fläktremsbyte samt oljeplugg Clio-94
Moderator: Forumpolisen
fläktremsbyte samt oljeplugg Clio-94
Hej!
Köpte i helgen ny fläktrem samt luft/oljefilter till min gamla Clio-94.(Biltema)
För det första fick jag ej ur oljepluggen.. Nu hade jag dålig sikt då jag låg på golvet och "meckade"men det fungerade INTE med insexnyckel.. och ej med större stjärnmejsel.kan det ha varit någon form av torx till pluggen? Någon som vet? Läst lite olika svar/syn på detta i forumet..
Det andra som strulade var fläktremsbytet..ena problemet var att jag ej kunde släppa loss/fram själva generatorn.. Vad jag såg satt den endast med en bult i överkant.släppte givetvis oxå på justeringsmuttern på pinnbulten. Vad jag vet har jag gjort så tidigare på alla bilar jag haft men ...det kanske är någon special på Clio-94? Någon som kan förklara detta för mig hur jag gör*S* var det mer än en bult man skulle släppa på här?
Sedan till själva remmen..den jag köpte på biltema var tandad tvärs över remmen liksom..den som satt där nu idag var tandad längs med remmen...dvs längsgående spår i den liksom..
Det hela slutade med att den rem som nu satt där idag blev kvar..med gnissel som följd.. tror jag får strö på den lite potatismjöl*S* eller var det inte det Bosse Bildoktor körde med
Köpte i helgen ny fläktrem samt luft/oljefilter till min gamla Clio-94.(Biltema)
För det första fick jag ej ur oljepluggen.. Nu hade jag dålig sikt då jag låg på golvet och "meckade"men det fungerade INTE med insexnyckel.. och ej med större stjärnmejsel.kan det ha varit någon form av torx till pluggen? Någon som vet? Läst lite olika svar/syn på detta i forumet..
Det andra som strulade var fläktremsbytet..ena problemet var att jag ej kunde släppa loss/fram själva generatorn.. Vad jag såg satt den endast med en bult i överkant.släppte givetvis oxå på justeringsmuttern på pinnbulten. Vad jag vet har jag gjort så tidigare på alla bilar jag haft men ...det kanske är någon special på Clio-94? Någon som kan förklara detta för mig hur jag gör*S* var det mer än en bult man skulle släppa på här?
Sedan till själva remmen..den jag köpte på biltema var tandad tvärs över remmen liksom..den som satt där nu idag var tandad längs med remmen...dvs längsgående spår i den liksom..
Det hela slutade med att den rem som nu satt där idag blev kvar..med gnissel som följd.. tror jag får strö på den lite potatismjöl*S* eller var det inte det Bosse Bildoktor körde med
fyrkantigt hål i pluggen..
lossa muttern och spännskruven på gängstången dvs själva sträckaren, och även lossa lite på den stora genomgående bulten som generatorn sitter på i andra änden.
om det gnisslar spänner du remmen..
lossa muttern och spännskruven på gängstången dvs själva sträckaren, och även lossa lite på den stora genomgående bulten som generatorn sitter på i andra änden.
om det gnisslar spänner du remmen..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen