Startspärr scenic -97
Moderator: Forumpolisen
-
- Posts: 10
- Joined: 06 Aug 2008, 20:17
- Location: Gävle
Startspärr scenic -97
Hej!
Vi köpte bilen förra året, dåvarande ägaren sa att startspärren la av ibland så man fick slå in nödkoden.
Den har funkat bra tills nyligen då vi fick slå in nödkoden, det gick bra en vecka, nödkod igen och nu en vecka senare så reagerar den inte på nycklarna.
Nödkod fungerar men krävs varje gång.
Jag har kollat ir-mottagaren, inget spår efter fukt. den får 12v och ger ifrån sig signal 1,7-0,7 volt när man trycker på nycklarna.
Jag har provat att synkronisera nycklara enligt instruktion här på forumet från den glade gutten..
Frågor:
När man synkar nycklarna ser man att den tar emot från nyckeln?
(Inte säker men det känns som att lampan slocknar efter 10 sekunder oavsett om jag trycker på nycklarna.)
Nån som vet om 1,7-0,7 volt är rätt signalnivå? (mätt med oscilloskop).
Om man kopplar loss batteriet, måste man synka om nycklarna då?
Vi köpte bilen förra året, dåvarande ägaren sa att startspärren la av ibland så man fick slå in nödkoden.
Den har funkat bra tills nyligen då vi fick slå in nödkoden, det gick bra en vecka, nödkod igen och nu en vecka senare så reagerar den inte på nycklarna.
Nödkod fungerar men krävs varje gång.
Jag har kollat ir-mottagaren, inget spår efter fukt. den får 12v och ger ifrån sig signal 1,7-0,7 volt när man trycker på nycklarna.
Jag har provat att synkronisera nycklara enligt instruktion här på forumet från den glade gutten..
Frågor:
När man synkar nycklarna ser man att den tar emot från nyckeln?
(Inte säker men det känns som att lampan slocknar efter 10 sekunder oavsett om jag trycker på nycklarna.)
Nån som vet om 1,7-0,7 volt är rätt signalnivå? (mätt med oscilloskop).
Om man kopplar loss batteriet, måste man synka om nycklarna då?
Anders Forsberg
På denne motoren går det fint å fjerne startsperren helt om det er mye problemer med den. Styreboksen til motoren må imidlertid bl.a. dekodes først: http://www.renaultbiler.no/rubrikk/vis_ ... n_id=25111
Men det endrer ikke problemet med fjerrstyrt sentrallås, men tar bort ett problem iallefall.
Men det endrer ikke problemet med fjerrstyrt sentrallås, men tar bort ett problem iallefall.
Från Granna-landet vest
-
- Posts: 10
- Joined: 06 Aug 2008, 20:17
- Location: Gävle
Nja det sitter lite elektronik i mottagaren också, men såvitt jag kan bedöma är det inget fel på den.
Går startspärrboxen att öppna eller är den "minerad" eller ingjuten?
Räknade lite tid igår och det verkar som om lampan slocknar efter 6 sekunder när jag försöker synka nycklarna med startspärren.
Jag har läst lite olika uppgifter om hur man synkar nycklara, allt från 1 till 3 tryck samt inom 10- 15 sekunder. Och borde den inte visa på nåt sätt om det går bra?
Koppla bort startspärren kan jag nog göra själv, men som sagt så funkar ju inte centrallåset då, vilket iofs inte hade spelat nån roll om nu inte dörrlåset på förarsidan vore trasigt också...
Passar höger lås på vänster sida?
Går startspärrboxen att öppna eller är den "minerad" eller ingjuten?
Räknade lite tid igår och det verkar som om lampan slocknar efter 6 sekunder när jag försöker synka nycklarna med startspärren.
Jag har läst lite olika uppgifter om hur man synkar nycklara, allt från 1 till 3 tryck samt inom 10- 15 sekunder. Och borde den inte visa på nåt sätt om det går bra?
Koppla bort startspärren kan jag nog göra själv, men som sagt så funkar ju inte centrallåset då, vilket iofs inte hade spelat nån roll om nu inte dörrlåset på förarsidan vore trasigt också...
Passar höger lås på vänster sida?
Anders Forsberg
IR fjärren har jag aldrig lyckats resynkronicera utan XR-25'n.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Okay - til orientering ligger den innprogrammert i software på motorens styrbox.... Startsperrboksen (dekoder) samt nøkler er kun et verktøy for å deaktivere software-låsen på motorens styrbox føre hver start. Kutte kabler, tukle med dekoder etc. vil bare bety at bilen aldri vil starte, det behøvs et korrect "hello" fra dekoderen.Koppla bort startspärren kan jag nog göra själv
Eneste bortkopling du kan gjøre selv er engangsutkobling med nødkode. Permanent Borttagning av startsperr er ikke noe selv et Renault verksted har verktøy for å gjøre da det ikke går at bruke originale diagnoseverktøy til dette. I visse fall kan dette gjøres uten spesialverktøy men da betinges at man har visse reservedeler tilgjengelig samt at nødkode på styrboxen er kjent + at man vet akkurat hur. Prinsippet er at den må bortprogrammeres fra software i motorens styrbox.
For att synke nøkler på denne må nødkode legges inn først, så synker man.
Från Granna-landet vest
-
- Posts: 10
- Joined: 06 Aug 2008, 20:17
- Location: Gävle
Tack, behöver tydligen inte synka nycklarna eftersom eländet startade igår, men den var död igen i morse.
Jo jag hade tänkt emulera startspärren som jag har sett att det går att köpa små "blackboxar" från england. Måste nu bara komma på ett bättre sätt än att ha laptopen inkopplad i bilen hela tiden, finns lämpliga kretsar hos Elfa som nog är enklast att använda.
