Hjälp vatten i oljan!!

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
mrcarew
Posts: 1
Joined: 07 Apr 2009, 12:35
Location: Kristianstad

Hjälp vatten i oljan!!

Post by mrcarew »

Har en Renault Megane 1.6E av årsmodell 98 som vi i vintras bytte motor på då den tagit in vatten och gick dåligt!

Nu har vi fått problem igen och jag hoppas någon kan ha en aning om vad som är fel med bilen. Ska försöka förklara så noga som möjligt, vad vi gjort med bilen och vad som är fel med den nu.

Som sagt, vi bytte motor i vintras och då även kamrem, vattenpump och termostat.

Motorn och bilen gick jättebra efter detta, bortsett från en sak: Det liksom tjöt från bilen (någon rem??), direkt när man startade bilen och man fick ge den lite gas några gånger sen tystnade det och den gick bra igen! Annars var den jättebra i cirka 2 veckors tid.

En morgon när jag skulle åka till jobbet, så ville inte bilen starta direkt utan startade först på ett andra försök. Och gick då också ojämnt och rök väldigt mycket. När jag kom iväg gick bilen dåligt och det blev INGEN värme i bilen, men tempmätaren höll sig där den brukar! Väl inne på jobbet (cirka en mil att köra), så märkte jag att det inte fanns något vatten kvar i behållaren. Därefter bogserades bilen hem till min far!

Min far plockade bort översta locket (ventilkåpa??) och därunder var det massa gegga och det var det även på oljestickan! En annan sak som min far upptäckte var att kamremmen ändrat läge. En kugg eller så! Därför den tjöt???

Kan detta med kamremmen orsakat att motorn tagit in vatten??

Min far satte kamremmen i rätt läge och spände, sen provade vi att starta bilen. Då tjöt den inte. Vi ville se vad som hände när termostaten slog till och om vattnet försvann.. Men termostaten ville inte öppna och det blev NOLL värme i bilen!

Min far säger nu att vi måste byta topplockspackning iaf och han hade en liten undran gällande det: Vilket momenttryck ska man ha när man spänner toppen.. Alltså hur hårt ska den spännas? Någon som vet??

Någon sa att det kan vara något med en frostplugg på grenröret!! Kan det stämma och vad innebär det??


Mkt tacksam för tips och råd
Roger Johansson
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

sista toppen jag bytte så stog moment/vinkel på förpackningen till packningen.
det finns ingen frostplugg på ett tomt rör, avgaserna lär inte frysa :)
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Post Reply