Hoppande Laguna-98
Moderator: Forumpolisen
Hoppande Laguna-98
Hej!
Har en laguna som gått lite drygt 20tusen mil. Haft lite problem med den det senaste året, jag undrar vad som kan gå fel med en bil om man bryter mot regeln att vid bortagande av kammrem åter använder den, ca fem gånger??
Tacksam för snabba svar.
Har en laguna som gått lite drygt 20tusen mil. Haft lite problem med den det senaste året, jag undrar vad som kan gå fel med en bil om man bryter mot regeln att vid bortagande av kammrem åter använder den, ca fem gånger??
Tacksam för snabba svar.
Tore Öberg
- figgesoft
- Firstname: Fredrik
- Surname: Sjöholm
Fel kammtider, krokiga ventiler.
Gör komptest på motorn.
Ska du ha en driftsäker motor så köp ny rem imorgon
Det blir billigare att köpa ny rem än att byta ventilerna.
Det gäller alla bilmärken.
5ggr....
Hoppar den o studsar så har du kanske problem med gnistan, kolla tändspolar/spole tändkablar stift etc.
Gör komptest på motorn.
Ska du ha en driftsäker motor så köp ny rem imorgon
Det blir billigare att köpa ny rem än att byta ventilerna.
Det gäller alla bilmärken.
5ggr....
Hoppar den o studsar så har du kanske problem med gnistan, kolla tändspolar/spole tändkablar stift etc.
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
Komptest bra 14 14 13,5 14, det är på den på 13,5 som den inte verkar gå på. Ja, den hoppar och studsar. Tändspolar, tändkablar, stift m.m är bytta.
Det enda som inte är bytt, som vi kan komma på, är kamremmen.
Igår kollade en mek på volvo remmen för att han skulle byta den, den blev inte bytt eftersom han inte hittade något fel på den, trots att den är av och på satt 5-6 gånger. Tror ni i alla fall att det kan vara remmen??
Det enda som inte är bytt, som vi kan komma på, är kamremmen.
Igår kollade en mek på volvo remmen för att han skulle byta den, den blev inte bytt eftersom han inte hittade något fel på den, trots att den är av och på satt 5-6 gånger. Tror ni i alla fall att det kan vara remmen??
Tore Öberg
- figgesoft
- Firstname: Fredrik
- Surname: Sjöholm
tvecksamt om det är remmen, men om den har varit sträckt så SKA den bytas när den tas av.
Gäller alla bilmärken.
13.5 i komp är ändå okej, hur ser stiften ut ?
Om stiftet är svart så kolla kablaget till spridaren / byt plats på två spridare för att se om det blir skillnad.
Om motorn har en spole per cylinder så kan kablaget till spolen vara defekt, mät på kablarna (12volt).
Gäller alla bilmärken.
13.5 i komp är ändå okej, hur ser stiften ut ?
Om stiftet är svart så kolla kablaget till spridaren / byt plats på två spridare för att se om det blir skillnad.
Om motorn har en spole per cylinder så kan kablaget till spolen vara defekt, mät på kablarna (12volt).
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
Jag har gjort allt detta samt att jag har två tänd spolar en till2:an och 3an och en till 1:an och 4:an. Det är tvåan cylinder som krånglar, om man räknar på franskt vis, annars är det treans cylinder. Provade först att byta alla injektorer sedan satte jag tillbaka de gamla och byte plats på tvåan och trean så felet är kvar. Jag tycker att det verkar som att när det ska hända grejor i cylinder, så har det redan hänt eller kommer att hända, om ni förstår vad jag menar. För övrigt så verkar den funka när man kommer upp i minst 2800 varv.
Tore Öberg
Mät ventilspelen.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
men hallå,om den skulle vara som ett gummiband skulle inte skiten hålla 2varv, den är ju armerad, man får dock ökad belastning på den om man håller på att släppa och spänna hela tiden...Totte63 wrote:Det borde vara kollat ny planad topp och packningar bytta pluss ventilena tidigare pga krysskilen i kamdrevet gick sönder. felet har varit sedan andra rivningen av 4 totalt fortfarande samma rem. Kan den funka som en gammal gummisnodd, väl utdragen drar den sig inte ihop igen??
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Ja det förstår jag, men liknelsen är att om man spänner och släpper remmen flera gånger, måste väl risken vara att den blir lite längre varje gång?
Det kan bli att om man tittar vart alla markeringar är och tycker att de stämmer överens, men i själva verket har remmens längd ökat någon tiondels mm och det ser man ju inte med blotta ögat eller??
Det kan bli att om man tittar vart alla markeringar är och tycker att de stämmer överens, men i själva verket har remmens längd ökat någon tiondels mm och det ser man ju inte med blotta ögat eller??
Tore Öberg
om remmen skulle vara 0,1mm längre så skulle inte bilen gå sämre för det, det är något annat fel på bilen, och sätter du inte dit en ny rem så riskerar du att få renovera toppen...
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Du har mapsensor, tempgivaren tillsammans med mapsensor räknar ut mängden luft som kommer in i motorn.Totte63 wrote:Ok!
Något förslag?? Har själv varit inne på Luftmassa givaren men enligt volvo har jag ingen sådan i min bil, Stämmer detta?. Om det finnns en är det samma som luft temperatur givaren i insugsslangen? Motorn är en F3R