köpråd clio III

Köpråd, hjälp och tips vid köp av Renault.
Ej annonser eller länkar till andra annonser

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
leifer

köpråd clio III

Post by leifer »

Hej alla, är ny på forumet (har inte hunnit kika på gamla inlägg). Funderar på att köpa mig en ny Clio. Har aldrig ägt Renault förut och är lite orolig över kvalitén och servicekostnader.

Har fastnat för Clio lite då jag tycker den verkar coolare och snyggare än alternativen i samma prisklass som nya Fiesta och nya Corsa. Lite med "chic" antar jag.

Det finns en motor med turbo 1,2t. Är den bra, har den kamkedja?

Har man förbättrat känsla i styrningen från första årmodellen av Clio III? (jag provkörde den när det precis kommit)

Några andra fördelar med Clio?

Läste på blocket att låsen i dörrarna ska vara inbrottsäkra, stämmer det?

Mycket tacksam för synpunkter och råd i detta! :P
john
Forumpolis
Firstname: John
Surname: Ignell

Post by john »

Kamrem har den.
Samnt att du ska sätta ut ditt namn på dina inlägg på sidan med :D
John Ignell Enviken
danna

Post by danna »

Jag har en clio som snart har gått 2500 mil där endast en knapp till stereon har kärvat. Överhuvudtaget är jag väldigt nöjd med billen, men 75 hästars motorn är inte den piggaste men duger alldeles utmärkt i stadstrafik och motorvägsfarter upp till 140 kmh (börjar bli seg då).
Daniel Ahlén
Renault Clio III 1,2 16v.
RolandM

Re: köpråd clio III

Post by RolandM »

leifer wrote:Hej alla, är ny på forumet (har inte hunnit kika på gamla inlägg). Funderar på att köpa mig en ny Clio. Har aldrig ägt Renault förut och är lite orolig över kvalitén och servicekostnader.
Kvaliteten är bra, inget att oroa sig för. Clio III är en ny modell, bra och fin.
Servicekostnaderna beror på var du lämnar in bilen + att Renault sänkte sina priser när de gjorde egen agentur istället för importeras av Volvo. Men klart är att Mekonomen m fl har lägre priser, man behöver inte serva hos Renault själva om man tycker det blir för dyrt. Garantierna gäller ändå.
Det finns en motor med turbo 1,2t. Är den bra, har den kamkedja?
Det är en fantastisk motor tycker jag. Pigg, snål, bra dragkraft, känns nästan som en diesel - och detta är menat som beröm. Enormt bra driv i motorn. Tyst och fint går den också.
Den har kamrem.
Har man förbättrat känsla i styrningen från första årmodellen av Clio III? (jag provkörde den när det precis kommit)
Det vet jag inte, men jag har inget problem med styrningen. Tycker den är bra. Lätt och fin. Bättre än i min Mégane för Mégane har en kraftig dragning mot mittläget och detta saknas i Clion, så Clion är skönare att köra i kurvor. Riktigt rolig faktiskt.
Några andra fördelar med Clio?
Jag tycker stolarna är sköna, fjädringen mjuk, materialen trevliga.
En bra, trevlig, skön bil. Inte världens spännande, men vinner i vardagen.
Lilla kombin är bästa köp tycker jag! Enormt rymlig och prisvärd.
Läste på blocket att låsen i dörrarna ska vara inbrottsäkra, stämmer det?
Inte mer "inbrottsäkra" än andra egentligen, men grejjen med franska dörrlås är att de har annan konstruktion än tyska och svenska dörrlås och tjuvarna brukar vara bättre på svenska och tyska dörrlås än franska. Franska bilar är inte tillräckligt spännande att stjäla, därför har många svenska tjuvar inte lärt sig hur man gör med dem. Men har man kunskapen så går det givetvis att bryta sig in i vilken bil som helst! Ingen bil är inbrottssäker, det är en omöjlighet. Alla bilar kan man bryta sig in om man har kunskaperna och verktygen.
Men tursamt nog är svenska tjuvar inte så intresserade av franska bilar. :)
Hälsar
Roland Mabo, Solna
*
Mégane II Touring 1,6 16V Elegance -04
Post Reply