Hur byta dimljus fram på en Clio II ?

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Gud bevare Tsaren

Hur byta dimljus fram på en Clio II ?

Post by Gud bevare Tsaren »

Hej på er !

I instruktionsboken står det snyggt och prydligt "vänd dig till din verkstad för glödlampsbyte" om man vill byta glödlampa till dimljusen fram på en Clio II. Jag vill byta till xenonliknande LED-lampor och skulle uppskatta om någon av er kunde berätta:

1. Hur byter jag rent konkret ? Måste några plastsköldar bort och monteras lampan ut på vanligt sätt ?

2. Är det H7-fattning på lampan ? Ser så ut om man kikar på lampan.

3. Hur är det med besiktningen ? Kollar dom dimljuset (det är väl inte lag på att man ska ha dimljus, många bilar är ju utan, så jag antar att dom låter mig passera, eller ? Är dom negativa mot LED-lampor som dimljus ? Jag ska inte ha någon suspekt färg, bara vanligt vitt xenonliknande).

Tack på förhand !
I garaget: Renault Clio 1,2 16V - 04 (1300 problemfria mil, dec -05)
Joakim16v

Post by Joakim16v »

Dimljus får inte vara bländande då det är tillåtet att använda som dag-belysning.
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
mange
Forumpolis

Post by mange »

Hej
På min clio sport så kom man enkelt åt lampan från baksidan av spoilern. så det är säkert samma på din så lägg dig under och kolla

Infattning ... kommer jag inte ihåg men somsagt är enkelt att kolla

Om de fungerar så får de inte blända. och det kollar de med sin ljusmaskin... om det är starkare ljus tror jag inte de bryr sig om

Men du kan ju koppla ur dem inför besiktning om du är osäker
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
Post Reply