svårstartad megane. hjääälp

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
robby
Posts: 5
Joined: 07 Aug 2008, 13:37
Location: borlänge

svårstartad megane. hjääälp

Post by robby »

hej alla!!! ny på detta forum men har länge varit inne och läst i alla nyttiga trådar som finns.

hoppas på hjälp här inne då jag snart har försökt med allt ink sökt på detta forum. nu till mitt problem =)

har en renault megane 1.6 coupe årsm 1997 som är svårstartad.

när man startar så tänder den inte på alla cylindrar utan går ojämt och dör.
håller jag jämn gas ca 1500-2000 rpm och ef ca 5-10 sek går motorn jämnt och går som en klocka. detta fenomen sker bara när motorn är kall. startar jag motorn när den är varm så startar den på engång och går på alla cylindrar.


har själv testat med följande:

bytt tändstift, tändkabel, tändmodul, tempgivare och spridare utan resultat.
samt rengjort spjällhus och spridarrör.

2 verkstäder har gjort data diagnostik och inte hittat ngt fel och inga felkoder som kommer upp.

har 3 saker kvar, dock vet jag inte om det gör någon skillnad.

tomgångsmotor?
map sensor?
tds sensor?

finns det några kloka som vet eller har ideer på vad det kan vara för knas?

tacksam för alla ideer, mvh
robert mattsson
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

Sätt dit nya kabelskor på jordningen av spolarna. 2 svarta kablar intill kamremskopan på motorblockets sida mot torpedväggen.
Last edited by Dennis on 07 Aug 2008, 18:42, edited 1 time in total.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
robby
Posts: 5
Joined: 07 Aug 2008, 13:37
Location: borlänge

Post by robby »

Dennis wrote:Sätt dit nya kabelskor på jordningen av spridarna. 2 svarta kablar intill kamremskopan på motorblockets sida mot torpedväggen.
hmm.. de va inte de enklaste. efter ett himla letande hittar jag dock ej 2 svarta kablar.. kanske jag som är blind...

dock hittar jag en kabel som sitter fast ovanför kamremskåpan,(ser ut som en liten rektangular plastbit med 1 kabel i och som går iväg in till kablarna som kommer ifrån de 2 tändmodulerna. Kan det vara den kabeln?
robert mattsson
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

Kan ju kanske skilja mellan årsmodellerna, men de jag varit på har setat fast där jag beskrev, i närheten av "stora" jordflätan mellan torpeden och motorn.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
robby
Posts: 5
Joined: 07 Aug 2008, 13:37
Location: borlänge

Post by robby »

hmm.. var in med huvudet 1 gång till under huven för att titta efter, men hittar ingen jordkabel alls, mer än den kabeln jag beskrev ovan.
Är det helt fel kabel tror du?
robert mattsson
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

Det kan säkert stämma med den du hittat, kan ju vara ändrat under produktionen och dessutom tillverkades ju megane i en herrans massa olika länder och fabriker.
Och glömm det om jordning av spridare, ska ju givet vis vara tändspolar. Tillfällig sinnesförvirring får jag skylla på [smilie=out.gif]
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
robby
Posts: 5
Joined: 07 Aug 2008, 13:37
Location: borlänge

Post by robby »

Aaah... ja då borde det vara den lilla kabel, då kablen går ihop med de 2 kablarna fr tändspolarna.

På den lilla kablen var det ett litet brott och isoleringen är avskavd. Testat att löda om kabeln och isolerar med krympslang och skall se imorgon om det blir bättre, sen åka och köpa en ny.

Håller tummarna det vore ju som å vinna på lotto =)

Återkommer med svar imorn , tack så länge!!!!
robert mattsson
robby
Posts: 5
Joined: 07 Aug 2008, 13:37
Location: borlänge

Post by robby »

Fasiken.. de va inte jordkabeln heller.

Kabeln som jag hittade på igår var tydligen en kabel för att ta bort störningar från ljudet i bilradion.

Var in till Renault idag å frågade vart jordkablarna fanns, och det visade sig att jordningen var på tändspolarna, dvs botten plattan. När jag förrut tog bort och bytte de 2 tändspolarna så rengjorde jag undersidan på spolarna som var gjord i någon legering, förmodligen koppar, vilket var jordningen.

Men problemet kvarstår...

Kan det ha och göra med temp givare för insprutningen?
Har bytt tempgivaren som sitter till kylvattnet, men vart sitter givaren som styr insprutningen?

Tacksam för mer förslag och rekomendationer för att avhjälpa mitt problem.

Mvh
robert mattsson
Post Reply