Varningslampa i hastighetsmätaren?

Renaulter 25 år eller äldre.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
gorm

Varningslampa i hastighetsmätaren?

Post by gorm »

Hej!

Köpte i våras en R12 TL -72 som jag är otroligt nöjd med. Har använt den som åka-till-stranden-bil och ibland till jobbet. Nu har det dock börjat lysa en lampa när jag bromsar hårt (ja inte så hårt egentligen men den lyser inte när jag bromsar försiktigt). Lampan sitter ungefär "klockan sju" i hastighetsmätaren. Jag har ingen handbok så därför frågar jag er vad den betyder. Är det dags att fylla på bromsarna eller?

mvh / David
kent

Post by kent »

Så här står det i handboken: Om lampan lyser vid inbromsning, föreligger något läckage i bromssystemet. Stanna och tillkalla Renault - reparatören. Det står tyvärr inget tel nr till Renault - reparatören i handboken [:D] så mitt tips det är att ta en översyn av bromssystemet. Steg 1: Kolla nivån i bromsvätskebehållaren och fyll på vid behov. Om nivån sjunker efter en tids användning så har du läckage i bromssystemet och det MÅSTE repareras för din och andras säkerhet.
gorm

Post by gorm »

Tack för ditt svar! Ska kolla upp det ikväll! Du vet förresten inte om det går att få tag i en handbok nånstans? Som kopia eller pdf eller vad som helst...

Tack igen! /d
gorm

Post by gorm »

Bra hemsida förresten! Det var via den jag kom hit!

Min R12 är inte lika snygg i lacken som din. Den har varit mörkröd, nu är den mer faluröd... helt matt. Men i övrigt är den fin, har ägts av en tant i Lappland och är i princip rostfri. Synd bara att färgen gör att den ser ut att vara bara rost... :)

/d
kent

Post by kent »

Jag kan trösta dej med att min bil är omlackerad för ca 4 år sedan.
Men innan det var den som 2ans sandpapper och hadde en brunaktig nyans. När det gäller hemsidan så är en uppdatering på gång.
gorm

Post by gorm »

Nu har jag äntligen fått tid att kolla på bromsproblemet. Det visar sig att jag inte har nån bromsverkan alls bak.
Bromsregleringsventilens sammankoppling med bakaxeln har släppt och själva ventilen ser tilltryckt ut. Är det nåt som kan göra att bromsverkan helt försvinner? Det går inte åt nån bromsvätska så det verkar inte vara nåt läckage direkt.

Tack på förhand /David
t80196
Forumpolis
Firstname: Mats
Surname: Grimme

Post by t80196 »

För att hitta verkstadshandböcker och tillbehör till gamla bilar brukar jag hålla utkik på http://www.tradera.com/

eller http://www.ebay.com/

sök på renault bara
där finns det nästan alltid "bra att ha" grejor till salu

Mats
kent

Post by kent »

En enkel fråga? Är Gorm/David med i klubben?
Jag har en sprängskiss på bromsregleringssystemet och samtliga reservdels nr men jag behöver din e-post adress så jag kan skicka den.
mange
Forumpolis

Post by mange »

Jag har en komplett verkstadshanbok (alla delar) Till R12 om någon skulle vara intresserad?
gorm

Post by gorm »

Tack för svaren! Det vore jättefint med en sprängskiss och mailen är david.henriksson@ericsson.com

Jag är även intresserad av verkstadsboken. Hör av dig här eller via mail hur mycket du ska ha för den och vilka årsmodeller den gäller för!

/David
mange
Forumpolis

Post by mange »

Jag skall kolla upp det där med verkstadshandboken ( d.v.s leta reda på den[:D])...sen hör jag av mig
Post Reply