Varningslampa i hastighetsmätaren?
Moderator: Forumpolisen
Varningslampa i hastighetsmätaren?
Hej!
Köpte i våras en R12 TL -72 som jag är otroligt nöjd med. Har använt den som åka-till-stranden-bil och ibland till jobbet. Nu har det dock börjat lysa en lampa när jag bromsar hårt (ja inte så hårt egentligen men den lyser inte när jag bromsar försiktigt). Lampan sitter ungefär "klockan sju" i hastighetsmätaren. Jag har ingen handbok så därför frågar jag er vad den betyder. Är det dags att fylla på bromsarna eller?
mvh / David
Köpte i våras en R12 TL -72 som jag är otroligt nöjd med. Har använt den som åka-till-stranden-bil och ibland till jobbet. Nu har det dock börjat lysa en lampa när jag bromsar hårt (ja inte så hårt egentligen men den lyser inte när jag bromsar försiktigt). Lampan sitter ungefär "klockan sju" i hastighetsmätaren. Jag har ingen handbok så därför frågar jag er vad den betyder. Är det dags att fylla på bromsarna eller?
mvh / David
Så här står det i handboken: Om lampan lyser vid inbromsning, föreligger något läckage i bromssystemet. Stanna och tillkalla Renault - reparatören. Det står tyvärr inget tel nr till Renault - reparatören i handboken [:D] så mitt tips det är att ta en översyn av bromssystemet. Steg 1: Kolla nivån i bromsvätskebehållaren och fyll på vid behov. Om nivån sjunker efter en tids användning så har du läckage i bromssystemet och det MÅSTE repareras för din och andras säkerhet.
Bra hemsida förresten! Det var via den jag kom hit!
Min R12 är inte lika snygg i lacken som din. Den har varit mörkröd, nu är den mer faluröd... helt matt. Men i övrigt är den fin, har ägts av en tant i Lappland och är i princip rostfri. Synd bara att färgen gör att den ser ut att vara bara rost...
/d
Min R12 är inte lika snygg i lacken som din. Den har varit mörkröd, nu är den mer faluröd... helt matt. Men i övrigt är den fin, har ägts av en tant i Lappland och är i princip rostfri. Synd bara att färgen gör att den ser ut att vara bara rost...
/d
Nu har jag äntligen fått tid att kolla på bromsproblemet. Det visar sig att jag inte har nån bromsverkan alls bak.
Bromsregleringsventilens sammankoppling med bakaxeln har släppt och själva ventilen ser tilltryckt ut. Är det nåt som kan göra att bromsverkan helt försvinner? Det går inte åt nån bromsvätska så det verkar inte vara nåt läckage direkt.
Tack på förhand /David
Bromsregleringsventilens sammankoppling med bakaxeln har släppt och själva ventilen ser tilltryckt ut. Är det nåt som kan göra att bromsverkan helt försvinner? Det går inte åt nån bromsvätska så det verkar inte vara nåt läckage direkt.
Tack på förhand /David
- t80196
- Forumpolis
- Firstname: Mats
- Surname: Grimme
För att hitta verkstadshandböcker och tillbehör till gamla bilar brukar jag hålla utkik på http://www.tradera.com/
eller http://www.ebay.com/
sök på renault bara
där finns det nästan alltid "bra att ha" grejor till salu
Mats
eller http://www.ebay.com/
sök på renault bara
där finns det nästan alltid "bra att ha" grejor till salu
Mats
Tack för svaren! Det vore jättefint med en sprängskiss och mailen är david.henriksson@ericsson.com
Jag är även intresserad av verkstadsboken. Hör av dig här eller via mail hur mycket du ska ha för den och vilka årsmodeller den gäller för!
/David
Jag är även intresserad av verkstadsboken. Hör av dig här eller via mail hur mycket du ska ha för den och vilka årsmodeller den gäller för!
/David