Sänkning av Megane Coupe 2.0 16V
Moderator: Forumpolisen
Sänkning av Megane Coupe 2.0 16V
Hur mycket skall man vrida torsionsfjädringen bak för att få en sänkning på ca 60mm?
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Viking</i>
<br />Hur mycket skall man vrida torsionsfjädringen bak för att få en sänkning på ca 60mm?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">du lyfter upp bilen ,tar bort dämparna mäter var bärarmen är sedan tar du ut (stavarna) flyttar bärarmen 60mm och stoppar in staven igen där den passar,dvs du får vrida den tills den passar i någon splines,detta skall vara det rätta sättet,jag gjorde så att jag hissade upp bilen drog ut stavarna sänkte bilen tills den var i rätt höjd sedan stoppade jag tillbaka dom där dom passade(obs tänk på att den kan bli lite lägre än vad det är tänkt eftersom den sjunker ihop lite)....lycka till ,man skall alltså inte vrida något speciellt mått för en viss sänkning ,man kan sänka hur som helst inga fasta steg...
<br />Hur mycket skall man vrida torsionsfjädringen bak för att få en sänkning på ca 60mm?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">du lyfter upp bilen ,tar bort dämparna mäter var bärarmen är sedan tar du ut (stavarna) flyttar bärarmen 60mm och stoppar in staven igen där den passar,dvs du får vrida den tills den passar i någon splines,detta skall vara det rätta sättet,jag gjorde så att jag hissade upp bilen drog ut stavarna sänkte bilen tills den var i rätt höjd sedan stoppade jag tillbaka dom där dom passade(obs tänk på att den kan bli lite lägre än vad det är tänkt eftersom den sjunker ihop lite)....lycka till ,man skall alltså inte vrida något speciellt mått för en viss sänkning ,man kan sänka hur som helst inga fasta steg...
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Viking</i>
<br />ok, jag funderade på om man skulle lossa hela bakvagnen för att kunna dra ut stavarna för de tar ju i skärmkanten på min bil!
Finns det någon enkel lösning på problemet? Stavarna är lätta att ta ut en bit så de är absolut inte fastrostade men det tar som sagt i skärmen när jag dra ut dom...
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">du behöver bara ta ut dom tills splinesen är fria går det???
<br />ok, jag funderade på om man skulle lossa hela bakvagnen för att kunna dra ut stavarna för de tar ju i skärmkanten på min bil!
Finns det någon enkel lösning på problemet? Stavarna är lätta att ta ut en bit så de är absolut inte fastrostade men det tar som sagt i skärmen när jag dra ut dom...
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">du behöver bara ta ut dom tills splinesen är fria går det???
Idag har jag sänkt ner bakvagnen en bit och det är så man antagligen måste göra för att få ut stavarna tillräckligt! Hittade denna bilden på en finsk sida: http://www.kolumbus.fi/kim.kanervo/mega ... osauva.jpg
Jag svarvade lite "verktyg" idag och imorgon åker jag förbi Biltema och köper en gängstav. Bilder kommer senare...
Det blir endast en liten sänkning med 1 spline. Har kollat på lite bilar som är sänkta två spline och dom ser väldigt låga ut. Eftersom jag har 8x17" med 215/40-17 så vill jag inte sänka för mycket om det skulle ta i.
Jag svarvade lite "verktyg" idag och imorgon åker jag förbi Biltema och köper en gängstav. Bilder kommer senare...
Det blir endast en liten sänkning med 1 spline. Har kollat på lite bilar som är sänkta två spline och dom ser väldigt låga ut. Eftersom jag har 8x17" med 215/40-17 så vill jag inte sänka för mycket om det skulle ta i.
vadå en eller två splines gör som jag sa flytta bärarmarna så mycket som du tänk sänka bilen sedan stoppar du i dom ,där dom passar det kan vara ett halvt varv eller sju har inget samband,tex om man tar bort dom helt skulle man ju inte veta var man var,splinesen är olika inne och ute därför passar dom inte alltid,utan man kanske måste vrida dom mycket,för det skall stämma.det kan ju vara så att för att kunna flytta en splines som du säger på den yttre,kanske blir 40mm för att den inre splinesen skall stämma,flyttar du tex 8splines på den yttre kanske det bara blir en sänkning på 10mm...obs detta är bara påhittade värden ,så bry dig inte om antal splines utan bry dig om hur mycket du ändrar bärarmen det är det som blir den rätta sänkningen....lycka till..
-
- Posts: 508
- Joined: 11 Dec 2002, 22:16
- Location: Kalmar
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Miss Mégane</i>
<br />Jag har gula Koni till min Mégane. Dock är bara dämparna bak monterade än så länge, så jag kan ännu inte uttala mig om hur de är. Nuvarande dämpare fram är inte alls bra, så jag ser med glädje fram emot den dagen då även gulingarna fram sitter där de ska!
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Hur mycket kostade dämparna?
<br />Jag har gula Koni till min Mégane. Dock är bara dämparna bak monterade än så länge, så jag kan ännu inte uttala mig om hur de är. Nuvarande dämpare fram är inte alls bra, så jag ser med glädje fram emot den dagen då även gulingarna fram sitter där de ska!
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Hur mycket kostade dämparna?
-
- Posts: 508
- Joined: 11 Dec 2002, 22:16
- Location: Kalmar
-
- Posts: 508
- Joined: 11 Dec 2002, 22:16
- Location: Kalmar
Ikväl har min Mégane provkörts av "min mekaniker & modellspecialist"[;)][^] med ställbara gula Koni runt om. Han var ruskigt nöjd med resultatet!!! [:D][^][^][^] "Hon går som ett skållat troll!!!" utbrast han entusiastiskt och nöjt och berömde henne vidare för underbart avstämd; suverän motor och suverän väghållning. Så Koni kan mao definitivt rekommenderas!
Det var en del "slöjd" att få till det fram. Man fick använda sig av gamla fjäderbenet, eftersom Koni-stötdämparen bara var just dämparen och ingen fjädertallrik med. Man borrade hål i botten av gamla benet, ur med gamla innehållet, sågade av toppen. Sen ska Koni-dämparen vara där i.
Men med tanke på att man ser en ny fin fräsch & gul sportig dämpare i kartongen är man lite sugen på att det ska se så ut när det är monterat på bilen också, dvs rejäl tvätt och lack av de gamla prylarna som ska användas är inte helt fel tänkt... Bra att ha i tankarna när man börjar mickla, eftersom bilen blir stående under lackförberedelse, lack och torktid...
Det var en del "slöjd" att få till det fram. Man fick använda sig av gamla fjäderbenet, eftersom Koni-stötdämparen bara var just dämparen och ingen fjädertallrik med. Man borrade hål i botten av gamla benet, ur med gamla innehållet, sågade av toppen. Sen ska Koni-dämparen vara där i.
Men med tanke på att man ser en ny fin fräsch & gul sportig dämpare i kartongen är man lite sugen på att det ska se så ut när det är monterat på bilen också, dvs rejäl tvätt och lack av de gamla prylarna som ska användas är inte helt fel tänkt... Bra att ha i tankarna när man börjar mickla, eftersom bilen blir stående under lackförberedelse, lack och torktid...