Nya bromsskivor

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Percy

Nya bromsskivor

Post by Percy »

Hej!

Jag skall beställa hem nya bromsskivor till min megane II brake -05. Besiktning närmar sig och om de kollar på skivorna så skall de nog inte gå igenom. Har rost ytterst på alla skivor och klossarna har nog ätit in någon millimeter.
Framskivorna är inget problem 270mm utan lager, men har en fråga angående bakskivorna: Det borde vara 240mm skivor med lagerpå bilen nu, men nu hittade jag också en 270mm version med lager och ABS-magnet på diverse näthandlar. Går det att stoppa 270mm skivor då jag nu har 240mm? Vissa 270mm skivor är betydligt billigare än 240mm lite mer ovanliga versionen.
Har BOSCH bromssystem.

Percy
Simon Ekstrand, Nykarleby, Finland

Renault Megane 2 1.6l 16v -05 (K4M).
Tony
Forumpolis

Re: Nya bromsskivor

Post by Tony »

Borde gå men du måste ju skaffa okhållaren eller ev oket som skall vara till den större skivan, du kan ju inte sätta på en större skiva utan att flytta ut oket
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Percy

Re: Nya bromsskivor

Post by Percy »

Nu har jag kollar lite närmare på skivorna, enligt en micrometer var ena framskivan 23.17mm, alltså borde den glida igenom. Bakskivorna ser så dåliga ut att jag inte ens behöver kolla. Men jag mätte diametern till 270mm, så ingen nytt ok behövs :)
Och sen är det väl inte BOSCH system bak utan Lucas. Nåväl, nya skivor bak med lager och ABS samt bromsklossar för 125€ inkl frakt från Mister-Auto.
Simon Ekstrand, Nykarleby, Finland

Renault Megane 2 1.6l 16v -05 (K4M).
Post Reply