Hur få loss kåpa runt kupéfläkten?

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Thomas A

Hur få loss kåpa runt kupéfläkten?

Post by Thomas A »

Har försökt få loss kupéfläkten som nu lagt av för gott, hade tänkt byta den. Har fått loss torkararmar, gummilist samt plastskenan som täcker vindruta (under torkararmarna). Sen följer vattenavisare och lock för pollenfilter.

Kvar är "kåpan" för kupéfläkten som är integrerad hela vägen med fläktgången. Den är tvådelad vad jag kan se och sitter med clips samt en bult längre ner. Får loss bulten och clipsen (nåväl, clipsen gick sönder pga av torr/hårdnad plast, nevermind). Men sen då? Får inte loss det. Är det bara att rycka eller måste nåt annat loss också? Jag fattar inte hur det sitter fast (inte heller från Haynes). Är så nära men ändå inte...

vh/
T
Uppsala
Renault Mégane 1.6 16V facelift -99
figgesoft
Firstname: Fredrik
Surname: Sjöholm

Post by figgesoft »

fler plastclips?

Har för mig att man får stoppa in handen i "tunneln" och känna sig fram (megane fas1 var så om jag inte minns fel)
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
Thomas A

Post by Thomas A »

Haynes har några olika förklaring beroende på utförande (one-piece blower housing, two-piece blower housing) och det är flera steg som jag inte förstår vad det är jag ska lossa, bla "MAP-sensor at the bulkhead" etc (varför?).

På själva utblåshuset (vid pollenfiltrethuset) så sitter det två kontakter, en större och en mindre. Är den större ett integrerat fläktmotstånd eller vad? Vet inte om jag måste rycka ur dessa, det större ser jag inte hur jag ska få loss riktigt. Sedan går det ytterligare kablar in mot fläktmotorn men de ser jag inte vart de går.

Jag ska göra ett nytt försök när jag fått ny fläktmotor (köpte en ny från Autofrance, vill inte böka med nya kol. Ibland är andra delar också slitna vilket gör att jag vill byta hela paketet).
Uppsala
Renault Mégane 1.6 16V facelift -99
Post Reply