Spolarslang bakruta Meganne II touring
Moderator: Forumpolisen
Spolarslang bakruta Meganne II touring
Har haft ett problem som började i vintras med att trycket till bakrute spolningen minskade. När man vred på reglaget för att spola dröjde det ca 5 - 10 sekunder innan det kom någon spolarvätska på bakrutan. Det som kom ur spolarmunstycket kunde närmast liknas med några droppar som strilade ut ?. Tog loss slangen efter backventilen framme vid pumpen och kollade att det gav tryck. Vidare felsökning var slangarna som går mellan bakre stolpen upp till bakluckan till spolmunstycke inget konstigt där heller. Provspolade då systemet genom att koppla ett truckluftsmunstycke på en vattenslang. Spolade först framifrån vid pumpen efter backventilen och det flödade då på bra ur munstycket på bakrutan men med lite konstigt skum. Provade också att spola bakifrån i slanganslutningen som sitter i stolpen till bakluckan. Där blev det stopp. Gick inte att spola baklänges så att det blev tryck ur ledningen framme vid pumpen som var loss före backventilen. Misstänkte då att det kunde sitta en till backventil i slangen som går genom bilen. Demonterade ner paneler på pasagerarsidan för att komma åt och följa slangen. Döm om min förvåning när jag fick se slangen som låg i tröskeln, den var alldeles vit invändigt av någon utfällning som släppte om man tryckte på slangen. Följde slangen vidare bakåt genom bilen och hittade bakom panelen i bagageutrummet en skarv. Det var inte en backventil som satt där utan en strypning som bara var ca 1 mm i hålet och där satt det fullt av avlagringar som kom från slangen. Bytte slang framifrån pumpen och gjorde rent ventilen i bak. Nu fungerar spolningen igen som det skall på bakrutan. Pratade med killen på reservdelsfirman där jag köpte spolarslangen och han sa att jag inte var den första som råkat ut för utfällningar i spolarvätskeslangar. Han rekomenderade mig att sätta in ett filter (sitter där nu) på ledningen efter pumpen som fångar upp eventuella partiklar
Stefan Wiren