Xenonkonvertera megane 1,6 phas II ?

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

darkstar
Posts: 27
Joined: 02 Sep 2008, 00:27
Location: övik

Xenonkonvertera megane 1,6 phas II ?

Post by darkstar »

Är det någon som har xenonkonverterat sin megane?
Har bilen nåt jobbigt canbus system som man måste komma runt?
Hur svårt är det att montera loss lyktorna??

mkt tacksam för svar.
Christopher olsson
User avatar
figgesoft
Posts: 1864
Joined: 21 Aug 2003, 07:33
Firstname: Fredrik
Surname: Sjöholm
Location: Landskrona
Contact:

Post by figgesoft »

Nej inte testat själv, men det är jättelätt och lika jätteolagligt
-såvida du inte skaffar strålkastarinsatser som matchar glödlampan. Dvs universalkit är borträknat

Om du ändå vill köra runt olagligt med dålig ljusbild och blända dina medtrafikanter så kan du köpa ett kit som ersätter befintliga glödlampor.
Där finns konvertering till H1 H3 H7 m.fl. på www.ebay.co.uk finns det gott om sådana.

Har inte hört om någon som fått problem med canbussen på en megane 1 phas II så det borde funka för dig också. :roll:
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
darkstar
Posts: 27
Joined: 02 Sep 2008, 00:27
Location: övik

Post by darkstar »

Ähh man får ju lika bra ljusbild med xenonkonvertering som med en vanlig glödlampa. Den enda skillnanden är ju att dom lyser 3ggr så mycket.

olagligt är det kanske men vad då jag hade trimmad moppe oxå när jag va 14...
Christopher olsson
User avatar
figgesoft
Posts: 1864
Joined: 21 Aug 2003, 07:33
Firstname: Fredrik
Surname: Sjöholm
Location: Landskrona
Contact:

Post by figgesoft »

hittade en film på youtube om just hid konvertering och ljusbilden.
klart sevärd:
http://www.youtube.com/watch?v=k12ayQWn8dY

Dvs. Det är lika olagligt som att köpa 120watts lampor på biltema/m.fl. :twisted:
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
darkstar
Posts: 27
Joined: 02 Sep 2008, 00:27
Location: övik

Post by darkstar »

ja har du sett.. fan det va inte illa.. men det xenonkit jag hade på min audi som var efterkonverterat lyste klocrent.
Christopher olsson
User avatar
figgesoft
Posts: 1864
Joined: 21 Aug 2003, 07:33
Firstname: Fredrik
Surname: Sjöholm
Location: Landskrona
Contact:

Post by figgesoft »

det gjorde mina 120wattare också :D

men gick det igenom sbp?... nix :(
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
darkstar
Posts: 27
Joined: 02 Sep 2008, 00:27
Location: övik

Post by darkstar »

hehe brände du inte dina reflektorer? vanliga halogenlampor bidrar med 95%värme och 5 % ljus av all energi dom slukar.
Christopher olsson
User avatar
figgesoft
Posts: 1864
Joined: 21 Aug 2003, 07:33
Firstname: Fredrik
Surname: Sjöholm
Location: Landskrona
Contact:

Post by figgesoft »

jag kör bara med starkare på vinterhalvåret (ger mer ljus i mer mörker + kylning) och visst blir dem gradvis gulare :roll:
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
darkstar
Posts: 27
Joined: 02 Sep 2008, 00:27
Location: övik

Post by darkstar »

lika bra då ju att xenonkonvertera då det är lika olagligt + att du inte pajar reflektorerna ;)
Christopher olsson
User avatar
chh
Posts: 1451
Joined: 07 Oct 2003, 14:10
Location: överum
Contact:

Post by chh »

Fy faan va tråkigt det är att möta "xenon" konverterade bilar + alla muppar med tända dimljus med halvljus. En del olyckor beror säkert på det. Om man har lite last i bilen är det som att möta någon med hel ljus… man ser inte mycket då. Om man måste ha xenon, tryck in dom i helljusen istället.
Coupe GT ---->Christer Hultberg <----
User avatar
Joakim16v
Posts: 2139
Joined: 22 May 2007, 11:34
Location: Stockholm

Post by Joakim16v »

chh wrote:Fy faan va tråkigt det är att möta "xenon" konverterade bilar + alla muppar med tända dimljus med halvljus. En del olyckor beror säkert på det. Om man har lite last i bilen är det som att möta någon med hel ljus… man ser inte mycket då. Om man måste ha xenon, tryck in dom i helljusen istället.
Fast det är ju på halvljuset du vill ha mer ljus då det är det som används 90% av tiden. Kör man motorväg har man nästan ingen nytta av helljuset överhuvudtaget..
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
akoi
Posts: 88
Joined: 02 Dec 2007, 20:54
Location: Siljansnäs

Post by akoi »

Pendlar 12 mil om dagen och möter många xenon-konverterade halvljus som är felinställda och/eller saknar auto-justering,så jävla irriterande och bländande....lessnat ur på dessa så jag drar på helljusen+extraljusen vid möte.. :evil:
Akoi
Laguna 3 1.5dci -11
Ford Puma -98
Mercury Cougar -69
User avatar
chh
Posts: 1451
Joined: 07 Oct 2003, 14:10
Location: överum
Contact:

Post by chh »

Joakim16v wrote: Fast det är ju på halvljuset du vill ha mer ljus då det är det som används 90% av tiden. Kör man motorväg har man nästan ingen nytta av helljuset överhuvudtaget..
Då är det bättre att uppgradera till en bil med Xenon orginal :wink:
Coupe GT ---->Christer Hultberg <----
darkstar
Posts: 27
Joined: 02 Sep 2008, 00:27
Location: övik

Post by darkstar »

att blända folk med helljuset är ju minst dubbelt så farligt som att bli bländad av xenon. snacka om att vara en hycklare.
Christopher olsson
akoi
Posts: 88
Joined: 02 Dec 2007, 20:54
Location: Siljansnäs

Post by akoi »

darkstar wrote:att blända folk med helljuset är ju minst dubbelt så farligt som att bli bländad av xenon. snacka om att vara en hycklare.
eftersom dom flesta med xenonkonverterin är välmedveten om att dom bländar andra så får dom tåla att andra drar på helljusen.
Och om man då är hycklare så vad ska man kalla dom som kör xenonkonvertering utan auto-justering och medvetet bländar andra bilister?
hmmm,,,,IDIOT skulle passa bra.
Akoi
Laguna 3 1.5dci -11
Ford Puma -98
Mercury Cougar -69
Post Reply