Startproblem Mégane II -05
Moderator: Forumpolisen
Startproblem Mégane II -05
Hej,
Har ägt en Mégane II 1,6 -05 i tre dagar nu och har varit jättenöjd tills idag.
Provade att söka efter problemet, men hittade inget. Postar här eftersom jag gissar att det har att göra med just motor och/eller elektronik. Flytta gärna tråden annars.
När jag skulle till jobbet imorse betedde sig bilen lite märkligt:
Den startade först som vanligt, men när jag lade i backen och släppte upp kopplingen dog motorn. Andra gången tog jag det mer försiktigt (tänkte att jag kanske hade fumlat med pedalerna), men det var nära att bli likadant igen. Jag var tvungen att gasa riktigt rejält för att hålla liv i den.
När jag sedan körde iväg märkte jag att varje gång jag tryckte ner kopplingen dippade varvtalet (betydligt lägre än de vanliga 800-900 rpm som den annars ligger på vid tomgång), innerbelysningen tändes en kort stund och meddelandet "Select neutral" kom upp i färddatordisplayen. När jag växlade och släppte upp kopplingen ryckte bilen till ordentligt, oavsett hur försiktig jag var med pedalerna. Efter några minuter upphörde detta och bilen betedde sig sedan som vanligt hela vägen till jobbet (en resa på ca en timme).
Är det någon som har en aning om vad det kan vara fråga om?
Bilen är köpt hos en Renault-handlare och de ska titta på det. Jag tar för givet att det går som garanti-ärende vad det än är (jag fick två års garanti). Samtidigt har jag ju en veckas bytesrätt på bilen och det är inte utan att man undrar om man borde utnyttja den rätten nu. Vad tycker ni?
Har ägt en Mégane II 1,6 -05 i tre dagar nu och har varit jättenöjd tills idag.
Provade att söka efter problemet, men hittade inget. Postar här eftersom jag gissar att det har att göra med just motor och/eller elektronik. Flytta gärna tråden annars.
När jag skulle till jobbet imorse betedde sig bilen lite märkligt:
Den startade först som vanligt, men när jag lade i backen och släppte upp kopplingen dog motorn. Andra gången tog jag det mer försiktigt (tänkte att jag kanske hade fumlat med pedalerna), men det var nära att bli likadant igen. Jag var tvungen att gasa riktigt rejält för att hålla liv i den.
När jag sedan körde iväg märkte jag att varje gång jag tryckte ner kopplingen dippade varvtalet (betydligt lägre än de vanliga 800-900 rpm som den annars ligger på vid tomgång), innerbelysningen tändes en kort stund och meddelandet "Select neutral" kom upp i färddatordisplayen. När jag växlade och släppte upp kopplingen ryckte bilen till ordentligt, oavsett hur försiktig jag var med pedalerna. Efter några minuter upphörde detta och bilen betedde sig sedan som vanligt hela vägen till jobbet (en resa på ca en timme).
Är det någon som har en aning om vad det kan vara fråga om?
Bilen är köpt hos en Renault-handlare och de ska titta på det. Jag tar för givet att det går som garanti-ärende vad det än är (jag fick två års garanti). Samtidigt har jag ju en veckas bytesrätt på bilen och det är inte utan att man undrar om man borde utnyttja den rätten nu. Vad tycker ni?
S. Smedberg - Uppsala
Re: Startproblem Mégane II -05
Fick du någon klarhet i vad som var problemet? Jag har råkat ut för precis samma sak (beskrivet i annan tråd för närvarande).
Mig hände det en gång för några dagar sedan, och efter detta så har bilen varit helt OK. Men jag är ju lite nervös inför när och var det händer nästa gång...
Verkstan jag frågade om problemet hade ingen aning om vad meddelandet betydde. är inte det lite knepigt? Inte ens en Renault märkesverkstad vet...?
