när jag pumpar på pedalen. Verkar märkligt om det skulle vara huvudcylinder då den är split ny. Och den låter precis som den förra som antagligen inte var trasig eftersom felt kvarstår även efter att denna är bytt. Men jag får plocka bort och undersöka lite.

Kollade att delen var identisk, och alla plastpluggar är borttagna. Hittade ingen nippel för reservkraften på cylinder.
zod
Posts: 88
Joined: 19 Oct 2004, 19:10
Contact:

Post by zod »

Nu kanske jag fattade fel och du menar den svarta "trumman" eller vad man ska kalla det som sitter bakom huvudbromscylindern? Den kanske bara heter huvudcylinder, jag har inte en aning dock? Det kan ju vara något därinne som gett upp. Har en från reservdelsbilen så det kan ju vara en ide att byta, men som sagt är det väll lite halv bökigt.
h.kjellin
Posts: 503
Joined: 09 Dec 2002, 19:40
Location: Sweden
Contact:

Post by h.kjellin »

"Trumman" är väl bromservon och den kan inte ha med saken att göra. Om huvudcylindern är ny och inte isärplockad och fel ihopsatt (man kan vända tätningarna åt fel håll...) finns bara en enkel förklaring kvar; Du får inte ner tillräckligt med bromsvätska i huvudcylindern! Kolla bromsvätskebehållaren och dess anslutning till huvudcylindern. Den sitter nog bara påtryckt i en gummibussning om jag minns rätt.
zod
Posts: 88
Joined: 19 Oct 2004, 19:10
Contact:

Post by zod »

Jo det var bara att trycka ner den så ploppa den på plats i en gummibussning som du skriver. Ska ta och dubbelkolla det ikväll tänkte jag.
Erik R19
Posts: 608
Joined: 23 Mar 2004, 10:31
Location: Sweden

Post by Erik R19 »

men om det nu kommer ut luftfri bromsvätska ur alla ok så måste ju vätskan ju passerat genom huvudcylindern, nån annan väg finns ju inte...?
Vad händer om ett bromsok är paj och drar in massvis med luft när man släpper pedalen, det kanske ger känslan att det inte blir något tryck alls nästa gång man trycker? Om du provar lufta en gång till, är det bubbelfritt överallt? Är förresten bromsslangarna friska? Dom kanske kan "fjädra undan" om dom håller på att gå sönder...
Jag har aldrig haft loss huvudcylindern, kan man montera den så att den inte får mekanisk kontakt med stötstången från bromsservot?
zod
Posts: 88
Joined: 19 Oct 2004, 19:10
Contact:

Post by zod »

Tror att jag vet anledningen, kanske iaf.

När det är luft i systemet ska man kunna pumpa ut ett tryck och sedan lufta om jag har rätt? Har enbart behövt lufta bromsaran på en av mina tidigare bilar (volvo 240). Men nu funkar det inte för det går inte pumpa upp nått tryck överhuvudtaget.

Men när jag montera lufta-själv-slangen så fick den tryck och jag fick ur luften ur alla ok förutom vänster bak. För där gick nämligen luftnippeln av och sitter fast i oket. Kan detta vara den enkla förklaringen till varför inget tryck finns? Att inte ett ok har blivit luftat? På volvon min så gick det fortfarande bromsa eller iaf pumpa upp tryck även fast ett ok inte var luftat. Det var visserligen 2 kolvsok fram, men det kanske inte har någon innverkan?

Vad befarar den avbrutna luftnippeln och dess orsakade problem så hamrade jag in en insekt-bits i själva nippeln och värmde och smörjde ordentligt, och hoppades på att jag skulle få med nippeln när jag drog runt biten. Men icke biten gick av och fastna i den avbrutna nippeln. Och att borra går bra i godset till nippeln, men i mitten där biten sitter är det kört. Och om jag borrar brevid biten så kommer jag ha sönder gängningen till nippeln totalt!
Erik R19
Posts: 608
Joined: 23 Mar 2004, 10:31
Location: Sweden

Post by Erik R19 »

Kretsuppdelningen är inte samma som i Volvo, visserligen ska det vara två oberoende kretsar i båda men Volvo lär ha "triangel"-system dvs tre ok ska fungera om det blir ett läckage. Renå har nog bara diagonala kretsar. Men sån funktionsdubblering behöver inte nödvändigtvis innebära att en krets fungerar om det är luft i systemet, det är ju läckage man försöker skydda sig mot.
Det är väl bara att försöka borra runt bitsen med smal borr eller skaffa nytt ok (kolla med Autofrance). Även om det inte är felet måste du ju kunna lufta...
Post Reply