Kylar problem på Renault Laguna
Moderator: Forumpolisen
-
Kylar problem på Renault Laguna
Jag köpte en Laguna 98 där man fyllt i fel kylmedia.
Det är tydligen allmänt känt att man inte kan ha fel kylmedia för då slammar hela kylsystemet igen. (Konstigt att folk gör detta ändå)
Efter att ha läst ett antal inlägg här om kylproblem på laguna så vill jag
bara tipsa om lite saker när man skall fixa detta.
Alla inlägg som jag läst så skriver dom att man skall:
1- Köra kylarrensning
2- Spola systemet
3- Lufta via 2 st nipplar.
Detta hjälper inte alltid!!
Min lilla problemlösning är:
1- Köra kylarrensning
2- Spola systemet (Även dra loss och spola i slangar som går in i kupen)
3- Upprepa 1 och 2
4- Lossa på termostathuset och kolla så att alla luft och vattenkanaler är fria från slam.
5- Lossa alla luft och vattenslangar och kolla så att dom är fria från slam.
6- Byt termostat.
7- Byt packning för termostathuset
8- Byt vattentempgivare, på vissa modeller så som min finns 2 st en 2 polig och en 3 polig.
9- På min modell Renaul Laguna 98 automat så finns det även en "kylkasset" för växellådsoljan som vatten passerar igenom som slammat igen totalt. rensa!!
10- Fyll på vatten via expansionskärlet, vänta till temp gått upp och termostat öppnat, lufta sedan om det behövs via 2 st nipplar. en i kylaren och en uppe på slangarna som går in i kupen.
Detta har jag gjort, och det har fått min bil från SKITBIL till åhhh den är ju riktigt bra den här bilen.
/Fritte
Det är tydligen allmänt känt att man inte kan ha fel kylmedia för då slammar hela kylsystemet igen. (Konstigt att folk gör detta ändå)
Efter att ha läst ett antal inlägg här om kylproblem på laguna så vill jag
bara tipsa om lite saker när man skall fixa detta.
Alla inlägg som jag läst så skriver dom att man skall:
1- Köra kylarrensning
2- Spola systemet
3- Lufta via 2 st nipplar.
Detta hjälper inte alltid!!
Min lilla problemlösning är:
1- Köra kylarrensning
2- Spola systemet (Även dra loss och spola i slangar som går in i kupen)
3- Upprepa 1 och 2
4- Lossa på termostathuset och kolla så att alla luft och vattenkanaler är fria från slam.
5- Lossa alla luft och vattenslangar och kolla så att dom är fria från slam.
6- Byt termostat.
7- Byt packning för termostathuset
8- Byt vattentempgivare, på vissa modeller så som min finns 2 st en 2 polig och en 3 polig.
9- På min modell Renaul Laguna 98 automat så finns det även en "kylkasset" för växellådsoljan som vatten passerar igenom som slammat igen totalt. rensa!!
10- Fyll på vatten via expansionskärlet, vänta till temp gått upp och termostat öppnat, lufta sedan om det behövs via 2 st nipplar. en i kylaren och en uppe på slangarna som går in i kupen.
Detta har jag gjort, och det har fått min bil från SKITBIL till åhhh den är ju riktigt bra den här bilen.
/Fritte
Fredrik Müller