Mig hände det en gång för några dagar sedan, och efter detta så har bilen varit helt OK. Men jag är ju lite nervös inför när och var det händer nästa gång...
Verkstan jag frågade om problemet hade ingen aning om vad meddelandet betydde. är inte det lite knepigt? Inte ens en Renault märkesverkstad vet...?
Anders Gyll : Göteborg
- figgesoft
- Posts: 1864
- Joined: 21 Aug 2003, 07:33
- Firstname: Fredrik
- Surname: Sjöholm
- Location: Landskrona
- Contact:
Re: Startproblem Mégane II -05
här finns några tips
http://www.renaultforums.co.uk/showthread.php?p=566956
http://www.renaultforums.co.uk/showthread.php?p=566956
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
Re: Startproblem Mégane II -05
jo, några idéer, men inget som hjälper mig tyvärr.
Jag fattar inte att det skall vara så svårt att få tag på info om vad som triggar meddelandet "select neutral"? Här finns en tydlig indikation på ett fel och de verkstäder jag talat med är inte intresserade av att kontakta Renault för att f reda på vad det betyder, utan vill bara prova att byta allsköns givare och gissa på fel (gissningar som jag får betala...).
Jag skall hursomhelst läsa felkoder till att börja med och kolla kontakter. Det kanske ger ngt. Sen får jag väl starta stora övertalningskampanjen för att få verktan att kolla direkt med Renault vad meddelandet innebär.
Jag fattar inte att det skall vara så svårt att få tag på info om vad som triggar meddelandet "select neutral"? Här finns en tydlig indikation på ett fel och de verkstäder jag talat med är inte intresserade av att kontakta Renault för att f reda på vad det betyder, utan vill bara prova att byta allsköns givare och gissa på fel (gissningar som jag får betala...).
Jag skall hursomhelst läsa felkoder till att börja med och kolla kontakter. Det kanske ger ngt. Sen får jag väl starta stora övertalningskampanjen för att få verktan att kolla direkt med Renault vad meddelandet innebär.
Anders Gyll : Göteborg
- Stymie
- Posts: 3631
- Joined: 24 Jul 2006, 17:54
- Firstname: Albert
- Surname: Sjöberg
- Location: Uppsala
- Contact:
Re: Startproblem Mégane II -05
Föreslår att ni följer den här tråden med ett extra öga.
http://www.renaultforums.co.uk/showthre ... al+message
Ni är inte ensamma. Det borde även innebära att någon form av servicerekommendation kommer eller har kommit från Renault.
http://www.renaultforums.co.uk/showthre ... al+message
Ni är inte ensamma. Det borde även innebära att någon form av servicerekommendation kommer eller har kommit från Renault.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Re: Startproblem Mégane II -05
Jo... jag är med i den tråden också! (/dev/null)
Besökte verkstan idag och läste ut felkoder. Eller rättare sagt; läste INTE ut felkoder eftersom det inte fanns några relaterade till motorn att läsa. Inte mycket att göra enligt teknikern, mer än att köra vidare och hålla tummarna att den inte stannar igen på något olämpligt ställe.
Jag tjatade lite på honom att kolla mot Renault vad "select neutral" innebär och han lovade att försöka kolla upp detta. Hoppas nu bara att han gör det...
Jag kollade kontakteringen och kablaget till kamaxelgivaren igår och hittade inget misstänkt. Tändlägesgivaren hittade jag inte ens... men jag ska göra ett nytt försök till helgen. Det är jäkligt trångt där nere under batteriet, så jag måste kanske plocka bort lite skrot för att komma åt.
Besökte verkstan idag och läste ut felkoder. Eller rättare sagt; läste INTE ut felkoder eftersom det inte fanns några relaterade till motorn att läsa. Inte mycket att göra enligt teknikern, mer än att köra vidare och hålla tummarna att den inte stannar igen på något olämpligt ställe.
