Airbaglampa?
Moderator: Forumpolisen
Airbaglampa?
Idag helt plötsligt började min airbaglampa att varna. Vad kan detta betyda? Finns det någon som har nån ide eller är det bara att anlita den [:(!]fantasiska [xx(] märkeshandlaren????
/peter
/peter
Styrenheten larmar (förutom för internfel) för öppen krets eller kortslutning ut mot någon bältessträckare eller airbag. Kortis till chassie eller till +12V övervakas också förutom att den kollar 12V-matningen... Så var det i alla fall på styrenheterna jag var med och utvecklade.
Förutom fel i kablage kan det alltså vara fel i en squib (tändhatt i bag eller sträckare) också.
VARNING! Försök inte mäta med ohm-meter, testlampa eller liknande på airbag-systemet, det är stor risk att en bag smäller av mätströmmen!
Förutom fel i kablage kan det alltså vara fel i en squib (tändhatt i bag eller sträckare) också.
VARNING! Försök inte mäta med ohm-meter, testlampa eller liknande på airbag-systemet, det är stor risk att en bag smäller av mätströmmen!
Vanligt att det blir avbrott i kontaktstyckena till bältessträckarna. Detta borde Volvo/Renault handlarna ute i landet känna till och ha koll på vad man gör åt det. Åtgärden tar inte mer än ca en halvtimme och borde således inte bli allt för dyr.
Anledningen till att jag helst inte går in på vad man gör är att jag anser att man inte ska pilla med srs-system om man inte vet exakt vad man gör...
Anledningen till att jag helst inte går in på vad man gör är att jag anser att man inte ska pilla med srs-system om man inte vet exakt vad man gör...
att lampan lyser betyder i princip en av två saker:
1. srs-systemet kan inte fullgöra sitt jobb om du krockar
2. dubbelsäkerheten mot vådaskott är satt ur spel. Om ytterligare ett fel skulle uppstå t.ex. en klämd kabel kan en bag smälla.
För att få veta hur långt systemet har stängt ner eller om det har hamnat i ett farligt läge måste man läsa ut felkoder ur styrenheten, lampan säger bara att det är läge att kolla
Eller om du vill se det så här, genom att tända lampan slår leverantören av styrenheten från sig ansvaret för alla otrevligheter... man BÖR alltså se till att få felet fixat
1. srs-systemet kan inte fullgöra sitt jobb om du krockar
2. dubbelsäkerheten mot vådaskott är satt ur spel. Om ytterligare ett fel skulle uppstå t.ex. en klämd kabel kan en bag smälla.
För att få veta hur långt systemet har stängt ner eller om det har hamnat i ett farligt läge måste man läsa ut felkoder ur styrenheten, lampan säger bara att det är läge att kolla
Eller om du vill se det så här, genom att tända lampan slår leverantören av styrenheten från sig ansvaret för alla otrevligheter... man BÖR alltså se till att få felet fixat
-
- Posts: 37
- Joined: 06 May 2003, 09:27
- Location: Sweden
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by cotech</i>
<br />Vanligt att det blir avbrott i kontaktstyckena till bältessträckarna. Detta borde Volvo/Renault handlarna ute i landet känna till och ha koll på vad man gör åt det. Åtgärden tar inte mer än ca en halvtimme och borde således inte bli allt för dyr.
Anledningen till att jag helst inte går in på vad man gör är att jag anser att man inte ska pilla med srs-system om man inte vet exakt vad man gör...
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Det var samma fel på min dotters bil. Verkstan fixade bältessträckarna och felet försvann ett tag. Felet uppkom igen
när de upptäckte att så fort hon lånade ut sin bil till karlen
så flyttade han på förarstolen och felet uppstod varenda gång.
Verkstan fixade förarstolen och nu är det frid och fröjd och bilen är såld.
<br />Vanligt att det blir avbrott i kontaktstyckena till bältessträckarna. Detta borde Volvo/Renault handlarna ute i landet känna till och ha koll på vad man gör åt det. Åtgärden tar inte mer än ca en halvtimme och borde således inte bli allt för dyr.
Anledningen till att jag helst inte går in på vad man gör är att jag anser att man inte ska pilla med srs-system om man inte vet exakt vad man gör...
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Det var samma fel på min dotters bil. Verkstan fixade bältessträckarna och felet försvann ett tag. Felet uppkom igen
när de upptäckte att så fort hon lånade ut sin bil till karlen
så flyttade han på förarstolen och felet uppstod varenda gång.
Verkstan fixade förarstolen och nu är det frid och fröjd och bilen är såld.