Airbaglampa?

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
peter
Posts: 15
Joined: 28 May 2003, 22:53
Location: Sweden

Airbaglampa?

Post by peter »

Idag helt plötsligt började min airbaglampa att varna. Vad kan detta betyda? Finns det någon som har nån ide eller är det bara att anlita den [:(!]fantasiska [xx(] märkeshandlaren????
/peter
FUNGYEE
Posts: 134
Joined: 27 Jun 2004, 09:54
Location: Sweden

Post by FUNGYEE »

För mig har det hänt två gånger. Båda gångerna har jag glömt att skruva åt plusspolen på bateriet.Första gången körde jag en hel dag utan att upptäcka andra fel. Båda gångerna släcktes lampan när jag drog åt plusspolen.
Håppas att det är samma simpla fel på din bil
FY
Clip 1,4 1998
Tribal
Posts: 132
Joined: 21 Sep 2003, 20:39
Location: Sweden

Post by Tribal »

Äger en clio-02,har haft samma problem.
Lämnade in bilen(2dagar). Kabeln till
bältessräckaren byttes ut.
Nu efter 2 år så har jag samma
problem igen, så nu det dax för ett återbesök.

Heis
Erik R19
Posts: 608
Joined: 23 Mar 2004, 10:31
Location: Sweden

Post by Erik R19 »

Styrenheten larmar (förutom för internfel) för öppen krets eller kortslutning ut mot någon bältessträckare eller airbag. Kortis till chassie eller till +12V övervakas också förutom att den kollar 12V-matningen... Så var det i alla fall på styrenheterna jag var med och utvecklade.
Förutom fel i kablage kan det alltså vara fel i en squib (tändhatt i bag eller sträckare) också.
VARNING! Försök inte mäta med ohm-meter, testlampa eller liknande på airbag-systemet, det är stor risk att en bag smäller av mätströmmen!
peter
Posts: 15
Joined: 28 May 2003, 22:53
Location: Sweden

Post by peter »

Provade att lossa pluspoolen därefter dra åt igen utan framgång. Vad betyder det att lampan larmar? Kan airbagen lösa ut hur som helst eller är den typ satt ur funktion?? Är det dumt att köra med bilen i detta skick?
/peter
cotech
Posts: 220
Joined: 09 Feb 2004, 22:31
Location: Sweden

Post by cotech »

Vanligt att det blir avbrott i kontaktstyckena till bältessträckarna. Detta borde Volvo/Renault handlarna ute i landet känna till och ha koll på vad man gör åt det. Åtgärden tar inte mer än ca en halvtimme och borde således inte bli allt för dyr.
Anledningen till att jag helst inte går in på vad man gör är att jag anser att man inte ska pilla med srs-system om man inte vet exakt vad man gör...
Erik R19
Posts: 608
Joined: 23 Mar 2004, 10:31
Location: Sweden

Post by Erik R19 »

att lampan lyser betyder i princip en av två saker:
1. srs-systemet kan inte fullgöra sitt jobb om du krockar
2. dubbelsäkerheten mot vådaskott är satt ur spel. Om ytterligare ett fel skulle uppstå t.ex. en klämd kabel kan en bag smälla.
För att få veta hur långt systemet har stängt ner eller om det har hamnat i ett farligt läge måste man läsa ut felkoder ur styrenheten, lampan säger bara att det är läge att kolla

Eller om du vill se det så här, genom att tända lampan slår leverantören av styrenheten från sig ansvaret för alla otrevligheter... man BÖR alltså se till att få felet fixat
Lilja Lindqvist
Posts: 37
Joined: 06 May 2003, 09:27
Location: Sweden

Post by Lilja Lindqvist »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by cotech</i>
<br />Vanligt att det blir avbrott i kontaktstyckena till bältessträckarna. Detta borde Volvo/Renault handlarna ute i landet känna till och ha koll på vad man gör åt det. Åtgärden tar inte mer än ca en halvtimme och borde således inte bli allt för dyr.
Anledningen till att jag helst inte går in på vad man gör är att jag anser att man inte ska pilla med srs-system om man inte vet exakt vad man gör...
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Det var samma fel på min dotters bil. Verkstan fixade bältessträckarna och felet försvann ett tag. Felet uppkom igen
när de upptäckte att så fort hon lånade ut sin bil till karlen
så flyttade han på förarstolen och felet uppstod varenda gång.
Verkstan fixade förarstolen och nu är det frid och fröjd och bilen är såld.
Post Reply