Oljeläckage del II
Moderator: Forumpolisen
Oljeläckage del II
Hallå!
Jag och min Clio 1,4 -00 börjar nog bli lite väl frekvent inslag här på forumet sedan några dagar tillbaka. Men hur somhelst, tusen tack till alla som svarar. Ni är till jättestor hjälp för mig som inte har mina vassaste knivar i bil-lådan.
Min bil fortsätter läcka olja. Det rör sig om mycket små mängder som gör att det luktar bränt när man står still. När man kollar under huven med varm motor ryker det lite från vad jag tror är katalysatorn (eller möjligtvis något ovanför denna). Jag trodde först att mitt oljefilter var kasst, men jag bytte olja + filter för några dagar sedan och märkte sedan efter en motortvätt att oljeläckaget är rakt under "värmeskölden", alltså rakt ovanför katalysatorn. Jag kan mest gissa mig till vad det kan vara, men ett vanligt problem på Clio verkar ju vara ventilkåpspackning som läcker. Läckaget är inte stort, det enda som bekymrar mig är om oljan kan starta en motorbrand då katalysatorn verkar vara ruggigt varm.. Törs man köra med detta eller bör jag kolla upp det närmare? Tacksam för tips...
Jag och min Clio 1,4 -00 börjar nog bli lite väl frekvent inslag här på forumet sedan några dagar tillbaka. Men hur somhelst, tusen tack till alla som svarar. Ni är till jättestor hjälp för mig som inte har mina vassaste knivar i bil-lådan.
Min bil fortsätter läcka olja. Det rör sig om mycket små mängder som gör att det luktar bränt när man står still. När man kollar under huven med varm motor ryker det lite från vad jag tror är katalysatorn (eller möjligtvis något ovanför denna). Jag trodde först att mitt oljefilter var kasst, men jag bytte olja + filter för några dagar sedan och märkte sedan efter en motortvätt att oljeläckaget är rakt under "värmeskölden", alltså rakt ovanför katalysatorn. Jag kan mest gissa mig till vad det kan vara, men ett vanligt problem på Clio verkar ju vara ventilkåpspackning som läcker. Läckaget är inte stort, det enda som bekymrar mig är om oljan kan starta en motorbrand då katalysatorn verkar vara ruggigt varm.. Törs man köra med detta eller bör jag kolla upp det närmare? Tacksam för tips...
Marcus Måttgård