Clio -02 1,4 startar inte

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
alexb
Firstname: Alexander
Surname: Bovidsson

Clio -02 1,4 startar inte

Post by alexb »

Tjena, har problem med min Clio -02 som nu har sagt upp sig.

Bilen startar alltså inte, när jag ska vrida igång han så går det runt men tänder inte. Jag har själv tänkt att de skulle kunna vara startspärren men efter läst lite så har jag sett att den ska den blinka om det är den som strular.
Det gör den inte, den ger ifrån sig ett fast rött sken.

Hade ett liknande problem tidigare efter batteritorsk men det löste sig själv på något sätt. Till slut så bara gick den igång, rullade fint ca 1 månaden tills problemet kom tillbaka. Dock har inte strömmen brutits till kärran den här gången.

Någon som har något tips eller ideér?

EDIT: postar en bild på instrumentpanel med vilka lampor som lyser. (såg något om att man kan utesluta problem genom att se vilka som lyser)

http://imgur.com/a/Ob4Hz
Alexander Bovidsson
Stymie
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg

Re: Clio -02 1,4 startar inte

Post by Stymie »

Om du håller inne upplåsningen på nyckeln medan du vrider upp nyckeln till tändläget, startar bilen? Om bilen startar med knappen intryckt så har du nyckelproblem. Blir det inte någon skillnad mot tidigare så är det nog UCH som spökar. Kolla att kontakt och kablage till UCH är helt. Helst bör man koppla upp CLIP till bilen för att se om det är några andra problem som spökar till det.

Misstänker att det inte är nyckeln dock - fast sken innebär att nyckeln accepterats, men att annat problem gör att bilen inte kan startas.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
alexb
Firstname: Alexander
Surname: Bovidsson

Post by alexb »

Stymie wrote:Om du håller inne upplåsningen på nyckeln medan du vrider upp nyckeln till tändläget, startar bilen? Om bilen startar med knappen intryckt så har du nyckelproblem. Blir det inte någon skillnad mot tidigare så är det nog UCH som spökar. Kolla att kontakt och kablage till UCH är helt. Helst bör man koppla upp CLIP till bilen för att se om det är några andra problem som spökar till det.

Misstänker att det inte är nyckeln dock - fast sken innebär att nyckeln accepterats, men att annat problem gör att bilen inte kan startas.
Tack för svar!

Har prövat det du föreslog med att hålla upplåsningen intryckt - fungerar inte.
Okej, UHC är det nåt man kommer åt från motorhuven? Ska ta en titt på det, jag gör en snabb googling och kikar. Återkommer.
Alexander Bovidsson
Robin
Forumpolis

Post by Robin »

Prova även tändlägesgivaren som brukar kunna spöka..
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531

Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Post Reply