Kamremsbyte, hur akut?
Moderator: Forumpolisen
Kamremsbyte, hur akut?
Tjo!
Remmen är inte bytt på 7 år (20'000mil nu, 24'000mil=byte säger service-schemat).
Jag _vet_ att rekommendation är 5 år eller enligt körsträcka... Men det vore ändå intressant att höra åsikter från verkligheten.
Den bistra sanningen är ju att verkstadskostnaden för ett rembyte antagligen går lös på någonstans mellan fem och nio lakan. Lilla fransosen har väl ett marknadsvärde på under tio papp idag. Frågan är inte trivial. (Gamla bilar är ett helsike och en kontinuerlig beslutsångest när det gäller reparationer/service)
I övrigt så ser jag inga _akuta_ problem med Råttan (ja, den heter så...). Grenröret är fortfarande lite sprucket och motorn låter aningens skumt ibland på varv kring 2000. Men den stånkar på och klagar inte i onödan. Rostar gör den, ty franska bilar tål inte Göteborsk fukt, men den detaljen har jag lyckats hålla stången hjälpligt tack vare snåltemas halvtaskiga produkter och några förstörda semesterdagar.
--> Så, kort och gott så är jag i valet och kvalet om det är värt att byta remmen eller inte. Hur stor risk är det för brott och totalt haveri _egentligen_?
Kan man klistra på ett arrogant leende och gasa vidare?
Jag har tyvärr ganska begränsade möjligheter att byta själv på ett rimligt sätt, så verkstad är det vettigaste alternativet. (Man byter inte kamrem på utomhusparkeringen... dessutom har jag för mig att man måste lyfta K7M-motorn vid rembyte, rätta mig om jag har fel...)
Och, återigen, jag är väl medveten om praxis här, men jag skulle gärna höra lite erfarenheter från folk som provat att gå över tiden. Både från er som gråter blod över böjda ventiler och ni som stånkar vidare år efter år helt ignoranta över mil och år!
Remmen är inte bytt på 7 år (20'000mil nu, 24'000mil=byte säger service-schemat).
Jag _vet_ att rekommendation är 5 år eller enligt körsträcka... Men det vore ändå intressant att höra åsikter från verkligheten.
Den bistra sanningen är ju att verkstadskostnaden för ett rembyte antagligen går lös på någonstans mellan fem och nio lakan. Lilla fransosen har väl ett marknadsvärde på under tio papp idag. Frågan är inte trivial. (Gamla bilar är ett helsike och en kontinuerlig beslutsångest när det gäller reparationer/service)
I övrigt så ser jag inga _akuta_ problem med Råttan (ja, den heter så...). Grenröret är fortfarande lite sprucket och motorn låter aningens skumt ibland på varv kring 2000. Men den stånkar på och klagar inte i onödan. Rostar gör den, ty franska bilar tål inte Göteborsk fukt, men den detaljen har jag lyckats hålla stången hjälpligt tack vare snåltemas halvtaskiga produkter och några förstörda semesterdagar.
--> Så, kort och gott så är jag i valet och kvalet om det är värt att byta remmen eller inte. Hur stor risk är det för brott och totalt haveri _egentligen_?
Kan man klistra på ett arrogant leende och gasa vidare?
Jag har tyvärr ganska begränsade möjligheter att byta själv på ett rimligt sätt, så verkstad är det vettigaste alternativet. (Man byter inte kamrem på utomhusparkeringen... dessutom har jag för mig att man måste lyfta K7M-motorn vid rembyte, rätta mig om jag har fel...)
Och, återigen, jag är väl medveten om praxis här, men jag skulle gärna höra lite erfarenheter från folk som provat att gå över tiden. Både från er som gråter blod över böjda ventiler och ni som stånkar vidare år efter år helt ignoranta över mil och år!
Anders Gyll : Göteborg
Rysk roulette avstår jag gärna, men kamrems-roulette kanske kan vara aktuellt...
En nära relaterad fråga från en som inte är så duktig på området:
Vad händer när remmen smäller av och haveriet är faktum? Blir det tvärnit och påtagligt farligt med låsta hjul och annat otrevligt? (tänker mig 120kmh på motorväg eller liknande...) Eller är haveriet i sig hyfsat oskyldigt för folk i bilen?
En nära relaterad fråga från en som inte är så duktig på området:
Vad händer när remmen smäller av och haveriet är faktum? Blir det tvärnit och påtagligt farligt med låsta hjul och annat otrevligt? (tänker mig 120kmh på motorväg eller liknande...) Eller är haveriet i sig hyfsat oskyldigt för folk i bilen?
Anders Gyll : Göteborg
- figgesoft
- Posts: 1864
- Joined: 21 Aug 2003, 07:33
- Firstname: Fredrik
- Surname: Sjöholm
- Location: Landskrona
- Contact:
det kan nog te sig olika. vantilerna slår i kolvarna.. med tillräckligt hög fart / temperatur så kanske kolvarna spricker o kilar fast vevstaken vilket ger tvärnit.
alternativt att du skjuter ut motorn längs vägen.
billigast och säkrast vore nog att byta..
