Renault 19 GTS->TXE
Moderator: Forumpolisen
Renault 19 GTS->TXE
Hej!
Vad krävs/behövs för att konvertera GTS motorn till TXE-variant med lite fler hästar? Vad skiljer hård/mjukvarumässigt?
Bilen är en R19 - 1990 med 1,7 l motorn.
Går det inte får jag väl dekaltrimma den med lite TXE emblem
Mvh
H
Vad krävs/behövs för att konvertera GTS motorn till TXE-variant med lite fler hästar? Vad skiljer hård/mjukvarumässigt?
Bilen är en R19 - 1990 med 1,7 l motorn.
Går det inte får jag väl dekaltrimma den med lite TXE emblem
Mvh
H
1. HW: byta insprutning from monopoint till multipoint. Alltså från en spridare ovanför luftspjället till fyra ute vid ventilerna. Förmodligen är hela insprutningssystemet annorlunda
2 ...?
Det går att få en GTS att bli lite piggare genom att byta ut dammsugarslangen från fronten till luftfiltret mot något grövre. Eller köra utan, det funkar bra utom när det är riktigt varmt på sommaren.
I Frankrike betalar man tydligen skatt efter antalet hästar alltså finns det finns ett incitament att inte visa onödigt mycket hästkrafter i dokumenten, iaf på "billigvarianterna". Så jag misstänker att GTS är strypt. Men man får glädja sig åt att den går snålt i stället
Dekaltrimning torde vara genomförbart utan några som helst problem
/e
2 ...?
Det går att få en GTS att bli lite piggare genom att byta ut dammsugarslangen från fronten till luftfiltret mot något grövre. Eller köra utan, det funkar bra utom när det är riktigt varmt på sommaren.
I Frankrike betalar man tydligen skatt efter antalet hästar alltså finns det finns ett incitament att inte visa onödigt mycket hästkrafter i dokumenten, iaf på "billigvarianterna". Så jag misstänker att GTS är strypt. Men man får glädja sig åt att den går snålt i stället
Dekaltrimning torde vara genomförbart utan några som helst problem
/e