batteriet drar ur o bilen dör

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

r5
Posts: 28
Joined: 09 Jan 2004, 18:06

Post by r5 »

Tack för hjälpen grabbar! Problemet är nu löst! Va kretsen till lampan på instrumentpanelen som va trasig fixa den sen funka det igen! =) Speciellt tack till Yr du är en klippa! :D
jocke_hbg
Posts: 100
Joined: 19 Oct 2004, 03:22
Location: Sweden
Contact:

Post by jocke_hbg »

Till Erik R19

Om du inte har sett en bil med AC-generator och laddningsregulator utanför så kan du öppna huven på en R16 eller R15/17 t.ex. På 15/17 är det placerat på hö innerskärm strax bakom strålkastaren. Den är dessutom ställbar. Och levererades av Ducellier. [8D]

Ha de'
.jocke
Erik R19
Posts: 608
Joined: 23 Mar 2004, 10:31
Location: Sweden

Post by Erik R19 »

Coolt! Det är väl bara fransmän som kan komma på nått sånt...?
[:D]
Yr
Posts: 123
Joined: 07 Aug 2004, 13:25
Location: Sweden

Post by Yr »

Hej!
Nej allt som är "konstigt" går ej att tillskriva fransmän och engelsmän. Båte tyskar och amerikaner hade denna lösning i växelströmsgeneratorns(borde egentligen inte heta växelströmsgenerator eftersom den levererar likström!) barndom. Har aldrig sett det men man kan misstänka att dom första växelströmsgeneratorerna inte heller hade likriktaren inbyggd!!??
jocke_hbg
Posts: 100
Joined: 19 Oct 2004, 03:22
Location: Sweden
Contact:

Post by jocke_hbg »

Ja, är det en likströmsgenerator egentligen? Varför sitter det då en likriktarbrygga i den?
Yr
Posts: 123
Joined: 07 Aug 2004, 13:25
Location: Sweden

Post by Yr »

Hej!
Jag tyckte att jag var tydlig i mitt inlägg. Den levererar inte växelström, däremot levererar den likström, pricis som dom gamla likströmsgeneratorerna. Om du någon gång får möjlighet att besöka ett kraftverk så kan du få se växelströmsgeneratorer(dom levererar växelström). Vad gäller likriktaren så är det väl uppenbart varför man behöver den i ett likspänningssystem!
jocke_hbg
Posts: 100
Joined: 19 Oct 2004, 03:22
Location: Sweden
Contact:

Post by jocke_hbg »

Jo, tack jag vet vad skillnaden är. Men tanken var den att man har bepreppet "växelströmsgenerator" i en bil är väl den att den producerar en pulserande spänning, eller?
Yr
Posts: 123
Joined: 07 Aug 2004, 13:25
Location: Sweden

Post by Yr »

jocke hbg!
Jag vet inte vart du vill komma med ditt resonemang. Bara en enkel fråga: Vad kallar du den bil som spelar en glad trudelutt och kommer med glass? Kallar du den vid tillverkarens namn(ex Opel, Ford) eller kallar du den för "glassbilen? För övrigt så producerar de generatorer som sitter i bilarna inte en "pulserande" spänning utan en likspänning. Om du med "pulserand" avser att spänningen ändras med tiden så skulle detta även kunna gälla likspänning. I likspänningssammanhang talar man om pulser och pulståg. Vad du förmodligen avser är växlande spänning, som är något helt annat. Den byter nämligen polaritet.

Min poäng har hela tiden varit att vi lika gärna som att kalla de generatorer som sitter i moderna bilar för "växelströmsgeneratorer" helt enkelt bara kunde kalla dom generatorer.

Jag delar gärna med mig av mina kunskaper, men att "fastna" i ett resonemang som inte leder någon vart ser jag inte som speciellt konstruktivt. Du har ju full rätt att skriva vad du vill, men jag tror inte att någon som läser i detta forum är speciellt intresserad av att läsa något mer i detta ämne. Fö så finns det litteratur för dom som vill fördjupa sig.
bleach
Posts: 17
Joined: 16 Oct 2004, 16:24

Post by bleach »

Sitter med samma problem som R5 hade, har följt råden i inläggen men har fastnat på fältströmmen eftersom jag inte hittar något DF-uttag. först en liten bakkgrund:
Har en -97 laguna RT 2.0 8v med en Valeo generator. strömmen drar ur efter ca 20 minuters körning och laddningslampan lyser hela tiden. problemet har kommit över "en natt".
Både när jag mäter över batteripolerna eller mellan B+ & gods på generatorn får jag följande spänningar: 12.3V avstängd motor, 12V tomgång, 12V vid 2500 varv/min. funderar på om det är fältströmmen som inte funkar ok. tidigare i den här tråden nämner man DF- uttaget ,jag kan inte hitta något sådant på min generator. De uttag jag har är följande B+, +, L och även en kabelskohanne som är märkt W. + (gul/orange)kommer från säkringsdosan, B+(röd) från batteri, L(grön/orange) misstänker jag kommer från kontrollampan, W är inte ansluten.

Tacksam för råd
//Kenneth
Mr X
Posts: 167
Joined: 14 Mar 2005, 00:46
Location: Sweden

Post by Mr X »

Ska inte bilen ladda mer än 12V när den är igång, typ 13-14V?
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Mr X</i>
<br />Ska inte bilen ladda mer än 12V när den är igång, typ 13-14V?
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">
Jo ca 14volt
bleach
Posts: 17
Joined: 16 Oct 2004, 16:24

Post by bleach »

så har jag också förstått det, frågan är vad som är problemet? tidigare i den här tråden står det att det behövs en fältström för att starta laddnings processen, så har jag uppfattat det i vart fall. jag lutar i och för sig åt att det är generatorn som är paj. men jag vill kunna utesluta alla andra felkällor innan jag byter.

Tacksam för handfasta felsöknings råd
Erik R19
Posts: 608
Joined: 23 Mar 2004, 10:31
Location: Sweden

Post by Erik R19 »

Jag tror fältmatningen tas direkt inne i generatorn, alltså ingen tråd utifrån på de här..
Så om generatorn snurrar och lastströmmen inte är så hög att den storknar så ska den ge 13.6-14V ut.
Kolen brukar vara ganska lätta att kolla, man tar loss hela laddregulatorn som sitter på bakre gaveln och då följer kolhållaren med ut. Laddregulatorn kan också vara trasig..
bleach
Posts: 17
Joined: 16 Oct 2004, 16:24

Post by bleach »

OK, man lyfter alltså på svarta plastkåpan och lossar de två muttrarna som jag antar håller laddregulatorn. Det sitter någon slags "fästmassa" här och var, behöver man den kvar? känns som att man förbrukar den när man lossar regulatorn.
bleach
Posts: 17
Joined: 16 Oct 2004, 16:24

Post by bleach »

Köpte mig en begagnad generator idag. nu funkar det igen!

tack för hjälpen
Post Reply