Du borde inte ens ifrågasätta faktumet.
alternativt att du skjuter ut motorn längs vägen.
billigast och säkrast vore nog att byta..
Du borde inte ens ifrågasätta faktumet.
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
Jag tycker du ska köra vidare eftersom du vill chansa lite.Det kommer att rasa, lika säkert som ammen i kyrkan!! Endel håller mindre än 9000 mil andra har gått 17000, endel 4år andra 8år. Det beror på.
1. Driftförhållanden.
2. Lagerhållnings tid av den monterade remsatsen.
3. Remspänning.
4. Temperatur och fuktighet där bilen vistats.
5 . M.m m.m
Det är billigare att byta rem än motor eller bil, men kör vidare du så kan du tala om hur länge det höll för dig. Du kanske kunde starta ett upprop och få med dig några till så kan ni ju tävla om vem som får kamremmen att hålla längst
1. Driftförhållanden.
2. Lagerhållnings tid av den monterade remsatsen.
3. Remspänning.
4. Temperatur och fuktighet där bilen vistats.
5 . M.m m.m
Det är billigare att byta rem än motor eller bil, men kör vidare du så kan du tala om hur länge det höll för dig. Du kanske kunde starta ett upprop och få med dig några till så kan ni ju tävla om vem som får kamremmen att hålla längst
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Figge:
2700 låter ruskigt billigt. mellan 4000 och 6500 ligger de priser jag får... fast du kanske menar pris för arbetet, ex material?
"Du borde inte ens ifrågasätta faktumet."
Jag ifrågasätter inte fakta att kamremen _bör_ bytas efter 5år eller 12000mil (vilket som nu råkar komma först), jag tyckte att jag vara ganska tydlig på den punkten. Men jag försöker ta ett genomtänkt beslut där jag väger in så mycket fakta som möjligt, och det är just där som sådana här forum är så fantastiskt bra!
För min del handlar det ju i princip bara om pengar. Bilen är gammal och inte värd något. Denna service blir i sammanhanget väldigt dyr och jag har helt enkelt inte bestämt mig än för om det är värt det. Hur jag än gör så chansar jag på pengarna. Med ny rem och lite andra småsaker kan den här bilen stånka på ytterligare 5 år och jag kommer mycket billigt undan. Å andra sidan kan det här bli startskottet för en hel serie reparationer och återupplivningsförsök där jag i slutändan bara lyckats göra av med massa pengar... inte kul. Å andra sidan, verkstan får ju jobba och de samhällsekonomiska hjulen snurrar vidare.
Är det någon där ute som kan rekommendera prisvärd versktad, antingen i Göteborgsområdet eller kring Örebro?
Tack för alla synpunkter!
2700 låter ruskigt billigt. mellan 4000 och 6500 ligger de priser jag får... fast du kanske menar pris för arbetet, ex material?
"Du borde inte ens ifrågasätta faktumet."
Jag ifrågasätter inte fakta att kamremen _bör_ bytas efter 5år eller 12000mil (vilket som nu råkar komma först), jag tyckte att jag vara ganska tydlig på den punkten. Men jag försöker ta ett genomtänkt beslut där jag väger in så mycket fakta som möjligt, och det är just där som sådana här forum är så fantastiskt bra!
För min del handlar det ju i princip bara om pengar. Bilen är gammal och inte värd något. Denna service blir i sammanhanget väldigt dyr och jag har helt enkelt inte bestämt mig än för om det är värt det. Hur jag än gör så chansar jag på pengarna. Med ny rem och lite andra småsaker kan den här bilen stånka på ytterligare 5 år och jag kommer mycket billigt undan. Å andra sidan kan det här bli startskottet för en hel serie reparationer och återupplivningsförsök där jag i slutändan bara lyckats göra av med massa pengar... inte kul. Å andra sidan, verkstan får ju jobba och de samhällsekonomiska hjulen snurrar vidare.
Är det någon där ute som kan rekommendera prisvärd versktad, antingen i Göteborgsområdet eller kring Örebro?
Tack för alla synpunkter!
Anders Gyll : Göteborg
- Stymie
- Posts: 3631
- Joined: 24 Jul 2006, 17:54
- Firstname: Albert
- Surname: Sjöberg
- Location: Uppsala
- Contact:
Eftersom du tittar på slantarna i lädret så föreslår jag följande... sälj bilen! För en besiktigad & skattad bil får man idag minst 7-10kkr nästan oavsett skick. Sedan är det bara att gå vidare att handla in en annan bil där kamremsjobbet nyligen är gjort
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Byta själv är ju en idé som kan gå. Några dagars semester och god hjälp från farsgubben, hans garage och sist men inte minst Haynes mekmanual borde räcka även för en förstör-det-självare som jag
Dock så fastnar jag på en liten men ack så viktig detalj i Haynes
instruktion: det lilla men tydligen synnerligen viktiga specialverktyget för att få rätt spänning på remmen. Det verkar vara en elektronisk historia, som det knappast lönar sig att införskaffa för ett, antagligen första och sista, kamremsbyte.
