Långsam/dålig kupévärme vintertid, tips?

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
joheng94
Posts: 8
Joined: 09 Apr 2004, 12:02
Location: Sweden

Långsam/dålig kupévärme vintertid, tips?

Post by joheng94 »

Hej! (Hej, Vargen, också!)
Läste lite om inläggen om kylarmedium och fick kanske en ledtråd till hur den dåliga värmen i bilen vintertid kan åtgärdas. Måste köra ungefär 2 mil innan värmen kommer vid temperaturer under noll och är det kallare ute blir det aldrig riktigt varmt i bilen. Är lösningen att byta till Elf-glykol? Att skaffa separat kupévärmare? Att vara fler i bilen? Alvarligt talat, så tänkte jag nog äga min bil ett tag till och då är det ju roligt om den är perfekt, även vintertid. Tacksam om tips!

/J.
lljungberg
Posts: 151
Joined: 17 Aug 2003, 15:57
Location: Sweden
Contact:

Post by lljungberg »

Spola igenom värmematrisen (beskrivs i andra inlägg här!) baklänges med trädgårdsslangen. Blir motorn varm? Annars kan det ju vara termostaten.
vargen
Posts: 507
Joined: 09 Jul 2003, 17:13
Location: Umeå
Contact:

Post by vargen »

Hej? vad har jag gjort nu?

Iaf:
*Byt termostat hur som helst..
*Spola genom värmematrisen som lljungberg säger (byt även dom två små packningarna som finns i kopplingen)
*Byt till Renaultglykol
*Toppa upp oljan till en millimeter ovanför övre strecket så borde du ha ganska snabb värme

Det mesta står beskrivit i andra trådar, men packningarna är något jag själv råkat ut för och önskat jag bytt på en gång, nu har jag blivit duschad med glykol tre gånger och SÅÅÅ nyttigt är det ju inte :(

Sen kan du ju kika ner i Expansionstanken när du tömt, är det VÄLDIGT rostigt och kleggit kan det vara värt att rengöra hela!

Se över dina dörrlister, jag funderar på att byta ut mina dörrlister till hösten, tror att dom definitivt har gjort sitt!
joheng94
Posts: 8
Joined: 09 Apr 2004, 12:02
Location: Sweden

Post by joheng94 »

Tack för de fina råden, nu har jag lite att göra i sommar!


Må väl!

/J.
Erik R19
Posts: 608
Joined: 23 Mar 2004, 10:31
Location: Sweden

Post by Erik R19 »

För att förebygga igensatt värmepaket kan man se till att alltid fylla på med 50% destillerat vatten + 50% propylenglykol (ogiftig, att föredra framför giftig etylenglykol). På så sätt slipper man kalkutfällning från kranvattnet som successivt sätter igen kanalerna i värmepaket och kylare.
Frostbeständigheten behöver man då heller aldrig bekymra sig över.
Kondensvattnet från en torktumlare duger lika bra som destillerat om man filtrerar det genom ett kaffefilter. Ludd inne i kylsystemet gör antagligen inget gott varken för värme eller kylning...
lljungberg
Posts: 151
Joined: 17 Aug 2003, 15:57
Location: Sweden
Contact:

Post by lljungberg »

Jag tror att det går bra med vatten från en luftavfuktare också!
Per Håkansson
Posts: 45
Joined: 06 Feb 2004, 18:35

Post by Per Håkansson »

Eller på flaska från macken... Betydligt enklare att komma över!
Miss Mégane
Posts: 508
Joined: 11 Dec 2002, 22:16
Location: Kalmar

Post by Miss Mégane »

Renaulterna ska ha demineraliserat avjoniserat vatten.
Finns massor skrivet på forumet om Renault & kylvätska. Sök på t ex "avjoniserat" så kommer ni få upp långa informativa trådar! [^][:)]
Post Reply