Scenicproblem x 2
Moderator: Forumpolisen
Scenicproblem x 2
Hej alla problemlösare!
Jag har problem med familjens båda Scenicer.
Bil 1: Grand Scenic 2,0 05 7000 mil. AC:n har slutat fungera och efter kontroll hos Volvo konstaterades korrosion i kondensorns anslutningar eller däromkring!! Mycket svårt att få ut någon information från Volvo om exakt var felet är! Om jag ville veta exakt var de tvungna att ha bilen flera dagar, använda spårämnen osv till en kostnad av 3500kr!
Rep.kostnad enligt volvo: 15-20 000! (kondensor, båda rören m.m.)
Jag kan inte se någon korrosion med blotta ögat och kondensorn sitter mycket fint skyddad mot salt m.m. Jag tror själv att någon av tätningarna mot rören läcker. Kan jag byta dem själv och sedan låta någon kylfirma fixa resten med gas osv?
Vagnskadegaranti gäller inte vid korrosion (är Volvo i maskopi med försäkringsbolagen?) så den vägen går inte.
Mycket trevlig bil i övrigt som under en semesterresa till Österrike fick lämnas på (mycket trevlig) verkstad i Zell am See för byta av tryckgivare i ac-systemet samt byte av vänster elhiss bak eftersom rutan plötsligt ramlade ner i dörren! AC-givaren kostade 2300 totalt och elhissen gick på europagaranti = 0 kr!!! Finns den garantin i det fantastiska landet Sverige tro?
Bil 2: Scenic DTI-00 23500 mil. Nästan allt funkar fint, den knarrar och går på 0,55 hela tiden, en sparbössa helt enkelt.
Höger elhiss bak ger inte ett ljud ifrån sig när man trycker på knappen. Var börjar jag felsöka? Elmotor, kontaktstycke eller var? Har läst om Lagunaproblemen med vajrar på forumet men det känns som ett annat problem.
Värmestolarna går inte heller (var kass 03 när jag köpte bilen vid 10500 mil), sätter jag i ny säkring så "flimrar" belysningen i knapparna och sedan går säkringen igen. Är det troligt med kortslutning i båda sätena eller kan knapparna vara kass?
Hoppas få höra av er.
_________________
Jan Wetenius/Horred
Scenic DTI -00, Grand Scenic 2,0-05
Aprilia RST Futura -03
Jag har problem med familjens båda Scenicer.
Bil 1: Grand Scenic 2,0 05 7000 mil. AC:n har slutat fungera och efter kontroll hos Volvo konstaterades korrosion i kondensorns anslutningar eller däromkring!! Mycket svårt att få ut någon information från Volvo om exakt var felet är! Om jag ville veta exakt var de tvungna att ha bilen flera dagar, använda spårämnen osv till en kostnad av 3500kr!
Rep.kostnad enligt volvo: 15-20 000! (kondensor, båda rören m.m.)
Jag kan inte se någon korrosion med blotta ögat och kondensorn sitter mycket fint skyddad mot salt m.m. Jag tror själv att någon av tätningarna mot rören läcker. Kan jag byta dem själv och sedan låta någon kylfirma fixa resten med gas osv?
Vagnskadegaranti gäller inte vid korrosion (är Volvo i maskopi med försäkringsbolagen?) så den vägen går inte.
Mycket trevlig bil i övrigt som under en semesterresa till Österrike fick lämnas på (mycket trevlig) verkstad i Zell am See för byta av tryckgivare i ac-systemet samt byte av vänster elhiss bak eftersom rutan plötsligt ramlade ner i dörren! AC-givaren kostade 2300 totalt och elhissen gick på europagaranti = 0 kr!!! Finns den garantin i det fantastiska landet Sverige tro?
Bil 2: Scenic DTI-00 23500 mil. Nästan allt funkar fint, den knarrar och går på 0,55 hela tiden, en sparbössa helt enkelt.
Höger elhiss bak ger inte ett ljud ifrån sig när man trycker på knappen. Var börjar jag felsöka? Elmotor, kontaktstycke eller var? Har läst om Lagunaproblemen med vajrar på forumet men det känns som ett annat problem.
Värmestolarna går inte heller (var kass 03 när jag köpte bilen vid 10500 mil), sätter jag i ny säkring så "flimrar" belysningen i knapparna och sedan går säkringen igen. Är det troligt med kortslutning i båda sätena eller kan knapparna vara kass?
Hoppas få höra av er.
_________________
Jan Wetenius/Horred
Scenic DTI -00, Grand Scenic 2,0-05
Aprilia RST Futura -03