Laguna Turbo

Babbla om allt eller inget här som inte passar in någon annanstans

Moderator: Forumpolisen

User avatar
chh
Posts: 1451
Joined: 07 Oct 2003, 14:10
Location: överum
Contact:

Post by chh »

visst är det...[:D] Men man kan ju börja i budget hörnet.. diffar ju iaf mer än 5000:-
Spiff
Posts: 597
Joined: 08 Dec 2002, 14:27
Location: Karlskrona/Hasslö

Post by Spiff »

Är man rädd om sina grejer så gör man det, allt som heter budget är sk*t, som så många gånger innan så får man vad man betalar för..
User avatar
chh
Posts: 1451
Joined: 07 Oct 2003, 14:10
Location: överum
Contact:

Post by chh »

Jovisst, men i detta fall, så ersätter man en liten ventil, med ett orginaltillbehör som finns på vissa modeller på en del marknader. SÅ risken att något pajar är obefintlig.
Men däremot alla Horror storys från mappningar som gått åt helv... finns ju oxå. Allt som ändras från org är ju inte bra. Men som till min bil, där Proffs firmor talar om för mig att jag får ur tex 285NM efter mappning.. när jag redan har det org... då kan man ju undra. sk*t hittar du i alla hörn. /Christer
LagunaT
Posts: 9
Joined: 04 Mar 2004, 22:59
Location: Sweden

Post by LagunaT »

Japp, så därför känns ca 600:- för en liten magnet ventil som kvalitet och då måste den vara ju vara bra[:)]
Glömde: Har beställt den, hämtar o mont den på Torsdag
Spiff
Posts: 597
Joined: 08 Dec 2002, 14:27
Location: Karlskrona/Hasslö

Post by Spiff »

Oki, att den sitter orginal på andra bilar, men vem säger för det att dett är bra, jo visst kan det mesta gå åt hel**** med, men man kan ju försöka ta den säkra vägen i alla fall.. Sen på så pass nya bilar med och renaultrena som rä så känsliga som dom är helts dom nya lagunorna så hade jag nog inte vågat gör det på en sån. Men visst testa kan man ju alltid om man vill det, nån annan måset ju gå på nitarna så slipper man själv [:D]
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

LagunaT
Posts: 9
Joined: 04 Mar 2004, 22:59
Location: Sweden

Post by LagunaT »

Japp, mont min med i tor, blev helt klart en mycket goare bil att köra, den största skillnaden upplever jag från ca 3500v/min (även om en drar bättre innan oxå) där drar den riktigt bra nu + att det finns kraft kvar även där man fick växla innan bytet, Så 480:- är det helt klart värt för dom här extra hk o nm.
Ska åka in efter semestern till Volvo o försöka få den nya mjukvara till bilen med (om det nu stämmer) får jag det så struntar jag i att chipa den.
Man vill ju alltid ha mer men troligtvis så kör jag bara ett år till med bilen sen så byter jag o då klarar jag mig med den här uppgraderingen.
User avatar
chh
Posts: 1451
Joined: 07 Oct 2003, 14:10
Location: överum
Contact:

Post by chh »

Du ska ha minst styrprogram version 9200, då har du 285NM..![:)] Den släpptes i dec 2003. /Christer
sasse
Posts: 1
Joined: 14 Oct 2004, 14:45
Location: Sweden
Contact:

Post by sasse »

Törs slå vad om att de lämnar 150.6hk och 255Nm på hjulen.
Hur mycket räknar Renault i trans förlust?
12-15%?

Mvh Sasse
User avatar
Voiden
Posts: 51
Joined: 07 Jun 2004, 11:24
Location: Göteborg
Contact:

Post by Voiden »

Tänk bara på att när ni monterar denna ventilen så ifrånsäger ni er all garanti på bilen.
Kan bli dyrt. Vad tror ni det skulle kosta att reparera om ni t.ex. kör av höger drivaxel, som sedan slår ett hål i både motor och kaross, klipper av kabelmattor och bromsrör mm.?
Det har hänt, men inte på en Renault vad jag vet.

Tål att tänka på.
User avatar
chh
Posts: 1451
Joined: 07 Oct 2003, 14:10
Location: överum
Contact:

Post by chh »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by sasse</i>
<br />Törs slå vad om att de lämnar 150.6hk och 255Nm på hjulen.
Hur mycket räknar Renault i trans förlust?
12-15%?

Mvh Sasse
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Hahah hmm hur vet du det [;)] Har skickat mail till Renault och frågat om transmissionen. Eftersom det är så bra effekt i min bil, så tänker jag inte pilla med motorn, (ev byte av avgas senare) Man kanske får skaffa sig ett gammalt trimm objekt heheh.
ps Snackade med min svåger om SAABen, han är eld och lågor, vill testa hos er + chippa. /Christer
User avatar
chh
Posts: 1451
Joined: 07 Oct 2003, 14:10
Location: överum
Contact:

Post by chh »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Voiden</i>
<br />Tänk bara på att när ni monterar denna ventilen så ifrånsäger ni er all garanti på bilen.
Kan bli dyrt. Vad tror ni det skulle kosta att reparera om ni t.ex. kör av höger drivaxel, som sedan slår ett hål i både motor och kaross, klipper av kabelmattor och bromsrör mm.?
Det har hänt, men inte på en Renault vad jag vet.

Tål att tänka på.


<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Garantier är bra, inner belysningen blinkar i min bil... disco typ? JÄVLIGT störande... tror du RENAULT har fixat det ??? näääää bilen har varit inne 3 ggr för det felet, har haft lånebil varje gång. Så dom små lamporna börjar bli dyra.[8D] Just nu konfererar dom med några Einstein från Renault Frankrike? får se vad dom kommer fram till.
Gud bevare mig om det händer något radikalt som tex att en varnings lampa tänds !!
[}:)]
dizzy
Posts: 2
Joined: 26 Jun 2007, 11:43
Location: Stockholm

Post by dizzy »

Hej

Är ventil N75J fortfarande aktuell att använda, eller finns det något nyare?
Vad är erfarenheten efter dessa år, nöjda??? :wink:
Robert H //Stockholm
Laguna II 2.0T -03
User avatar
turbomart
Posts: 153
Joined: 16 Feb 2008, 21:30
Location: Karlstad

Magnetventil... uppdatering

Post by turbomart »

Det var ju en kul gammal tråd man hittade...

Ringde till VAG i Karlstad och frågade om ventilen.

De hade den i lager. Art-nr: 058 906 283 F. Avsedd att sitta på en Audi TT 1.8T 180hk

669 pengar.

Är ju sugen... [smilie=yesnod.gif]

Jag är också intresserad av feedback från de som kört med denna. Både "första intrycket" och erfarenheter från drift under en längre tid.

Jag upplever att mitt turbotryck hackar till ibland. Kanske kan slå två flugor med en smäll genom att byta denna...
Martin Berg - Karlstad
Laguna II 2.0T -03 ClAff, faluröd metallic.
!!SÅLD!!
dizzy
Posts: 2
Joined: 26 Jun 2007, 11:43
Location: Stockholm

Post by dizzy »

Intressant..

Har upplevt samma "hack" vid gas pådrag, som om tändningen bryter eller liknande i en millisekund, händer en till två gånger.

Om ventilen löser detta problem vore intressant att veta!!

Ni som testat ventilen, hör av er..
Robert H //Stockholm
Laguna II 2.0T -03
Post Reply