Inspektera kamrem, 1.6l K4M-motor
Moderator: Forumpolisen
Inspektera kamrem, 1.6l K4M-motor
Ni som läst min andra aktuella tråd vet att jag har en eventuellt felmonterad kamrem på min motor...
Frågan är nu om det finns något hyfsat enkelt sätt för mig att inspektera detta utan att riva för mkt? Verkstan (annan än den som gjorde bytet av remmen, ska inte gå in på detaljer varför jag inte kan åka dit med bilen) skall ha 800 pix bara för att inspektera och konstatera om den är felmonterad. Med ledning av deras i övrigt hutlösa priser så bedömer jag att arbetet antagligen inte är så speciellt stort. (Hade det varit stort och bökigt hade dom antagligen kryddat prislappen lite mer)
Jag gissar att man måste ställa motorn i TDC och sedan inspektera, tja vaddå? Kan man på denna motor se direkt på kamaxlarna om dom står exakt rätt? Kommer man enkelt åt att inspektera ändarna på kamaxlarna? Går det att se från båda sidor på motorn?
Kort sagt, är det görbart för en händig kille som dock inte meckat motor speciellt mkt? Och hur gör man isf?
Frågan är nu om det finns något hyfsat enkelt sätt för mig att inspektera detta utan att riva för mkt? Verkstan (annan än den som gjorde bytet av remmen, ska inte gå in på detaljer varför jag inte kan åka dit med bilen) skall ha 800 pix bara för att inspektera och konstatera om den är felmonterad. Med ledning av deras i övrigt hutlösa priser så bedömer jag att arbetet antagligen inte är så speciellt stort. (Hade det varit stort och bökigt hade dom antagligen kryddat prislappen lite mer)
Jag gissar att man måste ställa motorn i TDC och sedan inspektera, tja vaddå? Kan man på denna motor se direkt på kamaxlarna om dom står exakt rätt? Kommer man enkelt åt att inspektera ändarna på kamaxlarna? Går det att se från båda sidor på motorn?
Kort sagt, är det görbart för en händig kille som dock inte meckat motor speciellt mkt? Och hur gör man isf?
Anders Gyll : Göteborg
- figgesoft
- Posts: 1864
- Joined: 21 Aug 2003, 07:33
- Firstname: Fredrik
- Surname: Sjöholm
- Location: Landskrona
- Contact:
det finns markeringar på vevaxelhjuler och kamhjulet/hjulen samt på remmen som matchar varanndra.
vrid motorn till ö.d. och räkna antalet kuggar från markeringen på hjulen till markeringen på remmen.
det bör vara samma antal tänder uppe och nere.
Är det länge sedan? hur lång garanti har förra verkstaden på kamremsbytet?
vrid motorn till ö.d. och räkna antalet kuggar från markeringen på hjulen till markeringen på remmen.
det bör vara samma antal tänder uppe och nere.
Är det länge sedan? hur lång garanti har förra verkstaden på kamremsbytet?
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430