Slocknad P-lampa också slocknad i instrumentpanel? (Megane)
Moderator: Forumpolisen
Slocknad P-lampa också slocknad i instrumentpanel? (Megane)
Hej!
I helgen var det dimmigt och mörkt så jag kopplade om till parkeringsljus och dimljusen, då märkte jag att symbolen för parkeringsljuset inte lyste i instrumentpanelen. Tyckte även det lyste dåligt så jag gick ut och kollade och såg att ena P-lampan var trasig.
Ska symbolen för P-ljuset i panelen slockna när en P-lampa är slut?
Byter jag P-lampan kommer symbolen i panelen lysa igen, eller är det indikation på något annat fel?
I helgen var det dimmigt och mörkt så jag kopplade om till parkeringsljus och dimljusen, då märkte jag att symbolen för parkeringsljuset inte lyste i instrumentpanelen. Tyckte även det lyste dåligt så jag gick ut och kollade och såg att ena P-lampan var trasig.
Ska symbolen för P-ljuset i panelen slockna när en P-lampa är slut?
Byter jag P-lampan kommer symbolen i panelen lysa igen, eller är det indikation på något annat fel?
Hälsar
Roland Mabo, Solna
*
Mégane II Touring 1,6 16V Elegance -04
Roland Mabo, Solna
*
Hm, jag bytte batteri för två år sedan...
Observera - det är bara ena P-lampan som är slut, den på förarsidan. Den andra lyser som den ska (och den byttes för två år sedan).
Men det är lustigt att symbolen för p-ljus inte lyser i instrumentpanelen, i varvräknaren där ljussymbolerna brukar lysa. Eller olustigt.
Så det var det jag undrade om den slocknar i instrumentpanelen som en indikation på att en ytter-lampa har slocknat. Vore rätt smart om det fungerade så, eller om denna lampa helt enkelt också har slocknat också, den i instrumentpanelen.
Observera - det är bara ena P-lampan som är slut, den på förarsidan. Den andra lyser som den ska (och den byttes för två år sedan).
Men det är lustigt att symbolen för p-ljus inte lyser i instrumentpanelen, i varvräknaren där ljussymbolerna brukar lysa. Eller olustigt.
Så det var det jag undrade om den slocknar i instrumentpanelen som en indikation på att en ytter-lampa har slocknat. Vore rätt smart om det fungerade så, eller om denna lampa helt enkelt också har slocknat också, den i instrumentpanelen.
Hälsar
Roland Mabo, Solna
*
Roland Mabo, Solna
*
Jag orkade inte byta lampan själv, för jag tyckte det kändes väl knöligt - och dessutom kallt med frusna fingrar i -10 som det är nu, nej tack. Så jag åkte in till verkstan.. och de sa att apropå lampan i instrumentpanelen så finns det ingen.
Jaha, första bilen jag haft utan indikering av parkeringsljus i panelen.
Jag var så säker på den var där... men jag kom ihåg fel tydligen.
Så var det med det.
Förresten bytte de parkeringslampan på drygt 20 minuter på förarsidan.
Såg någon artikel i DN-Allt om motor, där det tagit 1 timma att byta och då var det halvljuset som sägs vara enklare byta än p-lampan. Jaja... haha.
Det är tydligen olika hur man lyckas om detta.
Jag får idén till en tävling - vem kan byta lampan snabbast på en Mégane?
(utan rivsår på händerna ).
Jaha, första bilen jag haft utan indikering av parkeringsljus i panelen.
Jag var så säker på den var där... men jag kom ihåg fel tydligen.
Så var det med det.
Förresten bytte de parkeringslampan på drygt 20 minuter på förarsidan.
Såg någon artikel i DN-Allt om motor, där det tagit 1 timma att byta och då var det halvljuset som sägs vara enklare byta än p-lampan. Jaja... haha.
Det är tydligen olika hur man lyckas om detta.
Jag får idén till en tävling - vem kan byta lampan snabbast på en Mégane?
(utan rivsår på händerna ).
Hälsar
Roland Mabo, Solna
*
Roland Mabo, Solna
*