Hög co-halt och går bara på 3 cylindrar

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
GustafsLaguna

Hög co-halt och går bara på 3 cylindrar

Post by GustafsLaguna »

Hallå hallå... var in idag och besiktade bilen... fick nerslag på hög co- och hc-halt.
Så vitt jag vet så kan det ju vara lamdba-sonden eller kanske katalysatorn som krånglar, men jag misstänker (vilket de även gjorde på besiktningen) att motorn inte riktigt går som den ska.... låter som det skulle kunna saknas en culinder (alltså att den bara går på 3 st)

Hur gör jag för att åtgärda detta? vilken ände är det smartast att börja leta i om den bara går på 3 cylindrar? ska jag byta tändstift osv?

markus
Markus Bernhardsson -Gustafs, Renault 19, 1,4 -93
figgesoft
Firstname: Fredrik
Surname: Sjöholm

Post by figgesoft »

vad är det för bil?

gissningsvis är att en tändspole är kass. men det beror på vad du har för bil/motor
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
Tony
Forumpolis

Post by Tony »

om det är en 8v laguna 1 så kan det vara tändspole lr ett annat ganska vanligt fel brändventil då blir det inget komp, kolla att alla stiften ger gnista först, ta ett kompprov om tändningen funkar...
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
GustafsLaguna

Post by GustafsLaguna »

Okej, har en laguna 1,8 -98
GustafsLaguna

Post by GustafsLaguna »

Tony wrote:om det är en 8v laguna 1 så kan det vara tändspole lr ett annat ganska vanligt fel brändventil då blir det inget komp, kolla att alla stiften ger gnista först, ta ett kompprov om tändningen funkar...
Kan det hjälpa att byta tändstift, olja, tändkablar och fördelarlock till att börja med? det är en 1,8 laguna 1
Tony
Forumpolis

Post by Tony »

GustafsLaguna wrote:
Tony wrote:om det är en 8v laguna 1 så kan det vara tändspole lr ett annat ganska vanligt fel brändventil då blir det inget komp, kolla att alla stiften ger gnista först, ta ett kompprov om tändningen funkar...
Kan det hjälpa att byta tändstift, olja, tändkablar och fördelarlock till att börja med? det är en 1,8 laguna 1
kolla om det är gnista först..men service är altid bra.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Post Reply