Inspektera kamrem, 1.6l K4M-motor

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
eeyore

Inspektera kamrem, 1.6l K4M-motor

Post by eeyore »

Ni som läst min andra aktuella tråd vet att jag har en eventuellt felmonterad kamrem på min motor... :shock: :shock:

Frågan är nu om det finns något hyfsat enkelt sätt för mig att inspektera detta utan att riva för mkt? Verkstan (annan än den som gjorde bytet av remmen, ska inte gå in på detaljer varför jag inte kan åka dit med bilen) skall ha 800 pix bara för att inspektera och konstatera om den är felmonterad. Med ledning av deras i övrigt hutlösa priser så bedömer jag att arbetet antagligen inte är så speciellt stort. (Hade det varit stort och bökigt hade dom antagligen kryddat prislappen lite mer)

Jag gissar att man måste ställa motorn i TDC och sedan inspektera, tja vaddå? Kan man på denna motor se direkt på kamaxlarna om dom står exakt rätt? Kommer man enkelt åt att inspektera ändarna på kamaxlarna? Går det att se från båda sidor på motorn?

Kort sagt, är det görbart för en händig kille som dock inte meckat motor speciellt mkt? Och hur gör man isf?
Anders Gyll : Göteborg
figgesoft
Firstname: Fredrik
Surname: Sjöholm

Post by figgesoft »

det finns markeringar på vevaxelhjuler och kamhjulet/hjulen samt på remmen som matchar varanndra.

vrid motorn till ö.d. och räkna antalet kuggar från markeringen på hjulen till markeringen på remmen.

det bör vara samma antal tänder uppe och nere.

Är det länge sedan? hur lång garanti har förra verkstaden på kamremsbytet?
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
eeyore

Post by eeyore »

Problemet är nu löst, men tack för all hjälp ändå!
(Kamremmen satt korrekt... ännu en felaktig gissning från verkstan. Dock så har jag från flera andra tillförlitliga källor information om att en aningens felaktigt monterad rem skulle kunna ge de symptom som jag haft.)
Anders Gyll : Göteborg
Post Reply