Lustigt nog går bilen utan startspärr just nu, hur länge dröjer det innan motorboxen fattar att jag tagit bort startspärren?
Lär ju vänta på att den hoppar i innan jag kan prova om jag kan lura den.
Jo jag hade tänkt emulera startspärren som jag har sett att det går att köpa små "blackboxar" från england. Måste nu bara komma på ett bättre sätt än att ha laptopen inkopplad i bilen hela tiden, finns lämpliga kretsar hos Elfa som nog är enklast att använda.
Lustigt nog går bilen utan startspärr just nu, hur länge dröjer det innan motorboxen fattar att jag tagit bort startspärren?
Lär ju vänta på att den hoppar i innan jag kan prova om jag kan lura den.
Anders Forsberg
Mener Startsperren legges automatisk inn igjen etter 30 minutter (motor avslått) på din bil (ej transponder i nøkkelen).
Det er riktig at det finns en "Record and Playback" modul som du kan montere - problemet er i de tilfeller hvor det er er kommunikasjonsproblem mellom elcentral (hvor dekoder er innebygget) og bilen motorstyring, eksempelvis en kontaktfel. Denne modulen er skissert for montering på elcentralen og er således avhengig av ok forbindelse til styrboxen. Ideelle er å montere den ved styrebox i så fall.
Så lenge det finns en kode programmert i styrboxen så vil ikke styreenheten starte uten dekoder (eller playback-modul) som svarar med samme kode.
Det er riktig at det finns en "Record and Playback" modul som du kan montere - problemet er i de tilfeller hvor det er er kommunikasjonsproblem mellom elcentral (hvor dekoder er innebygget) og bilen motorstyring, eksempelvis en kontaktfel. Denne modulen er skissert for montering på elcentralen og er således avhengig av ok forbindelse til styrboxen. Ideelle er å montere den ved styrebox i så fall.
Så lenge det finns en kode programmert i styrboxen så vil ikke styreenheten starte uten dekoder (eller playback-modul) som svarar med samme kode.
Från Granna-landet vest
-
- Posts: 10
- Joined: 06 Aug 2008, 20:17
- Location: Gävle
Hej igen.
Bilen startar fortfarande, 20 timmar efter att jag klippte av datakabeln, knepet verkar vara att klippa den medan mortorn går (startad med nödkod)? Säkerhetsfunktion mot kabel/kontaktfel?
Läste nånstans att det funkar på Laguna och var ändå tvungen att göra det
eftersom jag behövde mäta vilket håll signalerna kommer ifrån.
Jag förmodar att det bara kommer att fungera tills jag bryter strömmen till motorstyrningen. Vilket jag kommer att undvika i det längsta.
Men då får jag väl bara skarva ihop kabeln och lägga in nödkoden igen.
Bäst vore förstås att laga ECU'n men jag antar att det inte går att få tag i ett elschema på den?
Bilen startar fortfarande, 20 timmar efter att jag klippte av datakabeln, knepet verkar vara att klippa den medan mortorn går (startad med nödkod)? Säkerhetsfunktion mot kabel/kontaktfel?
Läste nånstans att det funkar på Laguna och var ändå tvungen att göra det
eftersom jag behövde mäta vilket håll signalerna kommer ifrån.
Jag förmodar att det bara kommer att fungera tills jag bryter strömmen till motorstyrningen. Vilket jag kommer att undvika i det längsta.
Men då får jag väl bara skarva ihop kabeln och lägga in nödkoden igen.
Bäst vore förstås att laga ECU'n men jag antar att det inte går att få tag i ett elschema på den?
Anders Forsberg
Da har du haft tur - og har 1 generation startsperr software presis innan 2 generasjon (...på en 97'a !). Koden blankes med ECU nødkode og såfremt man kutter forbindelsen FØR den automatisk resynker med dekoder (PLIP lås upp + tenning PÅ) så vil den heretter starte ukodet (efter batteri frakoblet også). Kopplar du forbindelsen igjen vil den kodes på nytt.
1 generation startsperr er på dom tidligaste startsperrsystemer (upp til 95/96/97 alt efter typ bil).
2 generasjon software har inte denne mulighet at blanka kode (men det går på annat sett).
3 generasjon software = can bus (Laguna II, Megane II osv)
Någon motorer vil inte starta als utan kode i ECU selv om man blanker kode (motortyp bestemmer, ulik software til ulika motorer)
1 generation startsperr er på dom tidligaste startsperrsystemer (upp til 95/96/97 alt efter typ bil).
2 generasjon software har inte denne mulighet at blanka kode (men det går på annat sett).
3 generasjon software = can bus (Laguna II, Megane II osv)
Någon motorer vil inte starta als utan kode i ECU selv om man blanker kode (motortyp bestemmer, ulik software til ulika motorer)
Från Granna-landet vest
-
- Posts: 10
- Joined: 06 Aug 2008, 20:17
- Location: Gävle
Åhh, kul att man har tur nån gång, det är en 98' dessutom när jag tänker efter.
Klippte även av kabeln till lysdioden så man slipper blinket när man kör.
Och när jag ändå höll på så lagade jag dörrlåset.
Jaha dags för kamremsbyte då, men det blir en annan historia.
Tack för informationen, bra att jag kan koppla bort batteriet för jag lär svetsa lite på den också.
Klippte även av kabeln till lysdioden så man slipper blinket när man kör.
Och när jag ändå höll på så lagade jag dörrlåset.
Jaha dags för kamremsbyte då, men det blir en annan historia.
Tack för informationen, bra att jag kan koppla bort batteriet för jag lär svetsa lite på den också.
Anders Forsberg