Problem med dörrhandtag, Megane -02

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
mrjohan

Problem med dörrhandtag, Megane -02

Post by mrjohan »

Tjena!

En dag när jag skulle öppna min upplåsta Megane 02:as vänstra bakdörr, så "klickade" det liksom till i handtaget i samma stund som jag drog i det. Efter detta klick går det inte att öppna dörren utifrån längre. Inifrån går det däremot alldeles utmärkt.

Så nu är det som om vänster bakdörr alltid är låst utifrån, oavsett om bilen i övrigt är upplåst.
När jag låser/låser upp bilen med fjärrkontrollen så kan jag höra att centrallåset "fungerar" även i vänster bakdörr.

Vad kan ha hänt?
Någonting som lossnat? Hakat upp sig?
Någon som råkat ut för samma eller liknande problem?
Fixa själv?

Hjälp mig!
/johan
zapoq

Post by zapoq »

Låter som omvänd barnlås effekt..
Skämt å sido så kan de väl ev vara ett litet stag som har släppt från handtaget innanför..
Om möjligheten finns prova att lite försiktigt riva ner dörrsidan..
cotech

Post by cotech »

Det är ett clips som håller staget i ytterhandtaget som har gått av.
Bara att rycka bort dörrsidan, ta bort ytter handtaget och ersätta clipset med lämplig skruv å mutter(M5 har jag för mig) så händer det inte igen.
Lycka till!
mrjohan

Post by mrjohan »

Tack för tipsen!

Idag plockade jag bort dörrsidan och fann att en liten plast-sprint som fäste i handtaget hade knäckts och därmed lossnat från handtaget. Denna sprint skulle vara sammankopplad en liten "arm" som i sin tur manövrerade öppningsmekanismen i dörren.

Med en M4 + låsbult och en djä*la [:(!] massa småpill så sitter denna lilla arm åter på plats intill handtaget och fungerar nu bättre än nånsin.

Äntligen kan jag slänga in väskan i baksätet utan en massa klydd.. [:D]

Ciao!
Robin
Forumpolis

Post by Robin »

borde iofs vara en garanti grejj .. men men .. det är inte så mycket jobb att riva dörrsidan ! kul att det funka igen ! =)
mrjohan

Post by mrjohan »

Nybilsgarantin gick ut i slutet av februari i år, så det var inte så mycket att orda om ändå.
Ska lämna in bilen på service i nästa vecka, men kunde inte hålla mig till att titta på detta själv först. Hade säkert kostat multum att fått fixat hos Bilia..
annte

Post by annte »

Hej!
Har nu fått detta problem med att öppna dörren utifrån på vår Megane och ska åtgärda det, men hur får man bort fönsterveven för att sedan få bort dörrsidan?
Post Reply