Faller/Dippar i varv och slocknar??

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Tosun
Posts: 64
Joined: 31 Oct 2005, 18:50
Location: malmö

Faller/Dippar i varv och slocknar??

Post by Tosun »

Litet märkligt problem har uppstått på bilen.
Kallstartar bilen och kör iväg.När jag trampar ner kopplingen faller/dippar
varvtalet ner och bilen slocknar.Slocknar gör den bara vid
körning dem första minuterna efter kallstart.
Efter en stunds körning när jag trampar ner kopplingen och bara rullar så faller varvtalet ner till helt till 0 men slocknar inte utan åker upp igen till
normal varvtal igen.
Detta har hänt nu i 4-5dagar och händer endast då jag kör/rullar!!

Någon som har någon ide om vad felet kan vara???

Bilen är en Clio II 1.4 1999


Tack i förhand!!
Erdal , Ag
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

Smutsigt spjällhus / bypass kanal och tomgångsventil. Rengör och smörj i steg ett. Byt tomgångsventil i steg två.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
pole position
Posts: 3
Joined: 17 Feb 2009, 19:17
Location: Göteborg

Post by pole position »

Dennis wrote:Smutsigt spjällhus / bypass kanal och tomgångsventil. Rengör och smörj i steg ett. Byt tomgångsventil i steg två.
Vad är och hur fungerar tomgångsventilen, när är den aktiverad osv ?
Tosun
Posts: 64
Joined: 31 Oct 2005, 18:50
Location: malmö

Post by Tosun »

Dennis wrote:Smutsigt spjällhus / bypass kanal och tomgångsventil. Rengör och smörj i steg ett. Byt tomgångsventil i steg två.
Skall kolla göra detta.Men vart sitter Tomgångsventilen??Någon bild eller skiss?
Erdal , Ag
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

pole position wrote:
Dennis wrote:Smutsigt spjällhus / bypass kanal och tomgångsventil. Rengör och smörj i steg ett. Byt tomgångsventil i steg två.
Vad är och hur fungerar tomgångsventilen, när är den aktiverad osv ?
som namnet antyder en ventil till tomgången, när du släppt gasen måste motorn fortfarande få luft i rätt mängd,detta görs med en ventil som reglerar tomgången..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Tosun
Posts: 64
Joined: 31 Oct 2005, 18:50
Location: malmö

Post by Tosun »

Ingen som har någon aning om var denna tomgångsventil sitter på 1.4 liters motorn ??


Igår när jag starta bilen vid -5 grader så ville den bara slockna hela tiden på tomgång.Har aldrig hänt innan på tomgång utan bara när jag kör.
Fick hålla ner gasen lite grann ett litet tag och sdan var det inga problem.
Erdal , Ag
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

tomgångsmotorn/ventilen brukar alltid sitta i anslutning till gasspjället, då den bypassar luften över spjället..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Tosun
Posts: 64
Joined: 31 Oct 2005, 18:50
Location: malmö

Post by Tosun »

Tony wrote:tomgångsmotorn/ventilen brukar alltid sitta i anslutning till gasspjället, då den bypassar luften över spjället..
tack för de!

Du har ingen aning om hur denna grej ser ut kanske??
Erdal , Ag
User avatar
ansk@hotmail.com
Posts: 148
Joined: 10 Mar 2006, 20:26
Location: Huddinge

Post by ansk@hotmail.com »

Överförbart tips.

Jag bytte tomgångsventilen på Pärlan (en V*lv* 240 -89) och på denna bil var det en enhet med grov gummislang in, grov gummislang ut, samt tvåpolig styrning av den, alltså tvåpolig elkabelanslutning.

Som skrevs här före mig så bypassar den luften. Du hittar den nog om du tänker dig att det är ett elektromekaniskt styrt don som reglerar luftgenomströmningen.

På V*lv*n sprejade jag insidan av den med 5-56, rekade den fram och åter, torkade noga och sedan slutad den bilen dippa med tomgången. Gick problemfritt därefter.
Anders Skelander
Tosun
Posts: 64
Joined: 31 Oct 2005, 18:50
Location: malmö

Post by Tosun »

ansk@hotmail.com wrote:Överförbart tips.

Jag bytte tomgångsventilen på Pärlan (en V*lv* 240 -89) och på denna bil var det en enhet med grov gummislang in, grov gummislang ut, samt tvåpolig styrning av den, alltså tvåpolig elkabelanslutning.

Som skrevs här före mig så bypassar den luften. Du hittar den nog om du tänker dig att det är ett elektromekaniskt styrt don som reglerar luftgenomströmningen.

På V*lv*n sprejade jag insidan av den med 5-56, rekade den fram och åter, torkade noga och sedan slutad den bilen dippa med tomgången. Gick problemfritt därefter.

Tack för tipset!!

Det blir rengöring av ventilen imorrneller i dagarna.Hoppas det hjälper.
Återkommer med resultatet.
Erdal , Ag
Tosun
Posts: 64
Joined: 31 Oct 2005, 18:50
Location: malmö

Re: Faller/Dippar i varv och slocknar??

Post by Tosun »

Har idag varit och pillat med bilen.Försökte hitta denna ventil som gör att varven dippar/faller när jag trycker ner kopplingen.2dagar var det så illa att den slockna direkt efter jag starta.Var tvungen och gasa en liten stund.

Plockade bort luftburken och lite annat men ser inget som kan tänkas vara denna ventil.Ser inte gasspjället heller,elr bara jag som är ute och cyklar???Syns den på bilderna?


Iaf,finns där någon som kan förklara Ungefär var denna ligger med hjälp av bilderna jag tagit ( Med mobil )


Image

Image

Image

Image

Image

Image
Erdal , Ag
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Faller/Dippar i varv och slocknar??

Post by Tony »

luften går in i luftfiltret, vidare till gasspjället, när gasspjället är stängd går luften bypass över spjället genom tomgångsventilen... bilderna på tändspolar och topplock hjälper inte.. leta lite så hittar du nog.. finns ju en gasvajer till spjället åxå
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Tosun
Posts: 64
Joined: 31 Oct 2005, 18:50
Location: malmö

Re: Faller/Dippar i varv och slocknar??

Post by Tosun »

Då ligger den nog som jag trodde baktill på motorn.Bökigt att komma åt och se där bakom :(

Tack för de iaf Tony !!
Erdal , Ag
Post Reply