batteriet drar ur o bilen dör
Moderator: Forumpolisen
Hej!
Nej allt som är "konstigt" går ej att tillskriva fransmän och engelsmän. Båte tyskar och amerikaner hade denna lösning i växelströmsgeneratorns(borde egentligen inte heta växelströmsgenerator eftersom den levererar likström!) barndom. Har aldrig sett det men man kan misstänka att dom första växelströmsgeneratorerna inte heller hade likriktaren inbyggd!!??
Nej allt som är "konstigt" går ej att tillskriva fransmän och engelsmän. Båte tyskar och amerikaner hade denna lösning i växelströmsgeneratorns(borde egentligen inte heta växelströmsgenerator eftersom den levererar likström!) barndom. Har aldrig sett det men man kan misstänka att dom första växelströmsgeneratorerna inte heller hade likriktaren inbyggd!!??
Hej!
Jag tyckte att jag var tydlig i mitt inlägg. Den levererar inte växelström, däremot levererar den likström, pricis som dom gamla likströmsgeneratorerna. Om du någon gång får möjlighet att besöka ett kraftverk så kan du få se växelströmsgeneratorer(dom levererar växelström). Vad gäller likriktaren så är det väl uppenbart varför man behöver den i ett likspänningssystem!
Jag tyckte att jag var tydlig i mitt inlägg. Den levererar inte växelström, däremot levererar den likström, pricis som dom gamla likströmsgeneratorerna. Om du någon gång får möjlighet att besöka ett kraftverk så kan du få se växelströmsgeneratorer(dom levererar växelström). Vad gäller likriktaren så är det väl uppenbart varför man behöver den i ett likspänningssystem!
jocke hbg!
Jag vet inte vart du vill komma med ditt resonemang. Bara en enkel fråga: Vad kallar du den bil som spelar en glad trudelutt och kommer med glass? Kallar du den vid tillverkarens namn(ex Opel, Ford) eller kallar du den för "glassbilen? För övrigt så producerar de generatorer som sitter i bilarna inte en "pulserande" spänning utan en likspänning. Om du med "pulserand" avser att spänningen ändras med tiden så skulle detta även kunna gälla likspänning. I likspänningssammanhang talar man om pulser och pulståg. Vad du förmodligen avser är växlande spänning, som är något helt annat. Den byter nämligen polaritet.
Min poäng har hela tiden varit att vi lika gärna som att kalla de generatorer som sitter i moderna bilar för "växelströmsgeneratorer" helt enkelt bara kunde kalla dom generatorer.
Jag delar gärna med mig av mina kunskaper, men att "fastna" i ett resonemang som inte leder någon vart ser jag inte som speciellt konstruktivt. Du har ju full rätt att skriva vad du vill, men jag tror inte att någon som läser i detta forum är speciellt intresserad av att läsa något mer i detta ämne. Fö så finns det litteratur för dom som vill fördjupa sig.
Jag vet inte vart du vill komma med ditt resonemang. Bara en enkel fråga: Vad kallar du den bil som spelar en glad trudelutt och kommer med glass? Kallar du den vid tillverkarens namn(ex Opel, Ford) eller kallar du den för "glassbilen? För övrigt så producerar de generatorer som sitter i bilarna inte en "pulserande" spänning utan en likspänning. Om du med "pulserand" avser att spänningen ändras med tiden så skulle detta även kunna gälla likspänning. I likspänningssammanhang talar man om pulser och pulståg. Vad du förmodligen avser är växlande spänning, som är något helt annat. Den byter nämligen polaritet.
Min poäng har hela tiden varit att vi lika gärna som att kalla de generatorer som sitter i moderna bilar för "växelströmsgeneratorer" helt enkelt bara kunde kalla dom generatorer.
Jag delar gärna med mig av mina kunskaper, men att "fastna" i ett resonemang som inte leder någon vart ser jag inte som speciellt konstruktivt. Du har ju full rätt att skriva vad du vill, men jag tror inte att någon som läser i detta forum är speciellt intresserad av att läsa något mer i detta ämne. Fö så finns det litteratur för dom som vill fördjupa sig.
Sitter med samma problem som R5 hade, har följt råden i inläggen men har fastnat på fältströmmen eftersom jag inte hittar något DF-uttag. först en liten bakkgrund:
Har en -97 laguna RT 2.0 8v med en Valeo generator. strömmen drar ur efter ca 20 minuters körning och laddningslampan lyser hela tiden. problemet har kommit över "en natt".
Både när jag mäter över batteripolerna eller mellan B+ & gods på generatorn får jag följande spänningar: 12.3V avstängd motor, 12V tomgång, 12V vid 2500 varv/min. funderar på om det är fältströmmen som inte funkar ok. tidigare i den här tråden nämner man DF- uttaget ,jag kan inte hitta något sådant på min generator. De uttag jag har är följande B+, +, L och även en kabelskohanne som är märkt W. + (gul/orange)kommer från säkringsdosan, B+(röd) från batteri, L(grön/orange) misstänker jag kommer från kontrollampan, W är inte ansluten.
Tacksam för råd
//Kenneth
Har en -97 laguna RT 2.0 8v med en Valeo generator. strömmen drar ur efter ca 20 minuters körning och laddningslampan lyser hela tiden. problemet har kommit över "en natt".
Både när jag mäter över batteripolerna eller mellan B+ & gods på generatorn får jag följande spänningar: 12.3V avstängd motor, 12V tomgång, 12V vid 2500 varv/min. funderar på om det är fältströmmen som inte funkar ok. tidigare i den här tråden nämner man DF- uttaget ,jag kan inte hitta något sådant på min generator. De uttag jag har är följande B+, +, L och även en kabelskohanne som är märkt W. + (gul/orange)kommer från säkringsdosan, B+(röd) från batteri, L(grön/orange) misstänker jag kommer från kontrollampan, W är inte ansluten.
Tacksam för råd
//Kenneth
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Mr X</i>
<br />Ska inte bilen ladda mer än 12V när den är igång, typ 13-14V?
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">
Jo ca 14volt
<br />Ska inte bilen ladda mer än 12V när den är igång, typ 13-14V?
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">
Jo ca 14volt
så har jag också förstått det, frågan är vad som är problemet? tidigare i den här tråden står det att det behövs en fältström för att starta laddnings processen, så har jag uppfattat det i vart fall. jag lutar i och för sig åt att det är generatorn som är paj. men jag vill kunna utesluta alla andra felkällor innan jag byter.
Tacksam för handfasta felsöknings råd
Tacksam för handfasta felsöknings råd
Jag tror fältmatningen tas direkt inne i generatorn, alltså ingen tråd utifrån på de här..
Så om generatorn snurrar och lastströmmen inte är så hög att den storknar så ska den ge 13.6-14V ut.
Kolen brukar vara ganska lätta att kolla, man tar loss hela laddregulatorn som sitter på bakre gaveln och då följer kolhållaren med ut. Laddregulatorn kan också vara trasig..
Så om generatorn snurrar och lastströmmen inte är så hög att den storknar så ska den ge 13.6-14V ut.
Kolen brukar vara ganska lätta att kolla, man tar loss hela laddregulatorn som sitter på bakre gaveln och då följer kolhållaren med ut. Laddregulatorn kan också vara trasig..