Strömkabel in från motorutrymme
Moderator: Forumpolisen
Strömkabel in från motorutrymme
hej.
Har två frågor angående koppla in ljud i bilen,
Jag har en Renault Megane 1.6 -97
Den första är:
Jag hittar ingen öppning överhuvudtaget för att få in min strömkabel till slutsteget, i motorutrymmet finns inte ett hål eller liknade för att dra in kabeln. Vet nån något sätt att få in kabeln?
Det andra är jag måste ju koppla in remoten, har en lös kabel där en lapp sitter som de står Rem Max 0.3 Ampere, är det där jag ska koppla in den?
Den första är:
Jag hittar ingen öppning överhuvudtaget för att få in min strömkabel till slutsteget, i motorutrymmet finns inte ett hål eller liknade för att dra in kabeln. Vet nån något sätt att få in kabeln?
Det andra är jag måste ju koppla in remoten, har en lös kabel där en lapp sitter som de står Rem Max 0.3 Ampere, är det där jag ska koppla in den?
Adam Martinsson
Re: Strömkabel in från motorutrymme
ja det är remote, borra ett eget hål om det inte finns något, isolera med kabelgenomföring, och se till att inte borra sönder något..Kback wrote:hej.
Den första är:
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
ja finns det inget hål så är det enda utvägen, annars får du lämna in jobbet till någon bilstereofirma lr någon annan som kan hjälpa..Kback wrote:okej tack så mycket för informationen och tipset men då jag inte kan något om bilar och har tummen mitt i handen känns de riskabelt att borra, Hur har ni andra gjort?
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Det finns en genomföring där det går en del kablar, där kan du dra kabeln. Nu minns jag dock inte exakt vart den sitter men om du tittar noga så ska du nog hitta den, annars får jag ta en promenad till garaget.
Johan Nilsson
Mégane Coupé 2,0 16v -97
Mégane II Touring Dynamique 1,6 16v -09
Megane IV Sport Tourer 1,2 TCe 130 -17
Mégane Coupé 2,0 16v -97
Mégane II Touring Dynamique 1,6 16v -09
Megane IV Sport Tourer 1,2 TCe 130 -17
jag har kikat och de enda jag hittar är att kablarna från batteriet går till en anslutning som är helt tät från hål runtom. sitter typ i mitten högst upp mot rutan. Vore jätte schyyst om du kunde kolla på de,fuzzion wrote:Det finns en genomföring där det går en del kablar, där kan du dra kabeln. Nu minns jag dock inte exakt vart den sitter men om du tittar noga så ska du nog hitta den, annars får jag ta en promenad till garaget.
Adam Martinsson
- figgesoft
- Firstname: Fredrik
- Surname: Sjöholm
du kan köra en mejsel eller ståltråd genom gummigenomföringen bakom batteriet (framför handskfacket), sen kan du försöka trä igenom en kabel.
Själv så motionerade jag upp ett hål i gummit med en stor mejsel som jag sedan kunde få igenom en dragtråd i.
Har för mig att där finns typ två utgjutningar för att kunna ha fler kablar - använd en av dessa.
Med lite mek och svordomar så går det
Kan även bli lättare om du smörjer kabeln med t.ex. såpa.....
Glöm inte att sätta huvudsäkring på kabeln max 30cm ifrån batteriet för att eventuell brandförsäkring ska gälla.
Själv så motionerade jag upp ett hål i gummit med en stor mejsel som jag sedan kunde få igenom en dragtråd i.
Har för mig att där finns typ två utgjutningar för att kunna ha fler kablar - använd en av dessa.
Med lite mek och svordomar så går det
Kan även bli lättare om du smörjer kabeln med t.ex. såpa.....
Glöm inte att sätta huvudsäkring på kabeln max 30cm ifrån batteriet för att eventuell brandförsäkring ska gälla.
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430