Jag tjatade lite på honom att kolla mot Renault vad "select neutral" innebär och han lovade att försöka kolla upp detta. Hoppas nu bara att han gör det...
Jag kollade kontakteringen och kablaget till kamaxelgivaren igår och hittade inget misstänkt. Tändlägesgivaren hittade jag inte ens... men jag ska göra ett nytt försök till helgen. Det är jäkligt trångt där nere under batteriet, så jag måste kanske plocka bort lite skrot för att komma åt.
Anders Gyll : Göteborg
- figgesoft
- Posts: 1864
- Joined: 21 Aug 2003, 07:33
- Firstname: Fredrik
- Surname: Sjöholm
- Location: Landskrona
- Contact:
Re: Startproblem Mégane II -05
Ett fel på Kamsensorn borde trigga" select neutral", för att elliminera motorskada om kammen går fel (typ kamremmen kuggat över eller liknande).
- Dennis, du har inte hört något om detta?
Att tänka på:
det finns flera moment som kan bli trasigt vad gäller en sensor:
1.Sensorn
2.Kontaktstycket till sensorn
3.Kablage + ev. kontaktstycken på vägen mellan sensorn och datorboxen.
4. Kontaktstycket i datorboxen - även om denna är mest osannolik.
TDC + kamsensorn genererar i princip klockpulser som är känslig för yttre påverkan.
T.ex. kan en dåligt avstörd tändspole/tändkabel/stift störa signalerna från de olika sensorerna.
Kolla här, den gula "TDC"-signalen måste synka med den gröna kam-signalen.
I en sådan situation som på bilden borde "select neutral" uppstå och om jag hade skrivit koden så skulle motorn inte heller gått att starta.
Source http://autotechdiagnostics.com/?p=161
- Dennis, du har inte hört något om detta?
Att tänka på:
det finns flera moment som kan bli trasigt vad gäller en sensor:
1.Sensorn
2.Kontaktstycket till sensorn
3.Kablage + ev. kontaktstycken på vägen mellan sensorn och datorboxen.
4. Kontaktstycket i datorboxen - även om denna är mest osannolik.
TDC + kamsensorn genererar i princip klockpulser som är känslig för yttre påverkan.
T.ex. kan en dåligt avstörd tändspole/tändkabel/stift störa signalerna från de olika sensorerna.
Kolla här, den gula "TDC"-signalen måste synka med den gröna kam-signalen.
I en sådan situation som på bilden borde "select neutral" uppstå och om jag hade skrivit koden så skulle motorn inte heller gått att starta.
Source http://autotechdiagnostics.com/?p=161
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
Re: Startproblem Mégane II -05
Jag måste börja med att kolla om jag har grundkoll på detta, rätta mig om jag har fel:
- Tändlägesgivaren är nödvändig för att motorstyr skall kunna tända/gnista vid rätt tillfälle i varje kolv då vevaxeln snurrar sitt varv.
- Kamaxelgivaren behövs för att motorstyr skall kunna hålla koll på i vilken fas de olika cylindrarna är i (annars kan inte motorstyr hålla ordning på om det är kompression eller utblås på G då kolven färdas uppåt (att kolven är på G uppåt i specifik cylinder är givet utifrån tändlägesgivaren).
- Sammantaget ger dessa två sensorer motorstyr bra möjligheter att styra och korrigera flera viktiga parametrar individuellt för varje cylinder.
OK, jag är med på ditt resonemang. Men borde då inte motorstyr vägra dra runt motorn med startmotor om den ser fel på kamaxelsensor? Precis som du säger så riskeras ju mekaniskt haveri om inte prylarna är i synk som de skall, dvs om remmen ligger fel av någon anledning. Vi som har detta fel kan ju bevisligen trycka på start-knappen och motorstyr försöker då starta genom att dra startmotorn. Det är ju inte säker att man valt att göra en så hård begränsning i motorstyr, men det ligger ju onekligen när till hands att det vore vettigt.
