Lossa växellåda R5

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Spyke
Posts: 49
Joined: 23 Aug 2012, 10:33
Location: Norrköping

Lossa växellåda R5

Post by Spyke »

Hej,

Tips på hur man lättast tar bort växellådan på en R5 GTE (hur många bult sitter den med?)

Har redan plockat ur motorn, den står på golvet i ett hörn. Dock sitter startmotorn kvar.

Tacksam för förslag.
/Joakim Andersson
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Lossa växellåda R5

Post by Tony »

Har du redan tagit ut motorn? Då sitter ju lådan knappt kvar och hur kunde du ta ut motorn med startmotorn kvar?
Det är ju bara dra ur drivaxlarna och lossa fästen till lådan.
Jag brukar ta ut hela motorpaketet med låda, motor styrväxel, subframe, sist tog det 1,5 timme :) 10 skruv typ :)
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Spyke
Posts: 49
Joined: 23 Aug 2012, 10:33
Location: Norrköping

Re: Lossa växellåda R5

Post by Spyke »

Ok,

Jag har redan tagit ur motorn (växellådan sitter då kvar på motorn och startmotorn sitter på också.

Antar att det är ett par bult mellan motor och låda, men är det bara att dra isär efter man tagit bort dom eller är det något annat med kopplingen o göra?
/Joakim Andersson
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Lossa växellåda R5

Post by Tony »

Aha, bara skruva bort startmotorn, bultarna som håller ihop och sen dra isär
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Spyke
Posts: 49
Joined: 23 Aug 2012, 10:33
Location: Norrköping

Re: Lossa växellåda R5

Post by Spyke »

Tack för tipset,

MAn behöver inte hålla reda på nått annat? Typ lägen på svänghjul eller nått likande

Tony: Vet att ja frågat förrut, har du grejer kvar till R5:an?
/Joakim Andersson
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Lossa växellåda R5

Post by Tony »

Svänghjulet är idiotsäkert, dvs passar bara på ett sätt, hålen kodade för att tändkransen skall komma rätt.
Ja jag har lite små saker kvar, fjäderbensstag, värre kylare, bur, lite knappar, grenrör, trimkam moddat insug askkoppar, lite dörrfack, växellåda. Det är det jag kommer ihåg
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Post Reply