Byta vänster bakflygel Espace III -98

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
ansk@hotmail.com

Byta vänster bakflygel Espace III -98

Post by ansk@hotmail.com »

Skrev ett inlägg i forumet Babbel och fick bra tips om hur att söka och handla begagnade delar från skrotfirmor över nätet.

Funderar på att lösa ett problem med en rejäl lackskada på djupet som vår Espace III -98 fått vid en undanmanöver. Det är revor hela vägen på vänster bakflygel under tanklocket.

Jag skulle tro att det kostar mellan 3.000 kr och 5.000 kr att få det mer eller mindre seriöst åtgärdat av en lackfirma.

Frågan är om jag skulle kunna byta hela karossdelen istället mot en i gott skick från en skrotad bil. Har någon gjort detta och vet vad det är för svårighetsgrad på byte av denna del av karossen?
Anders Skelander
Dennis
Forumpolis

Post by Dennis »

Vi har troligtvis detaljen som nydel men det kräver ett omfattande arbete att byta den, ny som beg. Om du inte har helt sönertrasad skärm utan bara en "krosskada" i plasten är det billigast enklast att plasta ihop det igen. OBS det måste vara Epoxyplast ej pollyester.
Hur eller hur så behövs det lackas efteråt så det billigaste är att nyttja försäkringen. Skadan kostar troligt vis minst 8000
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
ansk@hotmail.com

Post by ansk@hotmail.com »

Dennis wrote:Vi har troligtvis detaljen som nydel men det kräver ett omfattande arbete att byta den, ny som beg. Om du inte har helt sönertrasad skärm utan bara en "krosskada" i plasten är det billigast enklast att plasta ihop det igen. OBS det måste vara Epoxyplast ej pollyester.
Hur eller hur så behövs det lackas efteråt så det billigaste är att nyttja försäkringen. Skadan kostar troligt vis minst 8000
Tack för svar. Vad trist att det inte var lättare att byta hela stycket.

Självrisken är rätt hög på sånt där, åtskilliga tusenlappar. Jag ska höra med mitt försäkringsbolag. I och med att karossen inte är gjord i material som kan rosta så känns den värd att kosta på jämfört med om det varit en bil i plåt från -98.
Anders Skelander
Dennis
Forumpolis

Post by Dennis »

Du har väl max 5000 i självrisk :?:
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Post Reply