koppla bort ABS på clio sport
Moderator: Forumpolisen
koppla bort ABS på clio sport
någon som vet om man koppla en av o på knapp för att kunna koppla bort abs'en på en clio 172 sport 00'a
Last edited by Macce on 23 Feb 2009, 20:05, edited 1 time in total.
Marcus Eriksson
Vilken årsmodell och variant gäller det? Varför vill du koppla bort ABS'en?
Det enkla svaret är, visst går det.
Höjer dock ett litet varningens finger. Att bara bryta strömmen/ta ur säkringen till ABS-enheten är förenat med fara. Om man gör det tappar man inte bara ABS-funktionen utan även "EBD"-funktionen. Detta får till följd att bromsbalansen skjuts bakåt och bakhjulen kommer att låsa alldeles för lätt. Bilen blir i princip okörbar.
Tricket är att istället bryta en krets till någon av hjulgivarna. Då detekterar ABS enheten ett fel och stänger av ABS-funktionen men bibehåller bromsbalansen. När man åter kopplar in givaren måste man köra några meter innan det åter fungerar normalt och alla varningslampor slocknar.
Tidigare ClioIIRS'er, till nå'n gång på modellåret 2002 (??), har en ABS-enhet/programmerning som inte är så bra. De bilarna är väldigt känsliga vid bromsning i kurva och triggar ABS'en alldeles för lätt. Senare bilar (från att antispinn infördes tror jag) har en mycket bättre kalibrerad ABS och lider inte i samma utsträckning av det problemet.
En bättre fjäder set-up. T.ex. Eibach pro-kit fjädrar mildrar problemet lite eftersom inre bakhjulet håller sig i marken bättre i svängarna.
Det enkla svaret är, visst går det.
Höjer dock ett litet varningens finger. Att bara bryta strömmen/ta ur säkringen till ABS-enheten är förenat med fara. Om man gör det tappar man inte bara ABS-funktionen utan även "EBD"-funktionen. Detta får till följd att bromsbalansen skjuts bakåt och bakhjulen kommer att låsa alldeles för lätt. Bilen blir i princip okörbar.
Tricket är att istället bryta en krets till någon av hjulgivarna. Då detekterar ABS enheten ett fel och stänger av ABS-funktionen men bibehåller bromsbalansen. När man åter kopplar in givaren måste man köra några meter innan det åter fungerar normalt och alla varningslampor slocknar.
Tidigare ClioIIRS'er, till nå'n gång på modellåret 2002 (??), har en ABS-enhet/programmerning som inte är så bra. De bilarna är väldigt känsliga vid bromsning i kurva och triggar ABS'en alldeles för lätt. Senare bilar (från att antispinn infördes tror jag) har en mycket bättre kalibrerad ABS och lider inte i samma utsträckning av det problemet.
En bättre fjäder set-up. T.ex. Eibach pro-kit fjädrar mildrar problemet lite eftersom inre bakhjulet håller sig i marken bättre i svängarna.