Sänkning av Megane Coupe 2.0 16V

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Viking
Posts: 23
Joined: 29 Jun 2003, 12:18
Location: Sweden
Contact:

Sänkning av Megane Coupe 2.0 16V

Post by Viking »

Hur mycket skall man vrida torsionsfjädringen bak för att få en sänkning på ca 60mm?
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Viking</i>
<br />Hur mycket skall man vrida torsionsfjädringen bak för att få en sänkning på ca 60mm?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">du lyfter upp bilen ,tar bort dämparna mäter var bärarmen är sedan tar du ut (stavarna) flyttar bärarmen 60mm och stoppar in staven igen där den passar,dvs du får vrida den tills den passar i någon splines,detta skall vara det rätta sättet,jag gjorde så att jag hissade upp bilen drog ut stavarna sänkte bilen tills den var i rätt höjd sedan stoppade jag tillbaka dom där dom passade(obs tänk på att den kan bli lite lägre än vad det är tänkt eftersom den sjunker ihop lite)....lycka till ,man skall alltså inte vrida något speciellt mått för en viss sänkning ,man kan sänka hur som helst inga fasta steg...
Viking
Posts: 23
Joined: 29 Jun 2003, 12:18
Location: Sweden
Contact:

Post by Viking »

ok, jag funderade på om man skulle lossa hela bakvagnen för att kunna dra ut stavarna för de tar ju i skärmkanten på min bil!
Finns det någon enkel lösning på problemet? Stavarna är lätta att ta ut en bit så de är absolut inte fastrostade men det tar som sagt i skärmen när jag dra ut dom...
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Viking</i>
<br />ok, jag funderade på om man skulle lossa hela bakvagnen för att kunna dra ut stavarna för de tar ju i skärmkanten på min bil!
Finns det någon enkel lösning på problemet? Stavarna är lätta att ta ut en bit så de är absolut inte fastrostade men det tar som sagt i skärmen när jag dra ut dom...
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">du behöver bara ta ut dom tills splinesen är fria går det???
Viking
Posts: 23
Joined: 29 Jun 2003, 12:18
Location: Sweden
Contact:

Post by Viking »

Nej, det verkar inte funka tyvärr.
Jag har kollat lite snabbt och bakvagnen verkar bara sitta fast med 4 bult. Om jag nu sänker ner bakvagnen måste man göra hjulinställning på den sen eller är det bara att bulta fast igen så är blir den rak?
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

Det skall nog gå bra,jag tror inte det går att göra någon hjulinställning bak (rätta mig om jag har fel) ...
Viking
Posts: 23
Joined: 29 Jun 2003, 12:18
Location: Sweden
Contact:

Post by Viking »

ok, skall testa att sänka den lite försiktigt imorgon! :)
Jag har funderingar på att köpa gula Koni-dämpare runt om! Är det någon som har det på sin Coupe här och vet vilken skillnad det är mot orginal i hårdhet?
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

jag har gula koni på min R5gte,dom är ställbara i returläget,så ihop är dom väl ungefär som vanligt,jag har ju ingen Coupe ,men min bil blev bekvämare [?] på något konstigt sätt,samtidigt som väghållningen blev superb....
Viking
Posts: 23
Joined: 29 Jun 2003, 12:18
Location: Sweden
Contact:

Post by Viking »

Idag har jag sänkt ner bakvagnen en bit och det är så man antagligen måste göra för att få ut stavarna tillräckligt! Hittade denna bilden på en finsk sida: http://www.kolumbus.fi/kim.kanervo/mega ... osauva.jpg

Jag svarvade lite "verktyg" idag och imorgon åker jag förbi Biltema och köper en gängstav. Bilder kommer senare...

Det blir endast en liten sänkning med 1 spline. Har kollat på lite bilar som är sänkta två spline och dom ser väldigt låga ut. Eftersom jag har 8x17" med 215/40-17 så vill jag inte sänka för mycket om det skulle ta i.
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

vadå en eller två splines gör som jag sa flytta bärarmarna så mycket som du tänk sänka bilen sedan stoppar du i dom ,där dom passar det kan vara ett halvt varv eller sju har inget samband,tex om man tar bort dom helt skulle man ju inte veta var man var,splinesen är olika inne och ute därför passar dom inte alltid,utan man kanske måste vrida dom mycket,för det skall stämma.det kan ju vara så att för att kunna flytta en splines som du säger på den yttre,kanske blir 40mm för att den inre splinesen skall stämma,flyttar du tex 8splines på den yttre kanske det bara blir en sänkning på 10mm...obs detta är bara påhittade värden ,så bry dig inte om antal splines utan bry dig om hur mycket du ändrar bärarmen det är det som blir den rätta sänkningen....lycka till..
Miss Mégane
Posts: 508
Joined: 11 Dec 2002, 22:16
Location: Kalmar

Post by Miss Mégane »

Jag har gula Koni till min Mégane. Dock är bara dämparna bak monterade än så länge, så jag kan ännu inte uttala mig om hur de är. Nuvarande dämpare fram är inte alls bra, så jag ser med glädje fram emot den dagen då även gulingarna fram sitter där de ska!
Viking
Posts: 23
Joined: 29 Jun 2003, 12:18
Location: Sweden
Contact:

Post by Viking »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Miss Mégane</i>
<br />Jag har gula Koni till min Mégane. Dock är bara dämparna bak monterade än så länge, så jag kan ännu inte uttala mig om hur de är. Nuvarande dämpare fram är inte alls bra, så jag ser med glädje fram emot den dagen då även gulingarna fram sitter där de ska!
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Hur mycket kostade dämparna?
Miss Mégane
Posts: 508
Joined: 11 Dec 2002, 22:16
Location: Kalmar

Post by Miss Mégane »

Shoppade utomlands för någonstans runt 4500-5000 har jag för mig. Det var ett tag sedan och förbrukade pengar lägger jag aldrig på minnet [;)][:D]
Ruskprick
Posts: 57
Joined: 27 May 2003, 23:14
Location: Sweden

Post by Ruskprick »

En spline blir perfekt på din bil :)
Det skall gå att få ut stavarna utan att sänka bakvagnen.
Miss Mégane
Posts: 508
Joined: 11 Dec 2002, 22:16
Location: Kalmar

Post by Miss Mégane »

Ikväl har min Mégane provkörts av "min mekaniker & modellspecialist"[;)][^] med ställbara gula Koni runt om. Han var ruskigt nöjd med resultatet!!! [:D][^][^][^] "Hon går som ett skållat troll!!!" utbrast han entusiastiskt och nöjt och berömde henne vidare för underbart avstämd; suverän motor och suverän väghållning. Så Koni kan mao definitivt rekommenderas!

Det var en del "slöjd" att få till det fram. Man fick använda sig av gamla fjäderbenet, eftersom Koni-stötdämparen bara var just dämparen och ingen fjädertallrik med. Man borrade hål i botten av gamla benet, ur med gamla innehållet, sågade av toppen. Sen ska Koni-dämparen vara där i.
Men med tanke på att man ser en ny fin fräsch & gul sportig dämpare i kartongen är man lite sugen på att det ska se så ut när det är monterat på bilen också, dvs rejäl tvätt och lack av de gamla prylarna som ska användas är inte helt fel tänkt... Bra att ha i tankarna när man börjar mickla, eftersom bilen blir stående under lackförberedelse, lack och torktid...
Post Reply