Synd att såna här äventyr tenderar att bli väldigt dyra och besvärliga... för i övrigt så är det ju ganska kul att felsöka lite och försöka lista ut vad som går snett
- Tändlägesgivaren är nödvändig för att motorstyr skall kunna tända/gnista vid rätt tillfälle i varje kolv då vevaxeln snurrar sitt varv.
- Kamaxelgivaren behövs för att motorstyr skall kunna hålla koll på i vilken fas de olika cylindrarna är i (annars kan inte motorstyr hålla ordning på om det är kompression eller utblås på G då kolven färdas uppåt (att kolven är på G uppåt i specifik cylinder är givet utifrån tändlägesgivaren).
- Sammantaget ger dessa två sensorer motorstyr bra möjligheter att styra och korrigera flera viktiga parametrar individuellt för varje cylinder.
OK, jag är med på ditt resonemang. Men borde då inte motorstyr vägra dra runt motorn med startmotor om den ser fel på kamaxelsensor? Precis som du säger så riskeras ju mekaniskt haveri om inte prylarna är i synk som de skall, dvs om remmen ligger fel av någon anledning. Vi som har detta fel kan ju bevisligen trycka på start-knappen och motorstyr försöker då starta genom att dra startmotorn. Det är ju inte säker att man valt att göra en så hård begränsning i motorstyr, men det ligger ju onekligen när till hands att det vore vettigt.
Synd att såna här äventyr tenderar att bli väldigt dyra och besvärliga... för i övrigt så är det ju ganska kul att felsöka lite och försöka lista ut vad som går snett
Anders Gyll : Göteborg
Re: Startproblem Mégane II -05
eftersom allt går att styra med vevaxelläget, det gör så på dom flesta renault,så borde kamgivaren bara vara till att få sekvensiell insprutning konstiga är att där det finns kamgivare på en del så går den att koppla bort och motorn funkar ändå.
såg i mitt kopplingschema till megane motorn som har kamlägesgivare, (läser bara 2lägen per varv) så finns det 4 utgångar i boxen till spridarna men tändningen har bara 2st så den tänder 1-4 och 2-3 men kan injicera bränsle individuellt frågan är om den gör det lr det bara är säkrat för det men boxen inte använder det..
jag tror att select neutral har med neutralläge för start av motorn när man har startknapp, dvs växel ur lr koppling nertryckt kan ge start allt annat blockerar..
såg i mitt kopplingschema till megane motorn som har kamlägesgivare, (läser bara 2lägen per varv) så finns det 4 utgångar i boxen till spridarna men tändningen har bara 2st så den tänder 1-4 och 2-3 men kan injicera bränsle individuellt frågan är om den gör det lr det bara är säkrat för det men boxen inte använder det..
jag tror att select neutral har med neutralläge för start av motorn när man har startknapp, dvs växel ur lr koppling nertryckt kan ge start allt annat blockerar..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Re: Startproblem Mégane II -05
Instrumenteringen kan tjata om att "PRESS BRAKE/CLUTCH" om man trycker START utan att aktivera någon av dom. Försöker man starta med växel i och kopplingen uppe så händer helt enkelt ingenting, tror inte ens instrumenteringen påpekar något i detta fallet. Jag har inte lyckats provocera fram "SELECT NEUTRAL" hur jag än gör då jag startar.
Anders Gyll : Göteborg
Re: Startproblem Mégane II -05
möjligt att dom lagt till bromsen, så är det inte på min laguna iafeeyore wrote:Instrumenteringen kan tjata om att "PRESS BRAKE/CLUTCH" om man trycker START utan att aktivera någon av dom. Försöker man starta med växel i och kopplingen uppe så händer helt enkelt ingenting, tror inte ens instrumenteringen påpekar något i detta fallet. Jag har inte lyckats provocera fram "SELECT NEUTRAL" hur jag än gör då jag startar.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen