Långsam/dålig kupévärme vintertid, tips?
Moderator: Forumpolisen
Långsam/dålig kupévärme vintertid, tips?
Hej! (Hej, Vargen, också!)
Läste lite om inläggen om kylarmedium och fick kanske en ledtråd till hur den dåliga värmen i bilen vintertid kan åtgärdas. Måste köra ungefär 2 mil innan värmen kommer vid temperaturer under noll och är det kallare ute blir det aldrig riktigt varmt i bilen. Är lösningen att byta till Elf-glykol? Att skaffa separat kupévärmare? Att vara fler i bilen? Alvarligt talat, så tänkte jag nog äga min bil ett tag till och då är det ju roligt om den är perfekt, även vintertid. Tacksam om tips!
/J.
Läste lite om inläggen om kylarmedium och fick kanske en ledtråd till hur den dåliga värmen i bilen vintertid kan åtgärdas. Måste köra ungefär 2 mil innan värmen kommer vid temperaturer under noll och är det kallare ute blir det aldrig riktigt varmt i bilen. Är lösningen att byta till Elf-glykol? Att skaffa separat kupévärmare? Att vara fler i bilen? Alvarligt talat, så tänkte jag nog äga min bil ett tag till och då är det ju roligt om den är perfekt, även vintertid. Tacksam om tips!
/J.
-
- Posts: 151
- Joined: 17 Aug 2003, 15:57
- Location: Sweden
- Contact:
Hej? vad har jag gjort nu?
Iaf:
*Byt termostat hur som helst..
*Spola genom värmematrisen som lljungberg säger (byt även dom två små packningarna som finns i kopplingen)
*Byt till Renaultglykol
*Toppa upp oljan till en millimeter ovanför övre strecket så borde du ha ganska snabb värme
Det mesta står beskrivit i andra trådar, men packningarna är något jag själv råkat ut för och önskat jag bytt på en gång, nu har jag blivit duschad med glykol tre gånger och SÅÅÅ nyttigt är det ju inte
Sen kan du ju kika ner i Expansionstanken när du tömt, är det VÄLDIGT rostigt och kleggit kan det vara värt att rengöra hela!
Se över dina dörrlister, jag funderar på att byta ut mina dörrlister till hösten, tror att dom definitivt har gjort sitt!
Iaf:
*Byt termostat hur som helst..
*Spola genom värmematrisen som lljungberg säger (byt även dom två små packningarna som finns i kopplingen)
*Byt till Renaultglykol
*Toppa upp oljan till en millimeter ovanför övre strecket så borde du ha ganska snabb värme
Det mesta står beskrivit i andra trådar, men packningarna är något jag själv råkat ut för och önskat jag bytt på en gång, nu har jag blivit duschad med glykol tre gånger och SÅÅÅ nyttigt är det ju inte
Sen kan du ju kika ner i Expansionstanken när du tömt, är det VÄLDIGT rostigt och kleggit kan det vara värt att rengöra hela!
Se över dina dörrlister, jag funderar på att byta ut mina dörrlister till hösten, tror att dom definitivt har gjort sitt!
För att förebygga igensatt värmepaket kan man se till att alltid fylla på med 50% destillerat vatten + 50% propylenglykol (ogiftig, att föredra framför giftig etylenglykol). På så sätt slipper man kalkutfällning från kranvattnet som successivt sätter igen kanalerna i värmepaket och kylare.
Frostbeständigheten behöver man då heller aldrig bekymra sig över.
Kondensvattnet från en torktumlare duger lika bra som destillerat om man filtrerar det genom ett kaffefilter. Ludd inne i kylsystemet gör antagligen inget gott varken för värme eller kylning...
Frostbeständigheten behöver man då heller aldrig bekymra sig över.
Kondensvattnet från en torktumlare duger lika bra som destillerat om man filtrerar det genom ett kaffefilter. Ludd inne i kylsystemet gör antagligen inget gott varken för värme eller kylning...
-
- Posts: 151
- Joined: 17 Aug 2003, 15:57
- Location: Sweden
- Contact:
-
- Posts: 45
- Joined: 06 Feb 2004, 18:35
-
- Posts: 508
- Joined: 11 Dec 2002, 22:16
- Location: Kalmar