Renault 19 GTS->TXE

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Haldrik
Posts: 16
Joined: 17 Nov 2004, 15:17
Location: Sweden

Renault 19 GTS->TXE

Post by Haldrik »

Hej!

Vad krävs/behövs för att konvertera GTS motorn till TXE-variant med lite fler hästar? Vad skiljer hård/mjukvarumässigt?

Bilen är en R19 - 1990 med 1,7 l motorn.

Går det inte får jag väl dekaltrimma den med lite TXE emblem ;-)

Mvh
H
Erik R19
Posts: 608
Joined: 23 Mar 2004, 10:31
Location: Sweden

Post by Erik R19 »

1. HW: byta insprutning from monopoint till multipoint. Alltså från en spridare ovanför luftspjället till fyra ute vid ventilerna. Förmodligen är hela insprutningssystemet annorlunda
2 ...?
Det går att få en GTS att bli lite piggare genom att byta ut dammsugarslangen från fronten till luftfiltret mot något grövre. Eller köra utan, det funkar bra utom när det är riktigt varmt på sommaren.
I Frankrike betalar man tydligen skatt efter antalet hästar alltså finns det finns ett incitament att inte visa onödigt mycket hästkrafter i dokumenten, iaf på "billigvarianterna". Så jag misstänker att GTS är strypt. Men man får glädja sig åt att den går snålt i stället ;-)
Dekaltrimning torde vara genomförbart utan några som helst problem
/e
Haldrik
Posts: 16
Joined: 17 Nov 2004, 15:17
Location: Sweden

Post by Haldrik »

Uj... det låter som om det får bli dekaltrimningsalternativet. Har inga TXE-emblem dock... tror ni det går att tillpassa bilen med ett "aero"-emblem?

Är det stor skillnad på txe vs. gts? (prestandamässigt och hur de är att köra).
Post Reply