Felsökning på dörrlås/fönsterhiss (Espace III -98)

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
ansk@hotmail.com

Felsökning på dörrlås/fönsterhiss (Espace III -98)

Post by ansk@hotmail.com »

Det här inlägget är väl delvis av psykologisk natur. Jag behöver höra någon yttra sig om saken för att orka ta itu med saken.

Nåväl, så här är det. Problem med dörrar på en Espace III -98.

- Verkstan rev panelen på höger bakdörr för att ta bort dörrhandtaget och lacka om dörren

- Jag körde länge utan panel och utan inkopplad elektromekanik på den dörren, i väntan på nytt dörrhandtag (lång leveranstid)

- Efter några veckor blev *vänster* bakdörr svår att låsa med centrallåset, krävde många försök

- Till sist gick det inte att låsa vänster bakdörr

- Plötsligt gick elektriska fönsterhissen på vänster bakdörr bara nedåt, ej uppåt/tillbaka

- Jag tog av dörrpanelen och som nödlösning polvände jag kopplingen så att fönsterhissen bara går att köra uppåt - kunde då stänga rutan

- Verkstaden återmonterade dörrhandtag och panel på *höger* bakdörr och där funkar allt nu

Kan det finnas något samband mellan verkstadens åtgärder på höger bak och nya fel på vänster bak?

Nu ska jag börja felsöka vänster bakdörr. Räknar med att fixa det med reverse engineering, utan att från början veta något om vilka poler om bär vilka funktioner på de olika kontakterna.

Tips eller bara ett lycka till för att få igång min motivation emottages tacksamt... :D
Anders Skelander
Post Reply