Läser man lite trådar om kamremsbyte så omtalas detta inte vad jag sett... hur gör ni? Har ni detta verktyg liggande, eller måste man inte ha det?
I övrigt så verkar inte förfarandet (på pappret...) vara överväldigande knöligt. Någon som har egen erfarenhet av att byta rem på K7M-motorn? Är det en lätt eller svår motor att byta på?
Dock så fastnar jag på en liten men ack så viktig detalj i Haynes
instruktion: det lilla men tydligen synnerligen viktiga specialverktyget för att få rätt spänning på remmen. Det verkar vara en elektronisk historia, som det knappast lönar sig att införskaffa för ett, antagligen första och sista, kamremsbyte.
Läser man lite trådar om kamremsbyte så omtalas detta inte vad jag sett... hur gör ni? Har ni detta verktyg liggande, eller måste man inte ha det?
I övrigt så verkar inte förfarandet (på pappret...) vara överväldigande knöligt. Någon som har egen erfarenhet av att byta rem på K7M-motorn? Är det en lätt eller svår motor att byta på?
Anders Gyll : Göteborg
- figgesoft
- Posts: 1864
- Joined: 21 Aug 2003, 07:33
- Firstname: Fredrik
- Surname: Sjöholm
- Location: Landskrona
- Contact:
på längsta sträckan av remmen (mellan spännaren och vevaxeln har jag för mig) sen ska du kunna vrida remmen 90 grader (så du kan se tänderna på remmen).
Bytet är jätte lätt och tar bara nån timme.
Hissa upp bilen i fronten och ta bort höger framhjul så du kommer åt motorn från den sidan
Lossa också tändstiften så du kan rotera vevaxeln.
Ska du ha loss remskivan så är en mutterknackare/skruvdragare en bra idé.
Bytet är jätte lätt och tar bara nån timme.
Hissa upp bilen i fronten och ta bort höger framhjul så du kommer åt motorn från den sidan
Lossa också tändstiften så du kan rotera vevaxeln.
Ska du ha loss remskivan så är en mutterknackare/skruvdragare en bra idé.
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
OK... anses det lätt så kan jag nog tänka mig att ge mig på det tillsammans med hjälpreda... Det får nog bli till våren dock. Ska först se om besiktningen lyckas hitta något nytt spännande att anmärka på...!
Har kikat lite på material och funderar på om det är värt att köpa original, eller om man ska gå på det billigare alternativet?
Vad behöver jag?
- Kamrem
- Spännrulle
- Vattenpump
- Tätning till montering av vattenpump (Loctite 518 enl Haynes)
- Behöver jag byta remmarna till servostyrning och generator också? (Ingen AC = två remmar, en till servo och en till generator) Enligt Haynes så ska man enligt Renault göra det då man demonterat dem...?
Vidare så är inte Haynes till någon stor hjälp när det kommer till spänningen av dessa remmar: "With experience, depressing the belt with moderate finger-pressure at the point indicated should give an adequate approximation of the correct tension.". Inte så upplysande...
- Kylarvätska. Jag passar nog på att byta då jag misstänker att den som ligger i varit med i bortåt 10 år vid det här laget...
- Bromsvätska, samma teori som ovan.
- I övrigt en välutrustad verktygslåda med hygglig momentnyckel.
Någon mutterknackare finns nog inte tillgänglig (om inte farsgubben investerat nyligen) så det får väl gå utan...
Missar jag något?
Har kikat lite på material och funderar på om det är värt att köpa original, eller om man ska gå på det billigare alternativet?
Vad behöver jag?
- Kamrem
- Spännrulle
- Vattenpump
- Tätning till montering av vattenpump (Loctite 518 enl Haynes)
- Behöver jag byta remmarna till servostyrning och generator också? (Ingen AC = två remmar, en till servo och en till generator) Enligt Haynes så ska man enligt Renault göra det då man demonterat dem...?
Vidare så är inte Haynes till någon stor hjälp när det kommer till spänningen av dessa remmar: "With experience, depressing the belt with moderate finger-pressure at the point indicated should give an adequate approximation of the correct tension.". Inte så upplysande...
- Kylarvätska. Jag passar nog på att byta då jag misstänker att den som ligger i varit med i bortåt 10 år vid det här laget...
- Bromsvätska, samma teori som ovan.
- I övrigt en välutrustad verktygslåda med hygglig momentnyckel.
Någon mutterknackare finns nog inte tillgänglig (om inte farsgubben investerat nyligen) så det får väl gå utan...
Missar jag något?
Anders Gyll : Göteborg