Remmen är inte bytt på 7 år (20'000mil nu, 24'000mil=byte säger service-schemat).
Jag _vet_ att rekommendation är 5 år eller enligt körsträcka... Men det vore ändå intressant att höra åsikter från verkligheten.
Den bistra sanningen är ju att verkstadskostnaden för ett rembyte antagligen går lös på någonstans mellan fem och nio lakan. Lilla fransosen har väl ett marknadsvärde på under tio papp idag. Frågan är inte trivial. (Gamla bilar är ett helsike och en kontinuerlig beslutsångest när det gäller reparationer/service)
I övrigt så ser jag inga _akuta_ problem med Råttan (ja, den heter så...). Grenröret är fortfarande lite sprucket och motorn låter aningens skumt ibland på varv kring 2000. Men den stånkar på och klagar inte i onödan. Rostar gör den, ty franska bilar tål inte Göteborsk fukt, men den detaljen har jag lyckats hålla stången hjälpligt tack vare snåltemas halvtaskiga produkter och några förstörda semesterdagar.
--> Så, kort och gott så är jag i valet och kvalet om det är värt att byta remmen eller inte. Hur stor risk är det för brott och totalt haveri _egentligen_?
Kan man klistra på ett arrogant leende och gasa vidare?

Jag har tyvärr ganska begränsade möjligheter att byta själv på ett rimligt sätt, så verkstad är det vettigaste alternativet. (Man byter inte kamrem på utomhusparkeringen... dessutom har jag för mig att man måste lyfta K7M-motorn vid rembyte, rätta mig om jag har fel...)
Och, återigen, jag är väl medveten om praxis här, men jag skulle gärna höra lite erfarenheter från folk som provat att gå över tiden. Både från er som gråter blod över böjda ventiler och ni som stånkar vidare år efter år helt ignoranta över mil och år!